Af en toe blijft hetlampje van de ESP branden. Uitschakelen met de schakelaar lukt niet. Soms na stillegen en terug starten is het lampje uit. In en uit schakelen met de schakelaar werkt dan prima.
Iemand ervaring mee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Begin eens met foutcodes uit te (laten) lezen. Scheelt een hoop gissen en zoeken.
[quote=oldford]Begin eens met foutcodes uit te (laten) lezen. Scheelt een hoop gissen en zoeken.[/quote]
Ik heb geen uitleestoestel om Kia uit te lezen. Ik kan nu naar de Kia gaan, maar wat is dan nog de zin van dit forum
Tja, met honderden redenen waarom zo'n lampje kan gaan branden denk ik dat je weinig keuze hebt.
Mijn kristallen bol is helaas in de reparatie, dus ik heb geen idee wat de oorzaak is.
Je kunt een paar dagen gaan meten aan dit systeem (waar je waarschijnlijk ook geen schema van hebt). Zal de klant echt waarderen.
Of je betaalt een paar tientjes voor uitlezen en kan gericht zoeken.
Of je schaft een scanner aan waarmee je veel (niet alles) kan doen. Bijvoorbeeld Actia, Carmanscan of Launch.
Ik heb hetzelfde gehad bij de Venga,
Wat bleek. Ik liet altijd mijn voet licht hangen op het koppelingspedaal wat ik bij mijn vorige auto (Ford Galaxy) onbewust had aangeleerd. Toen ik dit bij de Venga ook deed ging bij mij ook af en toe het ESP lampje branden Deze ging na een tijdje ook vanzelf weer uit.
Nu ik mijn linker voet niet meer op het koppelingspedaal laat rusten gaat het lampje ook niet meer branden.
Dus ik vermoed dat e.e.a. hier mee te maken heeft.
14 jaar
Het gaat hier om een automaat.
Ter vervollediging het is het lampje "esp off" die soms blijft branden, dit kan aan en uit met de schakelaar
Wagen heeft wel lang stilgestaan
FAILURE DIAGNOSIS
1. In principle, ESP and TCS controls are prohibited in case of ABS failure.
2. When ESP or TCS fails, only the failed system control is prohibited.
3. However, when the solenoid valve relay should be turned off in case of ESP failure, refer to the ABS fail-safe.
4. Information on ABS fail-safe is identical to the fail-safe in systems where ESP is not installed.
MEMORY OF FAIL CODE1. It keeps the code as far as the backup lamp power is connected. (O)
2. It keeps the code as far as the HCU power is on. (X)
FAILURE CHECKUP1. Initial checkup is performed immediately after the HECU power on.
2. Valve relay checkup is performed immediately after the IG2 ON.
3. It executes the checkup all the time while the IG2 power is on.
4. Initial checkup is made in the following cases.
(1) When the failure is not detected now
(2) When ABS and ESP are not in control.
(3) Initial checkup is not made after ECU power on.
(4) If the vehicle speed is over 5 mph(8 km/h) when the brake lamp switch is off.
(5) When the vehicle speed is over 24.8 mph(40 km/h).
5. Though, it keeps on checkup even if the brake lamp switch is on.
6. When performing ABS or ESP control before the initial checkup, stop the initial checkup and wait for the HECU power input again.
7. Judge failure in the following cases.
(1) When the power is normal.
(2) From the point in which the vehicle speed reaches 4.9 mph(8 km/h) after HECU power on.
COUNTERMEASURES IN FAIL1. Turn the system down and perform the following actions and wait for HECU power OFF.
2. Turn the valve relay off.
3. Stop the control during the operation and do not execute any until the normal condition recovers.
WARNING LAMP ON1. ABS warning lamp turns on when ABS is fail.
2. TCS warning lamp turns on when TCS is fail.
3. ESP operation lamp turns on and TCS OFF warning lamp blinks when ESP is fail.
When power voltage and valve relay voltage are abnormal, input/output related failure judgment is not made.
Zie hier wat het werkplaatshanboek erover zegt.
Mijn advies: Zonder storingscodes uitlezen zal dit probleem niet worden opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sportage of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar