Kia Sorento: kia sorento houd in en niet harder dan 100km/u

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2400

zit met een kia sorento die niet harder dan 100 km/u gaat en inhoud tijdens het accelereren.
loopt stationeer netjes en als je langzaam gas geeft gaat het wel.
is geen olie verbruiker.
help.

bryan-probleem

Geplaatst door bryan-probleem (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Sorento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (1660) PRO, 10 jaar geleden

Laat hem eens uitlezen .
Als je vol gas geeft komt hij dan wel goed op toeren , of blijft dit ook steken ?

bryan-probleem (0), 10 jaar geleden

de auto geeft niets aan bij het uitlezen alleen kan hij geen lambdawaardes zien.
lukt ook niet om de auto vol gas te geven.begint dan te ploffen.
laat je het gaspedaal los dan loopt de auto heel misselijk en loopt even voor 20 seconden op 200/300 toeren en slaat dan af.
kan het niet liggen aan een kapotte kat?
heeft een lege of kapotte kat zoveel invloed op het gas geven.

bryan-probleem (0), 10 jaar geleden

even dit nog
na het uitvallen even 2/3 minuten wachten en dan starten en loopt hij weer even redelijk goed en gaat dan weer naar 2/300 toeren en hokken en bokken en valt dan weer uit.

bryan-probleem (0), 10 jaar geleden

wilt ook niet meer rijden.

kaleido 1 (1660) PRO, 10 jaar geleden

Een lege kat niet , maar een verstopte wel , uitlaatgassen kunnen niet weg en de motor stikt.
Heeft de kat niet een tijdje gerammelt ? misschien dat er nu een stuk of stukken in de pijp zitten , die de boel verstoppen .
Uitlaat voor de kat los maken , als je wilt controleren of hij met uitlaat los wel goed op toeren komt .

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=bryan-probleem]de auto geeft niets aan bij het uitlezen alleen kan hij geen lambdawaardes zien.[/quote]
Kun je dit wat nader uitleggen? Is dit met uitlezen of bij een 4-gas test?

Deze motoren staan wel bekend om een hoog olieverbruik wat vaak tot een defecte/verstopte katalysator leid.
Aan de andere kant doet het ploffen bij volgas mij denken aan een brandstof tekort.
Ik zou eerst de brandstofopbrengst meten en dan de katalysatoren goed bekijken.
Vooral de voorkat is gevoelig voor olieverbruik.

Wat is het olieverbruik van de motor?

bryan-probleem (0), 10 jaar geleden

de anwb had hem uitgelezen was 1,5 uur bezig met de auto en hij zei dat hij geen lamda waardes ziet.
de voorste kat eruit geschroefd en die was leeg misschien vandaar geen waardes.
verder geen prut in de uitlaat dus eerder leeggehaald door iemand denk ik.

voorste kat is wel gewoon grijs van binnen geen olieprut.
auto gebruikt halve liter per 6 maanden. 157000 km gelopen.

de anwb denkt ook aan een brandstofprobleem maar mocht de druk niet op straat meten.
en een brandstof meter heb ik zelf niet.
wat moet de druk zijn want ik probeer er mrgen dan een te lenen.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Dus die Lambda waarde is geprobeerd om uit te lezen.
Dat jij een lege KAT hebt aangetroffen is één. Vraag is: is die leeggehaald, óf zitten de restanten nu vòòr een van de dempers, en veroorzaakt nu een verstopping?
Dus ff laten lopen zonder uitlaat. Loopt deze dan wèl?

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Dat de ANWB geen lambdawaardes ziet zou kunnen.
Foutje in de software van de motor-ecu of de door de ANWB gebruikte algemene uitleesapparatuur.
Ik zou de KIA dealer maar eens laten uitlezen. Krijg je vast een hoop meer te zien.

Voor de zekerheid: waar zit volgens jou die voorste kat?

bryan-probleem (0), 10 jaar geleden

net onderaan de uitlaat spruitstuk vastgeschroefd.

loopt hetzelfde als de uitlaat is losgeschroefd.

wij denken aan leeggehaald ivm info dat er een flinke stalen ring aan de onderkant vd kat moet zitten en die echt niet door geen enkele druk weggeblazen kan worden.
en die zit er niet en er zit ook geen prut tussen de 2 katalysatoren(voorpijp) en in de 2de kat want die is heel.

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Lambda signalen moet je gewoon kunnen uitlezen, of de kats leeg zijn of niet.
De voorste lambda sonde zit bij elke benzine-auto VOOR de voorste kat en die kun je altijd uitlezen.
Misschien dat de achterste een signaal afgeeft dat je niet leuk vindt, b.v. kat defect, maar uitlezen kun je.

bryan-probleem (0), 10 jaar geleden

opgelost lag aan de brandstofpomp
verkeerd gemonteerd geweest door vorige monteur
de helft aan druk ging verloren in brandstofhuis.
loopt weer als een zonnetje.
bedankt voor het meedenken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.