ik wil graag een kia rio kopen maar heb helemaal geen ervaring mee kia, zijn de onderdelen een beetje betaalbaar en zijn ze te vertrouwen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb een Rio 1.5 LS uit 2002, en die bevalt tot dusver prima. Koop er wel een waar de distributieriem recentelijk van is vervangen, die zijn relatief duur (in elke auto trouwens). Verder zijn de onderdelen gemiddeld kwa prijs. Sommige zijn wat duurder als anderen. Ze zijn wel te vertrouwen. Wat wel zo is, is dat ze relatief schadegevoelig zijn (kleine parkeerdeukjes heb je zo) maar die kun je voor lief nemen.
Ik heb ook nog een rijverslag online staan:
Succes met de aankoop
Groeten Rio-man
Besef wel dat je 'm dan op moet rijden want je krijgt er niets meer voor terug.
17 jaar
Geeft niets want hij kost ook niet veel. Afschrijving is in percentage hoog doch absoluut valt de afschrijving mee. Het gaat immers om de centen en niet om de procenten?
Relatief gezien valt de afschrijving van een Rio wel mee hoor. Ik heb al eens een berekening gedaan op Concept-car. Dat betrof echter een Volkswagen Golf VS Dacia Logan, die ongeveer even snel afschrijft, of misschien wel sneller.
De berekening:
Vergelijkingen mtb afschrijvingen
Gekozen modellen:
Dacia Logan 1.4 Basic V.S Volkswagen Golf 1.4 Trendline
Bijden van Januari 2005 met 35.000 kilometer op de klok.
Nieuwprijs Dacia: 8.495 euro
Nieuwprijs Volkswagen: 19.875 euro
Restwaarde na twee jaar Dacia: 5.600 euro
Restwaarde na twee jaar Volkswagen: 14.000
Afschrijving Dacia: 2.895 euro
Afscrhijving Volkswagen: 5.875 euro
Procentuele afschrijving Dacia: ± 34,1%
Procentuele afschrijving Volkswagen: ± 28,5%
Zoals dus te zien is:
- De Golf schrijft in euro's sneller af
- De restwaarde van de Dacia is lager
- De Dacia schrijft procentueel sneller af
- De nieuwwaarde van de Golf ligt veel hoger
Conclusie: De Dacia is over twee jaar gezien een gunstigere aankoop, als je gaat kijken op het gebied van afschrijving.
Groeten Rio-man
17 jaar
Afschrijving bij dit soort autos is juist laag.
Klinkt gek maar als je een astra koopt van 25.000 euro en je rijd er 5 jaar mee, wat krijg je dan nog terug?.
Ik denk dat je er 10.000 euro inruil voor krijgt en dan moet je een nieuwe terug kopen!.
Een nieuwe kost tegen die tijd ook 30.000 euro, dus moet er 20.000 euro bij!.
Een kia rio kost 12.000 euro.
Rij daar 5 jaar mee en je krijgt met een of andere actie er altijd nog wel een 2000 euro voor.
De nieuwe rio kost inmiddels ook 15.000 euro nieuw, dus moet er 13.000 euro bij!.
Dus wie heeft er meer afgeschreven?.
En als je 10 jaar met een auto rijd is een astra ook geen drol meer waard of een peugeot of een vw.
17 jaar
Inderdaad.
Nu rijden wij in het handgeschakelde "topmodel", de 1.5 LS Hatchback.
Hier zijn laatst de drukgroep, koppelingsplaat, uitlaat en distributieriem van vervangen.
Laat dit zien bij een inruil en je krijgt er alweer wat meer voor, omdat grote kosten net achter de rug zijn.
Ik verwacht over een jaar zo'n 3500 euro te kunnen vangen voor de Rio. Hij is trouwens Emmerald Green,
een kleur die niet veel verkocht is.
Groeten Rio-man
17 jaar
Bovenstaande vergelijkingen gaan tot op zekere hoogte op:
Koop je voor het geld van een nwe. Rio een courante jonge 2e hands dan zal de courante auto minder afschrijven én je rijdt er wat ''leuker'' bij.
Een beetje leuke Rio kost snel 15000, daar kun je echt goed en leuk spul voor kopen.
Zelfs de Dacia kost met str.bekr.+1.6motor 12000 ; vergelijk dán de afschrijving 'ns met een even dure jonge Duitser oid.
Daarbij komt nog de matige afwerking/materiaalgebruik van de Rio: bezint eer ge begint!
Het is geen sléchte auto, maar een autoliefhebber zal er niet in rijden; ook al geef je niets om uitstraling, je geeft er toch een signaal mee af.
17 jaar
Waarom zou een echte autoliefhebber er niet in rijden? Je kunt wel stellen dat ik een echte autoliefhebber ben, en ik rijd er toch ook in? Op dat gebied snap ik een hoop mensen totaal niet. Soort van je moet een anti-autoliefhebber zijn om in een Rio te kunnen rijden.
We hebben het hier over een Rio van de 1e generatie, die kwa prijs op dezelfde hoogte zit als de Logan nu. In de vergelijking was een Basis Logan en een Basis Golf gebruikt.
Groeten Rio-man
17 jaar
De Rio is ontworpen om van A naar B te rijden, niet voor rijplezier...
Een Rio pak je niet om eens voor je plezier een stukje te gaan rijden/genieten.
Lees de diverse autobladentest er eens op na zou ik zeggen: het is geen 'rijdersauto'.
Een autoliefhebber prefereert een karakterauto en zal daarom de Rio overslaan.
17 jaar
Mijn Rio bied voldoende rijplezier. Als ik een karakterauto wil rijden, pak ik m'n Land Rover 88 wel.
Groeten Rio-man
17 jaar
Mark7242 Jij gebruikt de prijs van een nieuwe rio en hebt het over een ouwe.
De nieuwe Rio rijd prima zeker de 1.6 cvvt uitvoering.
En dan heb je het ook nog eens over de afschrijving. Maar volgens mij is het zo dat wat je niet betaald je ook niet kunt afschrijven. In % schrijf je mischien wel meer af dan een duitser maar in geld is dat toch een stuk minder.
En volgens mij liggen de onderhouds kosten ook lager dan een duitser. Ten eerste heb je een jaar meer garantie. En ten tweede hebben wij toch weinig kosten aan zulke auto's gemaakt. Dat is wel anders met de duitsers die bij ons in de werkplaats komen ( gelukkig wel anders was er denk ik niet genoeg werk voor mij).
Groeten,
Jan-Marcus
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar