hallo, onze auto heeft er last van dat deze na een aantal km gereden te hebben de wagen begint te 'zingen' (een vaag geluid) tijdens hard remmen functioneerd abs normaal, maar de rem (RV) word heel warm, damp slaat er af (bij nat weer) en stinkt enrom! na ca 25km weer gekeken en zag net dat de schijven rood gleoiend zijn!!!!!!!! echt serieus! ook merkte ik dat tijdens het remmen de wagen naar links trekt!! de remmen maken praktisch geen geluid tijdens een rem actie.
is maar beter om even niet te rijden? wat kan dit zijn?
vast gelopen rem?
versleten blokken? (kan niet ca 11000km geleden vervangen, niparts)
niet/niet goed werkende remblokken steller?
BTW remvloeistof staat keurig tussen min en max in! en is nog netjes van kleur!
bekend probleem bij kia? en zijn de schijven nu ook krom?
ik hoor het wel, mvg rick.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou rv zal de boel vast zitten.
ik zou er zo niet meer mee rijden.
eerst rv de rem los halen.
kan zijn dat de geleiding vast zit of de blokken zelf.
ook zou het kunnen dat de zuiger vast zit.
controleer goed de remblokken want deze zijn goed heet geweest.
groetjes jan.
Zal inderdaad een remtang/remzuiger vast zitten. Dat is een vaker voorkomend euvel en niet alleen bij Kia.
Naar de garage dus en de remtang laten reviseren of schoonmaken. Beter is beide kanten tegelijk, nieuwe remblokken monteren en eventueel ook de schijven. Op remmen moet je niet bezuinigen. Een boom springt nu eenmaal niet vanzelf aan de kant...........
dank jullie wel voor de reacties!
Inderdaad, beknibbelen op je remmen is spelen met levens!
Ik ga m morge loshalen, maar wat valt er te zien aan de blokken?
Daarna zal ik direct naar de garage gaan!
Mvg rick
13 jaar
De voering van de blokken zijn verbrand door de extreme hitte waardoor het remvermogen aanzienlijk nadelig beïnvloed wordt. Soms zijn ze zo heet geweest dat je de voering er zo afkrabben kunt.
dus remblokken vernieuwen en eigelijk ook de remschijven want door de hitte is de structuur van het metaal veranderd
Inderdaad. Meestal zie je bij de betreffende remschijf dat de buitenrand bijna rood van kleur is als de schijf echt heet is geweest.
Nieuwe schijven hebben tevens het voordeel dat de remblokken meteen weer het volle remoppervlak hebben en niet eerst hoeven in te lopen op het ovale remgedeelte van de oude schijf.
Je zult ook dan merken dat wanneer alles weer goed gangbaar en vervangen is, je een heel ander gevoel hebt met het remmen.
het vreemde is dat de remkluaw gewoon normaal functioneert en geen verdere schade heeft opgelopen door de warmte! remblokken kon je met een schroeven draaier helemaal afbikken (was poreus)
13 jaar
Hoi Rick,
Heb je wel allebei de remklauwen los gehaald? Ook de andere kant controleren.
Ralf,
maar met de andere kant (LV) was eigenlijk niks (merkbaars) mis! . . . . .
13 jaar
Rick,
Hoe heb je dit gecontroleerd?
Remklauw démonteren; controleren of de stofhoes in tact is. zuiger proberen terug te drukken.
Dan met het pedaal pompen zodat de zuiger weer eruit komt, tegelijk controleren of dit ook werkelijk gaat.
Niet te ver pompen natuurlijk, anders gaat de zuiger eruit. Doe dit LV + RV.
Ik vermoed id ook dat er een van de twee vastzit.
stofhoezen waren perfect, zuiger terug gedrukt. en weer 'uitgepompt' dit heb ik per zijde 2maal herhaald!
en werkt dus perfect ook aan de linkerzijde het zelfde! dus heb enkeld de blokjes vervangen, maar ik ga nog (geen 100km) enkele kilometers rijden en dan maandag of dinsdag alsnog even laten kijken of de schijven recht zijn en eventueel de schijven laten afdraaien.
alvast bedankt voor jullie sugesties en tips,
mvg rick
13 jaar
schijven vernieuwen reden? zie mijn vorig antwoord
ok, dus kan er beter niet mee rijden? maar mijn viel wel op dat de metalen beschermplaat die tegen het binnen schot zit enigsinds tegen de remschijf zat, dus vermoedleijk was dat het?????!!!
13 jaar
je kunt er wel mee rijden maar de schijf heeft zijn structuur verloren en zal sneller vervormen, die beschermplaat kan dit niet hebben veroorzaakt kan wel een geluid geven maar daarvan wordt de schijf niet heet
[quote=rickgilze]stofhoezen waren perfect, zuiger terug gedrukt. en weer 'uitgepompt' dit heb ik per zijde 2maal herhaald!
en werkt dus perfect ook aan de linkerzijde het zelfde! dus heb enkeld de blokjes vervangen, maar ik ga nog (geen 100km) erick[/quote]
Rick,
dit is dus OK. Dan zou het de blokken in het remzadel kunnen zijn. maak de zadel goed schoon met een staalborsel. De remblokken moeten netjes heen en weer kunnen gaan.
Is dit ook schoon, dan begin ik toch richting de hoofdremcilinder of een evt aanwezige remkrachtverdeler te denken.
PS: het afdraaien van een te heet geworden remschijf loont niet. DE structuur van het gebruikte metaal is al verouderd. Bovendien is de meerprijs van een nieuwe remschijf t.o.v. een afgedraaide schijf niet de moeite waard om te discusieren
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Rio of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar