Kia Rio: Trilt stationair op benzine en gas (G3)

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.3

Hallo,

mijn Rio trilt de laatste maanden behoorlijk als hij stationair loopt. Het toerental zit dan op zo'n 900. Als ik een beetje gas bijgeef, tot 1000, houdt het trillen op. Bij wat extra stroomverbruik, bv raampje open doen, wordt het even erger. De garage en een LPG-specialist kunnen eigenlijk niks vinden.

Tevens merk ik dat de auto bij het optrekken regelmatig even inhoud, meestal rond de 3000 toeren. Hij schokt even en trekt dan weer verder op. Het lijkt op een verlies in vermogen. Meestal rijdt hij echter zonder problemen.

De garage heeft geprobeerd het stationaire toerental te verhogen, maar dit helpt niet (gaven ook aan dat het bijna niet te verhogen is).

De auto heeft 116.000 km gelopen.

Wie weet waar bovenstaande problemen aan kunnen liggen, en zouden ze dezelfde oorzaak hebben?

Alvast bedankt.

Groeten van Bas

Bluedog

Geplaatst door Bluedog (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Kia Rio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Eef2628 (0), 16 jaar geleden

Hallo Bas,

Ik heb een soort gelijk probleem gehad. Ik heb een rio uit 2000 op LPG. Bij het optrekken hield de moter heel even in (lichte trilling). Op benzine was dit probleem niet. Het gas inbouw station uit Haarlem heeft ons geweldig geholpen. Het probleem waren de (merkloze) bougies en bougie kabel. Deze waren nog niet zo oud, maar toch vervangen door orginele Kia bougies en kabels. Probleem opgelost.

Verhogen van stationair toerental lijkt mij nou niet echt een oplossing. Je verbruikt stijgt alleen maar.

succes!

groeten Eef

Bluedog (0), 16 jaar geleden

Hoi Eef,

bedankt voor je reactie. Ik ben er inmiddels achter waar het inhouden door kwam. Er zat een scheurtje in een luchtslangetje waardoor valse lucht werd aangezogen.

Het trillen is echter nog niet over. Ik zal wel jouw tip bij de garage aangeven. Ook heb ik gehoord dat het aan de injectoren of een versleten motorsteun kan liggen. Mocht iemand hier ervaring mee hebben dan hoor ik het graag.

Toch vreemd dat het zo lastig is om hier een remedie voor te vinden, je verwacht toch dat dit probleem niet al te moeilijk op te lossen moet zijn...

Groeten van Bas

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Rio of stel zelf een nieuwe vraag.