Kia Picanto 2005: Lambdasonde bank 1 vervangen, nog steeds 0v continu

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1100

Goedemiddag allemaal,

Kia Picanto uit 2005 ging beroerd lopen en vreselijk veel brandstof gebruiken + stinken en gaf code P0131 en tevens een foutcode van nokkenassensor. Nokkenassensor is vervangen en verholpen een geeft nu nog enkel foutcode P0131. Zie bijgevoegde foto. Lambdasonde VOOR kathalysator vervangen voor een nieuwe en met de auto gereden met OBD wifi lezer eraan. Direct na vervangen even met de auto gereden en 02 waardes oscilleerden netjes tussen 0.1 en 0.9, maar af en toe plots naar 0v voor een paar seconden. Nu, twee dagen later weer met de auto gereden en nu blijft de Lambdawaarde bij gas geven 0v en bij gas los blijft deze op rond de 0.03 en 0.05v staan en geeft na een tijdje weer de foutcode P0131. Ik heb met remreiniger gecheckt op valse lucht, niets te vinden. Als ik de lambdasonde stekker los haal, gaat de obd waarde direct naar 0.44v. Stekker weer erop en gaat weer naar rond de 0v. Zie bijgevoegde foto. (De O2S1 is de lambda waar het om gaat).

Wellicht heeft iemand de gouden tip, want ik weet het niet meer nu! Heb tevens wat gerommeld met de stekkers en kabel van de lambdasonde, geeft geen enkel verschil in voltage. Elke hulp wordt zeer gewaardeerd!

Groet,
C Visser

Coenvisser

Geplaatst door Coenvisser (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Picanto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

O2S1 Trim zegt niets, helaas. Als gevolg van de foutcode is de lambda regeling uitgeschakeld en dan staan de O2S1 Trim en de Short Term Fuel trim beide op 0%.

Zit er geen lekje in de uitlaat? Of een secundaire lucht pomp die blijft blazen (als dat er op zit).
Is er een 4-gas meting gedaan om te zien wat het mengsel werkelijk is?

    Beste oldford,

    Dank voor de vlugge reactie! Waardeer het. Ik was meer aan het kijken naar het voltage van O2S1 (de bovenste ipv de onderste, deze is inderdaad de trim). Voltage blijft echt heel erg laag staan continu en geeft ook de foutcode gebaseerd op deze lage voltage.

    Lekje in de uitlaat denk ik niet... heb ook daar gesprayed met brake cleaner, maar niks te vinden. Secundaire pomp zit er denkelijk niet op, indien dit wel het geval is, zou ik graag weten waar die zit, dan kan ik het checken. 4 gas meting is niet gedaan. Als ik de storingscodes reset, loopt de auto super en trekt goed op. Als de storingscode komt (blijft lang op pending staan en uiteindelijk na een aantal keer met de auto rijden 'stored' deze ook), gaat de auto stinken en loopt beroerd. - Coenvisser (0), 3 jaar geleden

oldford (0) PRO, 3 jaar geleden

Kijk eens naar de Long Term Fuel Trim als de motor zo slecht loopt. Hoeveel is die?
Wis daarna de codes en controleer of de Long Term Fuel Trim is gereset naar 0%.
Start de motor en ga een eindje rijden. Wat doet de Long Term Fuel Trim dan?

N.B.: Fuel trims kunnen zowel positief als negatief zijn. Dus let op of er een -teken voor staat.

    Beste Oldford,

    Dank voor je reactie en tip. Helaas begint nu ook de code P0340 (defecte nokkenassensor) terug te komen. Deze is twee maanden geleden vervangen. Ik ga stoppen met de auto. Blijkbaar een probleem met de motor waardoor hij zijn nokkanassensor telkens stuk maakt en dit soort problemen ontstaan (genoeg over te lezen op internet). Toch dank voor je hulp, waardeer het zeer! - Coenvisser (0), 3 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Picanto of stel zelf een nieuwe vraag.