close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Kia Rio: Tandriem gebroken

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5 16v mot. a5d

Hallo

Ik heb een kia rio 1.5 16 klepper en de tandriem is gebroken.
Nu is mijn vraag als de riem gebroken is raken de zuigers dan de kleppen ?
Of is het alleen even de distributieriem vervangen en weer rijden.

M.V.Gr.

Michel

Geplaatst door

460 (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

yes, handje vol met kleppen

gelukt?

Als de riem breekt volgen de kleppen het ritme van de zuigers niet meer en kunnen de kleppen beschadigen.
In de praktijk heb je dan meestal meerdere kromme kleppen, en een kromme klep sluit helaas niet meer af.
Hoe meer kleppen, hoe groter de kans dat je in de prijzen valt.
Maar je kan altijd een andere riem plaatsen en een compressietest doen, dan weet je van welke cilinder(s) er kleppen beschadigd zijn.
Of misschien heb je het geluk van je leven en zijn alle kleppen noch intact, maar reken hier niet te veel op.
Wat gelukkig minder voorkomt maar niet onmogelijk is: klepsteel breekt af, cilinderkop naar de vaantjes en/of gat in de zuiger.

nonkelpater 0

15 jaar

Ik ga zaterdag de cylinderkop er afhalen en de kleppen vervangen.
nu is mijn vraag weet iemand het aandraai moment van de kopbouten en moeten de kopbouten ook vervangen worden ?

m.v.gr.

Michel

460 0
badge

15 jaar

[quote=460]Ik ga zaterdag de cylinderkop er afhalen en de kleppen vervangen.
nu is mijn vraag weet iemand het aandraai moment van de kopbouten en moeten de kopbouten ook vervangen worden ?

m.v.gr.

Michel[/quote]
Bouten moeten niet vervangen worden

Fase 1: 25 Nm
Fase2: 50 Nm
Fase3: 360°
Fase4: 25 Nm
Fase5: 90°

Applezeller 0

15 jaar

[quote=Applezeller][quote=460]Ik ga zaterdag de cylinderkop er afhalen en de kleppen vervangen.
nu is mijn vraag weet iemand het aandraai moment van de kopbouten en moeten de kopbouten ook vervangen worden ?

m.v.gr.

Michel[/quote]
Bouten moeten niet vervangen worden

Fase 1: 25 Nm
Fase2: 50 Nm
Fase3: 360°
Fase4: 25 Nm
Fase5: 90°[/quote]
??? Fase 1 25Nm en in fase 4 weer 25Nm , moeten ze dan na fase 3 weer los gezet worden ??

460 0
badge

15 jaar

Juist
Fase 3 is dus 360° losdraaien eerst !

Applezeller 0

15 jaar

[quote=harnak]http://img194.imageshack.us/img194/1543/...

kijk hier maar[/quote]
Hallo Harrie

Bedankt voor de afbeelding.

m.v.gr.

Michel

460 0
badge

15 jaar

En hoe is het afgelopen?

patrickkia 0

15 jaar

[quote=patrickkia]En hoe is het afgelopen?[/quote]
Ik ben net klaar auto rijd weer als nieuwe.
heb vorige week zaterdag de kop er afgehaald er waren maar 2 kleppen krom en aan de zuigers was niets te zien.
Dus afgelopen week de kop zuiver gemaakt en 2 nieuwe uitlaat kleppen er in gezet.
en vanmorgen 26-06-09 alles weer gemonteerd.
en de totale kosten waren € 260,-
(2 kleppen,2 kleprubbers,inlaat/uitlaatspruitstuk pakking,2 nokkenas keeringen,koppakking,thermostaathuispakking en 2 vriespluggen)

dus hij rijd weer
PS het aanhaalmoment is 1e keer 50nm 2e keer loszetten, 3e keer 25nm,4e keer 90 graden
heb de gegevens van de kiadealer in tilburg

groetjes Michel

460 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Rio of stel zelf een nieuwe vraag.