Hallo,
Het betreft dus een Kia Clarus 1.8i welke bij stationair lopen tegen de 1400 tpm aan komt. Hij stijgt niet verder, en valt ook niet weg. Tevens is het benzine verbruik redelijk hoog, laatste berekening kwam op 1:6.75 binnen bbk, zonder overdreven optrekken oid.
De Kia dealer claimt dat het toerental te wijten valt aan een versleten stappenmotor,
daarnaast zijn er 3 scheuren aanwezig in een rubberen buis van de lucht aanvoer naar het blok. ( het grote rubberen verdeelstuk tussen luchtfilter en motor).
Volgens de dealer zouden deze beide vervangen moeten worden, en moet het dan weer werken.
Ik echter denk dat het logischer is dat de thermostaat op een of ander een manier niet goed werkt of wordt uitgelezen, gezien dat beide symptomen in een verklaart. Als het motor management continu denkt dat de motor koud is, zal het stationair toerental hoog blijven, ook bij warme motor, en zal tevens meer brandstof worden ingespoten.. dat kan dan het verbruik verklaren.
Zit ik er compleet naast, of zou het kunnen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de motor lucht aanzuigt na het punt waar hij de goeveelheid meet gaat hij hoger stationair lopen. Ik zou eerst eens die luchtslangen vervangen en de stappen motor schoonmaken. Helpt dit niet kun je hem altijd nog vervangen.
Als het aan de thermostaat zou liggen zou je ook problemen krijgen met de koeling of hij wordt te warm. Of hij komt niet op temperatuur.
Wat jij bedoeld denk ik is de themperatuur sensor. Het kan zijn dat dat het is maar zou eerst die slangen maar eens vervangen.
De thermostaat heeft inderdaad geen invloed op hoe de computer de temperatuur "ziet ".
Heeft dus geen invloed op het toerental.
De temperatuursensor doet dat wel,dus deze zou een verkeerde waarde kunnen aangeven waarna het motormanagement je inspuiting gaat beinvloeden omdat deze denkt dat de motor kouder of warmer is dan deze in werkelijkheid is.
Overigens uit zich dat m.i. niet in een continu hoog toerental maar veeleer in slecht starten bijvoorbeeld.
Ik denk dat de dealer gelijk heeft en de oplossing in een van of allebei de aangegeven oorzaken ligt.
Ik zou hierbij beginnen met het dichten van evt. luchtlekkages.
Succes,
Koos.
Jullie beiden bedankt voor de snelle reacties. Ik bedoelde idd iets als de temperatuur sensor. Maar dan zal ik beginnen met het dichten van de scheuren in het rubber.. reparatie is wat lastig aan die slang, dus maar meteen vervangen.
17 jaar
Low-budget reparatie kan wel, je zou de scheuren kunnen dichten met plakspul voor fietsbanden als je tijd hebt. Nieuwe kopen heeft overigens wel de voorkeur; mits niet te duur. Succes ermee!!
@ Semtexx: Het betreft hier een rubberen vertakking, vanaf een grote buis met een doorsnede van een cm of 8, welke in een bocht loopt, de buis bestaat uit rubberen ribbels, en juist tussen verschillende ribbels zitten de scheuren,.. het enige dat ik kan bedenken is lijmen met een lijmpistool, maar netjes plakken wordt heel lastig, immers als je er goed bij wilt komen, en de ribbel plat duwt, zal het waarschijnlijk verder scheuren. Kosten voor een nieuwe via Kia dealer zou 160 bedragen. Ik kan misschien vragen wat het bij de Brezan kost, indien ze dergelijke model specifieke kia onderdelen kunnen leveren.
17 jaar
Probeer hem eerst eens in te tapen met duck tape. Kun je rustig proberen of je er 1 op een sloop kunt vinden.
Je kunt hem ook plaatsen op www.onderdelenlijn.nl.
Ik denk niet dat brezan zulke onderdelen heeft.
Succes
Ik heb het geprobeerd te tapen, dit gaat echter vrij lastig, mischien omdat het allemaal niet echt soepel wil met de koude temperatuur is de tape ook minder flexibel om goed aan te sluiten. Enfin, ik laat het onderdeel 5 jan vervangen. En zal voor de volledigheid dan even posten of het daarmee opgelost is.
17 jaar
Nieuwe slang zit erop.. door de nu gesloten luchttoevoer rijdt de auto soepeler bij het optrekken, maar het toerental stationair blijft onveranderd opklimmen tegen de 1400.
Het benzine verbruik heb ik daarnaast extra in de gaten gehouden, en de laatste 550km waarvan ongeveer 100 bbk, 1:12.6 gereden, en dat is best netjes.
Om het probleem op te lossen zal dan toch een nieuwe stappenmotor nodig zijn, maar daar heb ik voorlopig geen 230 euro voor over.. en zoveel kwaad lijkt het me niet kunnen.
17 jaar
Heb je al geprobeerd op de stappen motor te reinigen met carburateur cleaner. Vaak gebeurd het dat hij vast gaat zitten van koolaanslag. Inspuiten en dat schoonblazen met perslucht. Dit een aantal keeren herhalen. Je kunt het ook even in laten trekken. Als laatste even inspuiten met wd40 en dan kijken wat hij doet.
@ Jan-Marcus: Dank voor de tip, ik ben zelf niet ervaren hiermee. Sterker nog, ik weet niet eens precies waar de stappenmotor zich bevind, of hoe deze eruit ziet.
Edit: Ik heb een shop manual gevonden voor kia clarus 1998 en ga het zelf proberen te reinigen.
17 jaar
Ik heb de stappenmotor, dat volgens mij de Idle Air Control valve is, gedemonteerd, echter hoe kun je zoiets nu schoonmaken? Moet je daar cab cleaner in doen? En hoe krijg je m dan weer droog ?
Jan-Marcus: Als ik jouw bericht lees denk ik dat ik hier gewoon cab cleaner in moet spuiten, en dan met perslucht 'droog' spuiten.. maar ik zou toch graag even bevestiging willen hebben dat ik dat moet doen met het onderdeel zoals op de onderstaande foto:
Ik heb een foto van de valve die ik los heb staan op:
http://home.kabelfoon.nl/~mvginkel/kiava...
Update:
Deze heb ik losgekregen met cab cleaner spuitbus, en de klep zat dus volledig onbeweegbaar klem. Na een tijdje inweken, bewegen en wd40'en beweegt de klep weer soepel open en dicht. Terug in de auto geplaatst en nu draai deze stationair ongeveer 800 rpm... In elk geval was t IAC klepje dus de oorzaak, en zal de tijd uitwijzen of deze echt vervangen moet worden.
Dus het probleem is opgelost, dank voor het advies.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Clarus of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar