Kia Rio: Tandriem gebroken

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5 16v mot. a5d

Hallo

Ik heb een kia rio 1.5 16 klepper en de tandriem is gebroken.
Nu is mijn vraag als de riem gebroken is raken de zuigers dan de kleppen ?
Of is het alleen even de distributieriem vervangen en weer rijden.

M.V.Gr.

Michel

460

Geplaatst door 460 (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Rio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

yes, handje vol met kleppen

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

gelukt?

nonkelpater (0), 14 jaar geleden

Als de riem breekt volgen de kleppen het ritme van de zuigers niet meer en kunnen de kleppen beschadigen.
In de praktijk heb je dan meestal meerdere kromme kleppen, en een kromme klep sluit helaas niet meer af.
Hoe meer kleppen, hoe groter de kans dat je in de prijzen valt.
Maar je kan altijd een andere riem plaatsen en een compressietest doen, dan weet je van welke cilinder(s) er kleppen beschadigd zijn.
Of misschien heb je het geluk van je leven en zijn alle kleppen noch intact, maar reken hier niet te veel op.
Wat gelukkig minder voorkomt maar niet onmogelijk is: klepsteel breekt af, cilinderkop naar de vaantjes en/of gat in de zuiger.

460 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik ga zaterdag de cylinderkop er afhalen en de kleppen vervangen.
nu is mijn vraag weet iemand het aandraai moment van de kopbouten en moeten de kopbouten ook vervangen worden ?

m.v.gr.

Michel

Applezeller (0), 14 jaar geleden

[quote=460]Ik ga zaterdag de cylinderkop er afhalen en de kleppen vervangen.
nu is mijn vraag weet iemand het aandraai moment van de kopbouten en moeten de kopbouten ook vervangen worden ?

m.v.gr.

Michel[/quote]
Bouten moeten niet vervangen worden

Fase 1: 25 Nm
Fase2: 50 Nm
Fase3: 360°
Fase4: 25 Nm
Fase5: 90°

460 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Applezeller][quote=460]Ik ga zaterdag de cylinderkop er afhalen en de kleppen vervangen.
nu is mijn vraag weet iemand het aandraai moment van de kopbouten en moeten de kopbouten ook vervangen worden ?

m.v.gr.

Michel[/quote]
Bouten moeten niet vervangen worden

Fase 1: 25 Nm
Fase2: 50 Nm
Fase3: 360°
Fase4: 25 Nm
Fase5: 90°[/quote]
??? Fase 1 25Nm en in fase 4 weer 25Nm , moeten ze dan na fase 3 weer los gezet worden ??

Applezeller (0), 14 jaar geleden

Juist
Fase 3 is dus 360° losdraaien eerst !

460 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=harnak]http://img194.imageshack.us/img194/1543/...

kijk hier maar[/quote]
Hallo Harrie

Bedankt voor de afbeelding.

m.v.gr.

Michel

patrickkia (0), 14 jaar geleden

En hoe is het afgelopen?

460 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=patrickkia]En hoe is het afgelopen?[/quote]
Ik ben net klaar auto rijd weer als nieuwe.
heb vorige week zaterdag de kop er afgehaald er waren maar 2 kleppen krom en aan de zuigers was niets te zien.
Dus afgelopen week de kop zuiver gemaakt en 2 nieuwe uitlaat kleppen er in gezet.
en vanmorgen 26-06-09 alles weer gemonteerd.
en de totale kosten waren € 260,-
(2 kleppen,2 kleprubbers,inlaat/uitlaatspruitstuk pakking,2 nokkenas keeringen,koppakking,thermostaathuispakking en 2 vriespluggen)

dus hij rijd weer
PS het aanhaalmoment is 1e keer 50nm 2e keer loszetten, 3e keer 25nm,4e keer 90 graden
heb de gegevens van de kiadealer in tilburg

groetjes Michel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Rio of stel zelf een nieuwe vraag.