Hallo,
Wij hebben een Kia Sportage 1.6 gdi 2011 in de werkplaats.
Van deze auto wordt de startmotor niet aangestuurd, alle zekeringen heel, geen foutcodes!!
Als wij meten op het relais staat op de dikke pool 12v, wanneer wij deze doorlussen en de auto op contact staat gaat de startmotor in de rond, en slaat de motor aan.
(startblokkering is dus ook vrij geschakeld anders zou hij niet aanslaan)
Over de 2 kleine polen staat 5.97V, (1 pool word massa geschakeld) als we van de pool waar spanning op staat meten naar de massa staat er 8v op!
de massa wordt dus wel geschakeld maar het relais werkt niet, relais hebben we al uitgewisseld maar geen resultaat.
Koppeling schakelaar hebben we door verbonden, helpt ook niet.
Herkend iemand dit probleem ??
Met vriendelijke groet
Pieter de Jager
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dan is toch de voeding van het spoeltje in relais het probleem. Dan zou je een schema moeten hebben.
Weerstand lijkt me inderdaad. Is die 8v belast gemeten? Of gewoon met de multimeter?
Zonder schema wordt het lastig inderdaad.
Mvg diagnoseoplocatie.nl
Vandaag weer verder gegaan met het probleem.
Vanaf contact 12v op pen 60 op ecu alleen komt er dus bij op contact zetten 8v op beide pennen aan de stuurkant start relais. een van deze moet door de ecu aan massa worden geschakeld maar dat gebeurd niet, ook vindt ik eigenlijk die 8v (7.8) aan de lage kant en een vreemde waarde.
Nogmaals alle zekeringen zijn heel en vandaag alle massa punten gecontroleerd en gereinigd, geen effect.
Wij denken dat de ecu defect is..........
Heb je al geprobeerd om dat contact handmatig aan massa te leggen, dus buiten de ECU om...start de motor dan wel?
Maar Kia geeft toch 7 jaar garantie...kan je niets met de dealer?
Als het relais er uit is, dan meet je ook 8 volt? Meet de spanning eens op de stuurdraad en dan tegelijk de andere kant aan massa leggen. Valt spanning dan weg? En net als Hans zegt, start hij met massaaansturing wel?
Als er 12 volt uit gaat en maar 8 volt aankomt, moet er toch echt ergens spanningsval zijn. Wat Arjan zegt: is dit met relais eruit ook 8 v???
Volgens het schema loopt de 12V draad vanaf pen 60 ECU naar de contactschakelaar envan daar uit naar het relais via 2 schakelingen. Als de 12V wel aankomt op de contactschakelaar en na de schakelaar al op 8 Volt zit heb je daar een overgangsweerstand.
Meten met een multimeter op Accu B- ende stuurdraad en terugzoeken tot je de 12V weer hebt...is ook al door Diagnoseoplocatie.nl en Arjan Kempeneer aangegeven.
Ik heb een schema bijgevoegd, misschien kun je er wat mee.
Wij hebben een lus gelegd in de bedrading ecu en hiermee het startstop systeem overbrugd . motor start weer. klant wilde geen nieuwe ECU en rijdt de auto af.
Hallo p.k.8330.
Mag ik vragen waar je de lus hebt gelegd? Ik heb precies hetzelfde probleem namelijk. Bedankt alvast!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sportage of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar