Ik heb hier een sorento 2.4 van 2003 met 67dkm. (full option) Onderhoudsstatus perfect.
Er ontbreekt vermogen vanaf 2500toeren. Als je het gaspedaal langzaam met de toeren meelaatgaan kom je uiteindelijk tot een acceptabele snelheid. Druk je de gaspedaal een beetje sneller door dan valt hij terug en geeft dan ook nog eens behoorlijke schokken. Uitlezen geeft geen foutmelding alhoewel de waardes van de Lamda argwaan wekken.
klinkt dit bekend voor een defecte cat of komt dit overeen met een andere storing?
Rob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mogelijk een verstopte kat of demper.
Wat geven de lambda-sondes (voor + achter de kat) aan bij stationair en verhoogd toerental?
Wat is de waarde van de Long term fuel trim als je die met EOBD uitleest?
kat even los maken en gaan rijden
als ie dan goed trekt(geeft dan wel een fout omdat ie de lambda na de cat niet meet)weet je t
dan kat vast demper los
nog goed demper dicht
niet goed kat dicht
Verstopte voorste kat en eventueel 2e kat. Waarschijnlijk alleen de voorste kat dichtgesmolten door olieverbruik.
Olieverbruik is inderdaad een bekend euvel bij deze modellen......
De verhalen van het olie verbruik heb ik al allemaal vernomen, echter het is de auto en motor op geen enkele manier aan te zien. Hij zou dan toch blauw moeten roken of zo. Trouwens topsnelheid is nu 110. We gaan er inderdaad eens de kat onderuithalen. Ik zal de lamda waardes nog eens uitlezen en noteren.
Rob
Hij rookt dan helaas niet blauw, daar is het bij deze motor niet aan te zien.
De kat is eruit. Geen spoor van olie ! !
Echter wel een compleet ge-erodeerd catalysatormatje. Toevallig kom ik van oorsprong uit exhaust research en ken het erosieprobleem.
Om de bricks in de closecouple kat (2 stuks) zitten twee matjes gewikkeld van een heel korrelige structuur. Deze zijn ±4mm dik en vullen de ruimte tussen de gietijzeren catalysatorwand en de keramische brick op. Tussen de twee bricks zit ±5 mm ruimte. De eerste mat was volledig weggeblazen en via deze tussen ruimte in de tweede brick geblazen.
Deze zat duidelijk voor 80% dicht. Ik heb h'm met lucht weer voor 90% open gekregen. Helaas nog niet helemaal geslaagd. Zonder die laatste 10% zet ik dezelfde brick er niet terug in. Dus worden de delen vervangen.
Rob
Uiteindelijk gehele inhoud van de katalysator vervangen incl. pakkingen. loopt weer als nieuw!
Rob
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar