Sorento diesel afgeslagen tijdens rijden. Slaat niet meer aan. Compressie zat.
Krijgt diesel tot aan verstuivers, uitlezen niet mogelijk ivm ontbreken van OBD aansluiting
Iemand met een tip voor ik hem naar de dealer breng???
MvGr
Ramon
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als jij hem niet kan uitlezen weet je nooit of er wel voldoende raildruk is... mits je op de raildruksensor zelf hebt gemeten dan... heb je een toerentalsignaal?
Als je 'm een beetje starthulp op de inlaat geeft, slaat de motor dan wel aan? Als de motor vervolgens met wat toeren wel (op diesel!) blijft lopen zou de openingsdruk van je verstuivers te hoog kunnen zijn. Dat haalt de pomp niet op het start toeretal maar wel als de motor even loopt.
inderdaad even de verstuivers testen dmv retour lektest,
waarschijnlijk zijn er een of twee lek.
succes
Raildruk onder de 300 bar door lekkende verstuiver(s), lektest uitvoeren op de retouren, heb je de fout er zo uit.
Verstuivers zijn 3 maanden geleden al vervangen.
Vind raar dat een auto van 2005 geen OBD aansluiting heeft............
Morgen maar eens meten hier en daar
Raildruk sensor vervangen zonder resultaat.
Ramon, heb wel eerst de raildruk gemeten? Gewoon iets meer dan 1 volt met starten.
De truuk met remmenreiniger gedaan? Dat de verstuivers pas vervangen zijn wil niet zeggen dat je die maar meteen moet uitsluiten hoor.
als je raildruksensor kapot zou zijn,draait de motor MEESTAL in noodloop,ivm vervangingswaarde.
Meet nu maar eens op je sensor,net zoals marcel je ook al geadviseerd heeft...
De DEALER vertelde mij dat de sensor stuk was. Beter was om toch eerst zelf maar te kijken hoe en wat.
Schijnbaar is de technische nowhow niet zo hoog meer bij de dealers. De Kia Dealer hier wilde al niet eens naar de auto kijken. Daar hadden ze een speciaal adres voor in noorden van het land.........sorry hoor sluit dan je tent.............
Maar goed......... De raildruk is veel te laag........ En op remmenreiniger loopt ie wel....Verder nog niet aan toe gekomen vandaag........Morgen maar weer eens verder kijken..................
Enne via die OBD aansluiting die Jan liet zien, komen zowel wij als de dealer niet in het motormanagement. Wel via de Kia aansluiting onder de kap en dat lukt dus alleen de dealer omdat ik die stekker niet heb.
Ps raildruksensor bij de dealer 495 euro ex btw........... Heerlijk zo'n goedkope Kia......
[quote=Monar]De DEALER vertelde mij dat de sensor stuk was. Beter was om toch eerst zelf maar te kijken hoe en wat.[/quote]
een goede monteur is heel eigenwijs,dat hoef ik met jou ervaring toch niet te vertellen he? ;)
maarten en ik zitten bij dezelfde baas.....dus ook allebei eigenwijs.
goed gedaan maarten.
Let even goed op de retourklep op de rail, gaan ook wel eens lekken.
[quote=marcel7031]maarten en ik zitten bij dezelfde baas.....[/quote]
ik had bij #8 al zo'n idee aan de manier van meten.
Ramon, we horen je graag morgen.
succes
Bij de raildruk sensor op de signaaldraad meten, bij contact aan 0,5 volt (zoniet probleem in lage druk kring) en bij stat. toerental rond de 1,2 volt (niet te meten in jouw geval). Bij starttoerental zal dat rond de 1 volt zijn. Het best te meten met scoop. En als je kan de lek op de retour van de verstuivers eens meten. Als er 1 bij zit met een te grootte lek zie je het direct, ik denk dat het een bosch-systeem is.
Heeft deze een elektrische opvoer pomp of is het één met een peertje?
Beste collega's
Ik zit nu met een gelijkwaardig probleem, alleen bij een kia carnival 2.9 HPDI uit 2003 met 222577 km op de teller. Kan hem wel uitlezen maar geeft geen dtc's. Slaat wel aan als ik er remmenreiniger in de inlaat spuit en blijft dan ook goed lopen. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn. En wat was de oplossing bij de sorento?
Bvd,
VanBakson
[quote=Hendrik_]Bij de raildruk sensor op de signaaldraad meten, bij contact aan 0,5 volt (zoniet probleem in lage druk kring)[/quote]
is niet helemaal waar hendrik.
die 0,5 v komt uit de regeleenheid,die is ervoor om een terugkoppeling te krijgen voor de ecu dat de sensor aanwezig is. het werkgebied van een 5v sensor ligt tussen de 0,5v en 4,5v.
Klopt ook Maarten, maar bij contact aan meet je 0,5V, met starten zo rond de 1V en met stationair ca 1,3V.
Dat geeft helaas geen indicatie voor het lagedruksysteem.
Dit is alleen een incatie voor de hogedrukpomp en of de mms de verstuivers dan vrijgeeft.
Als je 5V meet heb je een massprobleem en als je 0V meet heb je een mms voedingsprobleem.
[quote=maarten4874][quote=Hendrik_]Bij de raildruk sensor op de signaaldraad meten, bij contact aan 0,5 volt (zoniet probleem in lage druk kring)[/quote]
is niet helemaal waar hendrik.
die 0,5 v komt uit de regeleenheid,die is ervoor om een terugkoppeling te krijgen voor de ecu dat de sensor aanwezig is. het werkgebied van een 5v sensor ligt tussen de 0,5v en 4,5v.[/quote]
Ik deel niet dezelfde mening, je krijgt 5 volt uit de regeleenheid en naargelang de druk in de rail geeft deze een signaalspanning terug via de signaaldraad NAAR de regeleenheid (signaaldraad in veel gevallen de middelste van de 3).
Meet je bij contact aan geen 0,5 volt dan kan er een lek zijn op de retour van verstuivers of de lage drukpomp levert te weinig druk (heb ik eens voorgehad bij een Landrover Freelander), ook het debiet van de pomp eens controleren.
Monar is je probleem ondertussen al verholpen bij deze wagen?
mvg
oke hendrik,das een mooie discussie. Ik denk dat de 0,5 volt (voedingsspanning,systeem in rust)op de signaaldraad een spanning is VANAF de regeleenheid. Neem de lambdasonde,die geeft ook een voorspannig van 0,45v. De 0.5 volt heeft (mijn mening) niks te maken met de druk in het dieselsysteem,enkel voor de sensoren/mms,de signaalspanning loopt pas op bij oplopende druk.
De 5 volt is de voeding voor de sensor.(hall=5volt,massa en signaal).
Maarten, als de stekker eraf ligt meet je 5V toch in de stekker? dat is de stuurspanning vanaf het mms. Als de stekker erop zit meet het mms een weerstand (zeg spanningsverlies)van minimaal 4,5V zodat het mms weet (middels een parallelmeting in het mms)dat de stekker "er niet af ligt"of er een draadbreuk is.
Als het mms dan plots 0V meet is er sluiting aan massa bv.Kan ook evt een sensordefect zijn.
Vandaar dat het mms regelbereik of ontvangstbereik altijd tussen 0,5 en 4,5V ligt.
Dus als het mms óf 5V óf 0V meet met starten zal de mms de verstuivers nooit vrijgeven.
Tevens heeft het mms dus die 1V nodig met starten om de verstuivers te kunnen vrijgeven want dán alleen zit er voldoende druk in de rail.
Mechanisch druk meten op een rail is eigenlijk onmogelijk, vandaar dat er altijd over spanningen wordt gesproken.
Dan kan inderdaad de retour van de verstuivers te groot zijn omdat de minimale raildruk niet word gehaald.
De stuurspanning komt van het mms(5V), de sensoren hebben een bepaalde weerstand(dus spanningsverlies) en verzorgen de terugkoppeling naar het mms.
Die dus beslist wat er gaat gebeuren. Die 5V komt uit de computerwereld en vanwege zijn lage waarde altijd prettig onder de boordspanning van een auto.
Op 9 Volt loopt een auto ook toch nog?
Of een sensor in rust 0,5 oftewel 4,5Vgeeft is afhankelijk van het soort sensor, zeg maar óf een NTC óf een PTC principesyteem.
Gaan we nu een discussie openen?
Enne Monar, weet je al wat?
perfect uitgelegd marcel! ik deel jou mening 100%,misschien had ik het wat anders opgeschreven.
verstuiver retour test? met die 4 potjes eraan
Helemaal vergeten te melden wat probleem was geloof ik.
1 ontplofte verstuiver. Grote hoeveelheid diesel bij de olie.
Alles gereinigd. Nieuwe verstuiver gemonteerd.
En volgens de diesel specialist was er een regelklep op de pomp stuk
Bovenstaand was dus in september.
Nu sinds de kerst staat de auto weer hier.
motor is zwaar in de soep gelopen. (zit vast)
Dit is al de 2de keer in 1 jaar tijd.
Vorige motor zat vast wegens slecht onderhoud (60.000 km met zelfe olie gereden)
Dus wij zijn weer op zoek naar een motor die bijna niet te vinden is......
Kun je in Duitsland niet wat vinden?
Dat blok zal anders echt moeilijk te vinden zijn.... succes
Ja daar zat ik ook al aan te denken
Hier in nederland is idd niets te vinden
Ik zie op www.asiamotoren.nl 2 gebruikte blokken staan?
Helaas hebben hun niets meer
Tot nu toe nog steeds geen motor gevonden
Iemand een oplossing?
Ramon, ik heb je een mailtje gestuurd met een adres die je misschien kunnen helpen.
Is reviseren anders dan een optie?
een dikke maand geleden had Engel demontage (staphorst) een sorento in onderdelen liggen, mogelijk past een blok van een h200 Hyundai (D4BC) ?
12 jaar
Vergeten oplossing te plaatsen. Dus nu ben ik geblocked..... Dsu bij deze..... het was de pomp die defect was
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar