beste kia rijders,
ik heb een groot probleem met mijn kia sporatge 2.0I 16v 1997,mijn auto loopt op gas en benzine slecht stationar dat wil zeggen als hij warm is,heb reeds de volgende zaken in orde gemaakt.
nieuwe bougie's en kabels,,nieuwe temperatuurzender,, vliegwiel sensor vervangen,,kop is eraf geweest en kleppen opnieuw ingeschuurt,,kompressie gemeten ((is perfeckt))maar hij blijft slecht lopen.
ik denk nu nog aan kapotte bobines of en dat heb ik van iemand anders gehoort ,,slechte lagers van de koelwater pomp die aangedreven wordt door de distributie riem.
bij een lager toerental zullen de lagers uit het midden gaan lopen en zal de timing van de nokkenanssen iets kunnen verlopen waardoor dit ook de nokkenas sensor kan beinvloeden.
bij een hoger toerental word dit verschijnsel steeds minder.
dit zelfde heb ik al een keer met een ford meegemaakt dus het kan wel.
de vraag is nu heeft iemand dit al eens met een kia meegmaakt????
of heeft iemand een andere oplossing
groeten Rob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
of het betreft hier geen Sportage of het opgegeven bouwjaar klopt niet... sportage uit 1997???
maar dat even terzijde, nu even een paar eventuele oplossingen:
1: gasklephuis reinigen en eventueel opnieuw inleren?
2: luchtmassa meter?
3; motor krijgt valse lucht (even remmenreiniger langs o.a. inlaat spuiten, bij verschil van motortouren zit daar het euvel) controlleer ook alle vacuüm slangetjes?
ik mag aannemen dat je hem al hebt laten uitlezen bij de merkdealer, althans dat hoop ik..
[quote=kronenburg]of het betreft hier geen Sportage of het opgegeven bouwjaar klopt niet... sportage uit 1997???[/quote]
Klopt wel...er was een 2.0 en een 2.0 16V in 1997 (van 1995-2005)
verrek, ja!
ik dacht dat die dingen er alleen in nieuw type waren (heb ik er al tientallen van gehad)!
stom.... maar weer wat geleerd!
auto uit laten lezen bij dealer.
eigelijk niks gevonden maar na wat doorzoeken het advies gekregen op een lek test op de cilinders te doen en de 1 ste cilinder heeft een lekkage op de inlaat klep of kleppen.
dus kop eraf en terug naar de firma die de kop heeft gedaan.
ben benieuwd wat daar uit gaat komen.
13 jaar
nou de kop weer terug gebouwt en hij loopt nog even beroerd er was inderdaad een inlaat klep een beetje lek
alles opnieuw na gekeken maar helaas het heeft niet geholpen.
ik weet het nu niet meer maar ik blijf toch een bobine ervan verdenken,toen ik de kop er de eerste keer vanaf haalde waren de zuigers en kleppen van cilinder 1 en 4 goed zwart van de koolaanslag.
de bobine van 1 en 4 (een bobine voor die twee ) blijf ik verdacht vinden.
kan iemand mij van advies zijn hiervoor??
13 jaar
ondanks alles toch maar bobines vervangen maar niks hoor blijft slecht lopen.
nu heb ik op de kia tech info site een terug roep aktie gezien van kia in 2000
het gaat hier over een engine wire harness C123/124 connectors die een slecht kontakt kunne maken en een '"stalling ""van de motor kunnen veroorzaken.
nou dat gaan we dus ook nog maar proberen en hopen dat dit het probleem zal oplossen ik weet het anders ook niet meer
13 jaar
ik heb in dit voorjaar na een hoop gesleutel en ellende besloten de sportage op te ruimen iki was het helemaal zat weg dat ding.
13 jaar
bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sportage of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar