Hallo Luitjes.
We zitten hier met een probleem,we hebben sinds Half sept een Kia Sorento gekocht,toen we de auto kochten liep die op Benzine Goed,op gas gaf de verkoper aan dat de Conectors vervangen moesten worden (van de gasinstallatie)dit hebben we gedaan toen liep tie redelijk goed.maar nu gaat tie steeds slechter lopen op benzine en gas,Hij start wel prima maar na ongeveer een kilometer of 3 gaat tie op 3 cilinders lopen,en dan word de uitlaat na de 1ste katalysator roodgloeiend,naar de Kia garage gebracht uit laten lezen ,en die komen tot de conclusie dat het olieverbruik zo hoog is, dat de bougie vet slaat op de eerste cilinder,ik vind het raar want hij start wel goed,kent iemand dit probleem en heeft iemand misschien een idee om dit probleem op te lossen volgens mijn idee is t maar iets heel kleins
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heeft hij dit op gas en benzine ?
Hoe lang duurt het voor de auto overschakelt van benzine naar gas. Krijgt dan 1 cilinder niet benzine en gas ?
Als je niets kan vinden, zou ik de compressie meten (koud en warm).
Succes,
Harald.
Hoi Harald.
Zelf hadden we ook het idee dat het dubbel is dus gas en benzine tegelijkertijd?!
Overschakelen doet tie vrij snel ongeveer 10 sec.
Maar kan het ook wezen dat tie als tie op benzine rijd misschien dubbel benzine geeft?
Groet Gilbert
15 jaar
Bij dubbel mengsel (dus gas EN benzine) gaat ie gelijk slecht lopen en niet na 3 kilometer.
Olieverbruik bij deze motoren is helaas iets wat heel vaak voorkomt.
En daarmee samenhangend ook dat de katalysator kapot gaat en die kosten iets van 950 euro.
Dubbel benzine bij alleen rijden op benzine kan, maar dan is er een sensor defect.
Zijn alle signalen van de sensoren bekeken door de dealer?
Moet je olie bijvullen tussen de beurten en zo ja, hoeveel?
Hoi Oldford.
Oile bijvullen weten we niet we hebben m nog maar een maandje .
Katalysator hebben we nagekeken en ziet er voor ons idee goed uit.
Foutcode's die we hebben zijn P0171 Kat fout P0301 Misfire cil 1.
Dit weten we wat de garage heeft uitgevoerd:motor loopt slecht conrole div. controle compressie meten. div. de +monteren .motor slecht 4e cilinder olie op zuiger bougie vet ed. Hi scaner tester foutcode P0300 P0304 02
Heb je hier wat aan??
groet gilbert
15 jaar
P0171 is GEEN kat fout. P0171 betekent dat de motor te arm loopt - waarschijnlijk op gas. Bron: www.dtcsearch.com
Te arm lopen kan misfires veroorzaken met als gevolg een defecte katalysator.
Ook kunnen de kleppen verbranden en dan zit je aan een motorrevisie vast.
Heb je als eens alleen en uitsluitend op benzine gereden? Wat gebeurt er dan?
Eerst foutcodes wissen en dan een aantal dagen rijden en weer foutcodes lezen.
Geen P0171, dan zit het probleem in de gas-installatie en kun je het beste naar een gas-specialist gaan.
Is de P0171 er dan ook, dan is de luchtmassameter verdacht en dient het inlaatkanaal op lekkages gecontroleerd te worden.
Katalysator kun je vaak niets aan zien, er zijn (imitatie) kats die nieuw uit de doos toch niet werken.
Maar nogmaals, je hebt geen foutcode op de kat, dus eigenlijk was dat te verwachten.
Hoi oldford.
Als we uitsluitend op benzine rijden gaat tie ook op 3 cil. lopen,dit hebben we al gedaan omdat er op gas niet meer te rijden viel.
Dan hebben we ook hetzelfde probleem.
gr. gilbert
15 jaar
Maar welke foutcodes worden er daarna dan uitgelezen? Want dat is een aardig hulpmiddel om te bepalen wat het probleem is.
Stel je rijdt op benzine de genoemde 3 kilometer en dan gaat de motor op 3 poten lopen.
Wat gebeurt er dan als je de motor uitzet, 5 seconden wacht en weer start?
Als de motor op 3 poten loopt, branden er dan storingslampjes?
Hoi Oldford.
Alvast bedankt voor je advies we gaan er vanavond naar kijken en dan hoor je weer van ons.
Groet Gilbert
15 jaar
Hoi Oldford en anderen natuurlijk!
Hier weer een berichtje van deze kant.
We hebben vanavond de auto bekeken allereerst de bougie eruit gehaald of tie inderdaad vet geslagen was,maar was bij de electrode gewoon droog en bij de schroefdraad iets vettig,
We hebben geen uitlees apparatuur dus we kunnen de auto niet uitlezen het lampje dat op het dashboard brand is degene van t motormanagment (die gaat volgens mij nooit meer uit)!!!???
Als tie na die 3 km op 3 poten loopt, en we zetten m 5 sec uit merken we geen verandering.
voor de zekerheid hebben we de gastoevoerslang losgekoppeld zodat hij echt alleen maar op benzine liep,bij een lopende auto kommen de uitlaatgassen er niet egaal uit,het is net of de uitlaat in en uit ademt,zuigen blazen zuigen blazen,maar natuurlijk meer blazen als zuigen.
ik begin er nu zelf aan te twijfelen of het niet uitgesleten klepzittingen zijn of een verbrande klep is.
dat is het voor nu even,hoop dat je hier wat mee kunt.
Groet Gilbert
15 jaar
Dan dus nu compressie meten bij koude en warme motor.
Harald.
15 jaar
Lektest is waarschijnlijk een nog beter middel om verbrande kleppen op te sporen.
Ik zou bijna gaan denken dat de bobine er gewoon mee stopt omdat deze warm wordt. Is er ooit aan de hoogspanning gemeten of er wel een vonk komt op de bewuste cylinder na dat er 3 km is gereden, liefst na een herstart? En hoe ziet de bougie er uit na die 3 km?
Hallo.
Bedankt voor de info.
we gaan nu eerst de compressie meten en een lektest doen,daarna horen jullie weer van ons.
Gilbert
15 jaar
Hallo mensen.
Hier weer een berichtje va deze kant.
We zijn vanavond de compressie gaan meten met een koude motor alles eraf geschroefd.
Compressie gemeten Cil 1 =14.8
Cil 2 =14
Cil 3 =15.2
Cil 4= 14.4 +Bougie Zwart en de andere wit.
Na de gemeten compressie alles weer teruggemonteerd,dus even laten warmdraaien en wat schets onze verbazing dat tie op 4 cilinders loopt (blijft lopen) en dat het motormanagementlampje UIT BLIJFT???????????????
Huh....??????
Testritje gedaan en op benzine en gas loopt tie netjes.
Trouwens wat we volgens mij niet gemeld hebben, is dat de dealer die voor ons de auto heeft doorgemeten, gezegt heeft dat de motor SUF is???
Ra Ra hebben jullie misschien enige clou hoe dit kan????Ik hoor graag van jullie.
Gilbert
15 jaar
een witte bougie is naar m.i uit een cilinder afkomstig met een te arm mengsel.heb dezelfde problemen met mijn sorento gehad(2.4 op lpg,met ag installatie)steeds motormanagement lampje aan en op 3 poten lopen.
na lang zoeken, bij een zeer goede lpg specialist in wezep aangeland en na een korte diagnose bleek dat de injectors van het lpg systeem stuk waren.
4 andere erin en de installatie aangepast(gemodificeerd omdat het oude type injector niet meer leverbaar is)en de auto loopt perfect!!!!!wordt niet meer heet.en geen storingen meer.
ps was wel een dure (1300 eu)reparatie.
succes
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar