Hallo,
Ik vraag jullie hulp bij het volgende.
Na een tijd stil gestaan te hebben wilde onze Sorento niet starten. Met behulp van startkabels en een donorauto gestart. Daarna zonder problemen gelopen.
's Avonds echter viel ons op dat na het starten en wegrijden de kachel absoluut niet meer warm werd. Het leek een diepvrieskist in de auto. Na een x-aantal km's bleek dat de wijzer van de temp meter volledig uitgeslagen was. Er was geen rook zichtbaar en we dachten aan een mogelijke storing. Auto even stil gezet. Daarna hikte hij met starten maar startte wel. Daarna brandde het lampje van de motorcheck.
Langzaam doorgereden naar huis....waren vlakbij. Toen we de straat inreden kwam er ineens een stinklucht opzetten in de wagen. We parkeerden hem en zetten de motor uit. Toen begon hij dusdanig te roken en te sissen dat het vermoeden bestond dat de auto zou ontvlammen. Dit gebeurde gelukkig niet.
Wat zeggen jullie hiervan?
Ik durf zo niet met de auto naar de dealer te rijden.
groet,
Sarah
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
koel vloeistof peil controleren
olie peil ook enkijken of er niet een hoop smurrie/condens aan de vuldop zit
het lijkt of ie te warm wordt
dit kan komen door een lekkage
een defecte thermostaat
of in het ergste geval een koppakking
als alles op peil is zou je m kunnen starten zonder dop op het koel systeem
blast ie meteen alles eruit dan is de koppakking defect
als ie gewoon kan draaien en pas later als ie warm wordt alles eruit perst is denkelijk de thermostaat of de waterpomp de boosdoener
Vanmiddag heb ik gekeken. Geen prut gevonden. Wel een volkomen leeg motorkoelmiddelresevoir. Dus geen koelvloeistof meer aanwezig.
Logischer wijze heeft hij dus ergens lekkage. Ik kon helaas niet onder de auto gaan liggen. Want om de auto heen liggen plassen smeltwater. Morgen dealer bellen.
Ik heb hem dus niet gestart. Lijkt me niet slim gezien het feit dat ie helemaal geen koelvloeistof meer heeft.
14 jaar
Ben bang dat het al te laat is en de koppakking er uit ligt.
Vandaag hebben we de sorento terug kunnen halen.
Het expantievat van de koelvloeistof was gescheurd. Verder geen gevolgschade. Dus de koppakking is ook intact gebleven.
Bedankt voor de hulp!!
14 jaar
ok
opgelost n hopelijk definitief
s6
Tsja, dat koelvloeistofreservoir is een toppertje. Bij mij al twee keer vervangen omdat ie in de naden scheurt. Iedere keer op dezelfde plek.
Dus verstandig het af en toe te kontroleren.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar