Kia Rio: Trillend stuur, diverse dingen geprobeerd

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5

Het stuur gaat soms trillen bij hogere snelheden, 90-110 km/u. Als ik dan weer afzak naar de 85 verdwijnt het. Gisteren gebeurde dit ook, na een kleine 40 kilometer rustig te hebben gereden was het trillen weg en kon ik weer 110 rijden zonder trillingen. Het probleem lijkt zich het meest voor te doen na een stukje file rijden. In de afgelopen maand het volgende gedaan:

- Remschijven en blokken voor vervangen
- Wiellager linksvoor vervangen (2x, de eerste klapte eruit na 4 dagen)
- Bandenspanning goed gezet

Het probleem deed zich een jaartje geleden ook voor, toen de wielen laten balanceren en uitlijnen, en geen problemen meer gehad tot een maandje terug.

Garage gaf eerst aan kromme schijven (gebeurde ook tijdens het remmen). Vlak erna hoorde ik het lager aanlopen, die laten vervangen. Die klapte echter binnen een week eruit (rubber was goed als weg geloof ik) en die werd afgelopen vrijdag kosteloos vervangen.

Gisteren een ritje naar Utrecht gemaakt, waarvan het eerste stuk dus een file met langzaamrijdend/stilstaand verkeer. Daarna weer optrekken naar de 80, geen probleem. Bij de 90 begon ik het te voelen, en bij de 100 werd het te erg om die snelheid vast te houden. Eenmaal bij Utrecht (vanaf Rotterdam dus 80/90 gereden) kon ik weer optrekken zonder problemen.

Op de terugweg heb ik nergens last van gehad, maar begon op snelweg het ABS waarschuwingslampje te branden. Met 100 doorgereden naar Schiedam, geen problemen verder gehad met stuur. In de avond de auto weer gestart en het waarschuwingslichtje was verdwenen, sindsdien niet meer de snelweg op geweest.

Ben een beetje op het eind van mijn Latijn zo, 300 euro aan reparaties en probleem is nog steeds aanwezig. Ik heb vol vertrouwen in mijn garage, maar weten jullie het misschien?

Lazo1986

Geplaatst door Lazo1986 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Rio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Een lager (rubber ?) er na 4 dagen uit , is wel erg snel , garage heeft dit opgelost , prima , maar zet mij wel aan het denken .
Laat het onderstel en vooral de homokineten van de aandrijfassen eens goed controleren , liefst bij een andere garage , garage was toevallig niet de bekende fast fitter ?
Balanceren kan na een jaar geen overbodige luxe zijn , hoogteslag in de band/velg.

Lazo1986 (0), 9 jaar geleden

Het was XXX in Rotterdam, doet altijd mijn onderhoud en reparaties, en eigenlijk altijd goed. Dit was de eerste keer dat er iets fout is gegaan en direct opgelost (kwam aan en stond binnen een half uur op de brug).






[b]Het noemen van bedrijfsnamen voegt niets toe en is derhalve niet relevant.

Moderator Problemcar[/b]

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Dan de rest uit laten voeren , als je verder tevreden bent .
Een defect wiellager kan ook je abs laten branden.

Lazo1986 (0), 9 jaar geleden

Het probleem van het stuur deed zich net weer voor. Nog geen kans gezien naar de garage te gaan.

Ik reed gewoon op de snelweg, ongeveer 20 kilometer zonder problemen gemiddeld 100 km/u. Op de terugweg zelfde, paar keer auto even op 120 gehad, en de laatste 5 kilometer begon het stuur weer te trillen bij 100 km/u. Nu heb ik het idee dat de auto slecht rolt, alsof de rem heel licht wordt ingedrukt. Bij het stoplicht met uitrollen staat hij op het laatst echt stil, met een klein schokje als het ware zonder dat ik aan de rem zit. Kan het zijn dat de remklauwen nagekeken moeten worden? Dat de trilling veroorzaakt wordt door 1 remklauw die niet goed terug komt na remmen? Geen ABS lamp deze keer.

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Dat de auto met een schokje tot stilstand komt is zo wie zo niet goed , als er een rem aan blijft lopen zou dat een verklaring zijn , maar dan moet deze ook flink warmer zijn dan de andere kant , zelfs stinken ?
Maar een defect wiellager kan dit ook veroorzaken , schijf gaat scheef in de klauw lopen als het echt erg is.
Ik zou hier niet te lang meer mee blijven rijden , en het eens goed na laten kijken .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Rio of stel zelf een nieuwe vraag.