Kia Sorento: houd in bij lage toeren

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 crdi 16 v

Beste forumleden,

Ik heb onlangs een Kia sorento 2.5 crdi 16 v van 2003 aangeschaft, maar die geeft wat problemen waar ik niet helemaal uit kom.

probleem is als volgt:

auto loopt stationair (800 toeren constant) goed, je hoort geen rare geluiden o.i.d.

na het indrukken van de gaspedaal tot 1250 toeren houd hij in tijdens het indrukken van de gaspedaal halverwege dan schiet de toerenteller omhoog..
na een minuut of tien brand de motormanagement lamp en draait de auto stationair niet lekker. begint bij 800 klimt naar 850 en zakt naar 750 en klimt weer terug naar 800. als ik dan gas inhoud dan komt de toerenteller rond de 1800 a 2000 en zakt weer terug en blijft dan stationair rond de 1250 zitten pas na even de voet op de gaspedaal en los zakt ie weer terug naar 800 en varieert dan weer.

ik heb de krukas positie sensor vervangen.
brandstoffilter is ook vervangen

volgens de vorige eigenaar zijn de verstuivers vorig jaar samen met de distributie ketting vervangen.

LMM is volgens de garage ook niet het probleem maar is niet uitgesloten.

EGR klep dicht gemaakt ook geen verschil.

ECU uitgelezen: fout code U0004 Hoge Snelheids CAN Communicatie Bus (+) Low

ik heb het gegoogeld maar word er niet echt wijzer van.

foutcode gewist en dan begint de ellende weer van boven aan.

ik heb er mee gereden hij rijd goed vanaf zijn tweede versnelling (niet op de snelweg getest) maar bij een stoplicht of als hij stationair draait dan houd ie in.

Ik zit met mijn handen in mijn haar (al heb ik geen haar op mijn hoofd ;-))

wie kan mij verder helpen?

Alvast bedankt.

zannouti.s

Geplaatst door zannouti.s (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Sorento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Thom1990 (0) PRO, 10 jaar geleden

Hier tom ik werk zelf kia rookt hij ook

zannouti.s (0), 10 jaar geleden

Beste Thom,

nee hij rookt niet.

hij doet dit als de motor zowel warm als koud is.

Thom1990 (0) PRO, 10 jaar geleden

hoe is je inlaat is dezen ook dicht geslipt en wat bij de auto vaak wil voorkomen als hij buiteland vaakt tankt dat de seef verstopt raakt dus effe bank naar voren
brandstof vlotter effe los en kijk de seef na ik heb een keer meegemaakt dat deze vol zat mat vuiligheid lijkt net op wiet ik heb mij toen laten vertellen dat als er vaak bio diesel word getankt dat een of andere coting los laat

zannouti.s (0), 10 jaar geleden

Beste Thom,

Ik zal het eens checken, ik heb een nieuwe nokkenassensor besteld en krijg em maandag binnen. ik hou je op de hoogte.

Gr,

Samir

Thom1990 (0) PRO, 10 jaar geleden

is goed doe anders eens voor de lol dat filter lostrekken die van de foto had ook het selfde probleem heb je geen scoop

zannouti.s (0), 10 jaar geleden

ok zal ik doen.

Thom1990 (0) PRO, 10 jaar geleden

en toevallig ook het zelfde tegen gekomen als ik

zannouti.s (0), 10 jaar geleden

nee niet echt, tank was zuiver eveneens de vlottermechanisme,

ik heb de nokkenassensor vervangen ook geen verschil.

ik zit te denken in de richting van de inlaatspruitstuk.. de lambdasensor of de LMM zou het effect ook kunnen geven denk ik. of niet? ga er morgen even naar kijken.

jij nog tips?

Thom1990 (0) PRO, 10 jaar geleden

heb je een voertuig nummer schasi of hoe je het dan ook schijft
mvg

zannouti.s (0), 10 jaar geleden

neen niet bij me, ligt in de auto en die staat ergens anders.

voor wat heb jij die nodig?

Thom1990 (0) PRO, 10 jaar geleden

dan kan ik je storings code vedder uitzoeken bij ons in de computer
eventueel bouw maand exc mag ook

R_Bakker (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik kwam dit tegen op een Kia forum lekkage bij de bestuurdersstoel.
http://www.kia-forums.com/2003-2010-sore...

Just to update you all.....

the car has a leek possibly sunroof or windscreen, i have read post on here about this before. anyway water is dripping down the driverside pillar and in to the footwell. Water has worked it's way in to the fuse box in the drivers side footwell and has started to corrode the board. it has been sraped and cleaned and also has a silicon spray to prolong it's life. once all put together and codes cleared (U0004 and U0002 High speed Can error + side low) the car came back to life. Throttle works, revs normal, flashing OD gone.

I have been advised to fix the leak and replace the internal fuse box.
Has anyone got any ideas where i could find and internal fuse box? i just looked on ebay and couldnt find one.


Gr Ron

zannouti.s (0), 10 jaar geleden

aah heel goed R_Bakker, ik heb idd exact dezelfde probleem op de flashing od na.

ik ga er zaterdag eens naar kijken heb momenteel geen tijd om er aan te werken.

@Thom ik zal je mijn chassisnr morgen emailen.

bedankt voor het meedenken.

zannouti.s (0), 10 jaar geleden

Ik heb zojuist de hele zekeringkastje eruit gehaald en het zag er goed uit op een stoflaagje na. ik heb hem uitgeblazen, alle zekeringen gecheckt en was ok.

daar zal het niet aan liggen denk ik.

ik heb nu wel gemerkt dat wanneer ik de fout wis, bij langzaam de gaspedaal indrukken en opbouwen haal ik de 2500 rpm tot 5000+ rpm.

en bij het loslaten gaat ie terug naar +-800rpm dan gaat ie vanzelf langzaam naar de +-1250 rpm en blijft daar hangen tot ik er met mijn voet een tik tegen het gaspedaal geef zakt ie weer terug naar +-800rpm.

als ik snel het gas indruk dan geraakt ie niet verder dan de +-1500-2000 rpm en zakt maar bij het inhouden van de gaspedaal gaat ie maximaal.

heb de EGR nogmaals afgedicht met platen. zonder resultaat.


kan het aan de lambdasonde liggen of heeft de sorento geen.?

zannouti.s (0), 10 jaar geleden

de Dealer heeft em uitgelezen en het blijkt de gaspedaal sensor te zijn.. ik ga em van de week vervangen en hopelijk is het verholpen.

het is wel vreemd dat de dealer wel een p.... code kreeg, maar ik denk dat ze de speciale obd stekker onder de motorkap hebben gebruikt om de fout uit te lezen.

bedankt voor het meedenken.

@ moderator, deze topic mag gesloten worden.

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Niet zo vreemd dat de dealer wel een foutcode te zien krijgt.
Met de dealer apparatuur die anders werkt dan zo'n algemene EOBD/OBD2 scanner krijg je vaak meer te zien.
Kennelijk werd de fout niet relevant geacht voor de emissie en dan zie je die met een EOBD/OBD2 scanner niet.

zannouti.s (0), 10 jaar geleden

weer wat geleered.

ik zal morgen de gaspedaal erop zetten en hopelijk is het probleem verholpen.

zannouti.s (0), 10 jaar geleden

Ik heb de gaspedaal vervangen en ja hoor, rijd als nieuw.

bedankt allen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.