Kia Sorento: sorento loopt slecht op LPG met warme motor

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Motorcode: 3,5 v6

Ik heb sinds kort een probleem met mijn Sorento op LPG. S'morgens kan ik een aantal kilometers rijden op lpg totdat hij warm wordt. Dan begint hij slecht te lopen.Hij loopt dan zo slecht dat het mil lampje gaat knipperen. Als ik weer omschakel op benzine is het probleem weg.
Bougies en bougiekabels zijn recentelijk vernieuwd .Het zijn lpg bougies maar ik weet niet of de elektrodeafstand is gecorrigeerd door de KIA dealer.
Volgens een lokale lpg specialist zou het niet aan de ontsteking liggen maar aan het lpg systeem; verdamper en of injectoren.
Als de laptop eraan hangt corrigeert de lpg ecu soms wel tot 25% !. Foutcodes in de motor ecu geven aan : misfire cyl#1,#3,#5 . Dat is de bank waar de nieuwe bougiekables opzitten( trouwens de andere cylinderbank heeft de bobines direct op de bougies). Op bezine is er nauwelijks correctie zichtbaar en loopt hij prima.
Het verwisselen van injectoren ( 6) en de lpg verdamper gaat volgens de lpg specialist meer dan € 1000,- kosten.
Kan iemand me adviseren of dit daadwerkelijk duidt op injectoren en/ of verdamper of wellicht iets anders?
De auto heeft 215.000 gelopen waarvan ca 120.000 op lpg.

J.Vraets

Geplaatst door J.Vraets (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Sorento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Ja,als tie goed loopt op benzine zit het in de lpg installatie.
Kan de verdamper zijn of de injectoren.

J.Vraets (0), 11 jaar geleden

Beste primera; hoe weet je nu of het de verdamper is ?( landi renzo LS1) kan je die verdamper reviseren zonder de K-waardes in de software aan te passen?

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Vanachter een pc is het lastig te beoordelen of het de verdamper is of een injector.
Voor verdampers zijn revisie setjes te verkrijgen en misschien moet die opnieuw ingeleerd worden (stappenmotor op de verdamper).
Een gasboer kan drukken af en uitlezen en daar zal de deze diagnose uitgekomen zijn.
Het kunnen ook de kleppen zijn die niet meer goed sluiten,maar dan zou je de klachten ook op benzine moeten hebben.
Zijn de filters van de gasinstallatie al eens vernieuwd?.

J.Vraets (0), 11 jaar geleden

De filter wordt elke 20.000 km vervangen. Die stappenmotor wordt toch aangestuurd via de ECU? als je de verdamper wisselt moet je dan toch nog iets "inleren"? Zolang als de motor niet op bedrijfstemperatuur is lopot hij op LPG op de snelweg. Maar zodra hij warm is gaat het mis.
Ik ga de volgende week de verdamper wisselen; die is een stuk goedkoper dan de injectoren. Hij stinkt ook naar gas en ik ruik dat het sterkst in de nabijheid van de verdamper.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Er zijn voor de meeste verdampers revisie setjes te verkrijgen.
Dat is goedkoper dan een nieuwe.

J.Vraets (0), 11 jaar geleden

Probleem Opgelost.Diagnoses bij 2 LPG specialisten hebben me meer dan 200 euro gekost. Een van de adviezen was het vernieuwen van de verdamper; heb ik gedaan zonder resultaat. Volgens de specialist ligt het dan toch aan een of meerdere injectoren. Hele dure grap dus heb ik de rails gedemonteerd en en de injectoren eruitgehaald en getest. Geen enkele verstuiver was vervuild en ze werkten allemaal. Bij het terugplaatsen van de rails heb ik het probleem ontdekt; de injectorslangen tussen Injector en spruitstuk zagen er een beetje geknikt uit en dat is best mogelijk na 4 jaar dienst. Als de slangen koud zijn laten ze voldoende gas door maar als ze warm worden knikken ze dicht en dan ontstaat het probleem! Voor € 10,- nieuwe slang erop en de auto loopt als een zonnetje!! Vandaag 450 km gereden zonder enig probleem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.