Mijn Sorento heeft sinds kort een zoemend, bijna "huilend" geluid in de aandrijflijn. In 2WD met name hoorbaar bij het loslaten van het gas. Zodra je de aandrijflijn weer een beetje belast door een beetje gas te geven, wordt het stukken minder. In 4WD is het duidelijker hoorbaar, maar ook bij het aanrijden. In eerste instantie gedacht aan losse kardan-as(sen). Die heb ik vandaag echter gecontroleerd, maar alles zat vast. Nog even na getrokken met 65 Nm. Verder nog de kruiskoppelingen gesmeerd waar ik met een standaard vetspuit aan kwam. Helaas is het geluid gebleven.
Wat ook opvalt is: Als ik op cruisecontrol 130 km/u rijdt (in 2WD) en dan een tikje snelheid terug zet, met de stuurbediening, er een trilling door de aandrijflijn gaat. Onder de 120 is dit weg.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Km-stand: 105.000
Handmatige 4x4: 2WD, 4x4 Hi, 4x4 Low instelling
Handgeschakeld.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het al opgelost of nog niet. Zo ja wat was het probleem. Lijkt zelfde euvel als de mijne.
ik weet het niet zeker hoe dat bij jou auto gaat maar normaal gesproken met handgeschakelde 4 wheel drive rijd je toch niet op de snelweg 130 km per uur,dat is voor in terrijn en alleen als het puur noodzakelijk is
14 jaar
Probleem is nog steeds niet verholpen. Ben nog niet in de garage geweest. Te druk met verbouwing.
Mocht je eerder iets te weten komen, laat het mij dan a.u.b. weten.
In het duitse Sorento forum (sorento-forum.de) schreef me iemand dat het het de tussenbak (Verteilergetriebe) zou zijn. Hij had ook dat geluid en was bij hem weg nadat ze 2 liter olie hadden bijgevuld. Echter in de tussenbak zit maar 1,42 liter. Dus hij bedoelde waarschijnlijk de versnellingsbak.
@robby10030: Natuurlijk rij ik geen 130 in de vierwiel drive. Dan gaat de zaak inderdaad binnen de korste keren kapot. Er staat ook (in 2WD)!!
14 jaar
Het probleem is opgelost.
Het zat in de flens van het achterdifferentieel. Na kontrole bleek dat er veel radiale speling (1-2 mm) zat in de flens / lager. Eerste vermoeden was dat het buitenste konische lager van de pignon-as kapot was.
De achterste kardanas eraf gehaald en toen bleek de moer waarmee de flens vastzit aan de pignon-as te los te zitten. Deze volgens de gegevens in het werkplaatshandboek afgesteld.
Daarna was het zoemende geluid en het trillen verdwenen. Een raadsel hoe die moer los is komen te zitten. Maar gelukkig een nul euro reparatie.
14 jaar
Dit is nou prezies het zelfde met mijn auto aan de hand is Masimo. Ik heb het over het zoemend geluid. Ben van alles aan het nakijken echter zonder succes. Ik laat je weten als ik iets gevonden hebt. Wat ik zeker weet is dat het niet van de motor afkomt want daar is van alles al vervangen.
14 jaar
@bolle-2,
Nog een advies. Het leek er bij mij in eerste instantie op alsof het zoemende geluid van voor kwam. Na goed luisteren tijdens het rijden met zonemans, bleek het geluid toch inderdaad van midden-achter te komen.
Op zich is eventuele speling makkelijk te kontroleren. Het zoemende geluid hoeft echter niet altijd door erg veel speling veroorzaakt te worden.
De afstelling van de pignon-as komt vrij nauw. Het aandraai-moment van de asmoer ligt tussen 127 - 284 Nm. Zoals je ziet is dat een heel groot bereik. Let er dus op om de zaak niet zomaar effe vast te trekken. Want dat kan je het differentieel (pignon-as, afstandringen, twee konische lagers) ernstig beschadigen. Het gebruik van een momentsleutel is een must. Met stapjes vaster zetten en iedere keer weer opnieuw testen. Bij mij werd de moer uiteindelijk met 140 Nm vastgezet en daarna de kardan-as weer gemonteerd (de 4 bouten aantrekken met 65Nm) voor een testrit. Toen was het weg. Als je me even je e-mailt, dan heb ik wat interessante info voor je.
14 jaar
Die trillingen in combinatie met een huilend geluid als je het gas los laat en afremt komen me bekend voor, het concentreert zich bij mij alleen wél op de linker voorkant.
14 jaar
Wat bij mij aan het achterdifferentieel lag, kan bij jouw ook aan het voordifferentieel liggen. Dat zit voor links uit het midden (vanaf de bestuurderstoel bekeken). Mijn advies: onder de auto kruipen, of op een brug zetten, en checken of de voorste kardan-as radiale speling heeft. Je kan ook de voorste kardan loshalen en kijken of de flens op het differentieel speling heeft.
Als je het geluid niet hoort in 2WD modus (als je die tenminste hebt), kan het ook een versleten wiellager zijn. Als je een EX hebt heeft ie automatische 4WD. Die kun je tijdelijk uitzetten door zekering nr 13 (bj. 2002 - 2006, Sorento I) of zekering nr 14 (bj 2006 - 2009, Sorento II of "Facelift") er uit te halen. Daarmee schakel je de 4WD uit (let op: en ook ESP en ABS). Dan even een stukje rijden.
Controleer ook de bandenomtrek (niet profieldiepte) voor en achter. Met zo'n ouderwets meetlint, niet met een metalen rolmaat. Als er meer dan 1 - 2 cm verschil in omtrek is, kan de automatische 4WD ook problemen veroorzaken. De snelheidssensoren van de tussenbak van voor en achter geven dan te verschillende signalen aan de tussenbak door. Er ontstaan dan spanningen in de aandrijflijn, die op hun beurt weer kardan-assen, tussenbak of differentielen naar de sodemieter helpen. Dus zowiezo regelmatig banden omgooien van voor naar achter.
14 jaar
[quote=Masimo]Wat bij mij aan het achterdifferentieel lag, kan bij jouw ook aan het voordifferentieel liggen. Dat zit voor links uit het midden (vanaf de bestuurderstoel bekeken). Mijn advies: onder de auto kruipen, of op een brug zetten, en checken of de voorste kardan-as radiale speling heeft. Je kan ook de voorste kardan loshalen en kijken of de flens op het differentieel speling heeft.
Als je het geluid niet hoort in 2WD modus (als je die tenminste hebt), kan het ook een versleten wiellager zijn. Als je een EX hebt heeft ie automatische 4WD. Die kun je tijdelijk uitzetten door zekering nr 13 (bj. 2002 - 2006, Sorento I) of zekering nr 14 (bj 2006 - 2009, Sorento II of "Facelift") er uit te halen. Daarmee schakel je de 4WD uit (let op: en ook ESP en ABS). Dan even een stukje rijden.
Controleer ook de bandenomtrek (niet profieldiepte) voor en achter. Met zo'n ouderwets meetlint, niet met een metalen rolmaat. Als er meer dan 1 - 2 cm verschil in omtrek is, kan de automatische 4WD ook problemen veroorzaken. De snelheidssensoren van de tussenbak van voor en achter geven dan te verschillende signalen aan de tussenbak door. Er ontstaan dan spanningen in de aandrijflijn, die op hun beurt weer kardan-assen, tussenbak of differentielen naar de sodemieter helpen. Dus zowiezo regelmatig banden omgooien van voor naar achter.[/quote]
Stom foutje wat ik erbij had moeten zetten, ik heb een Opel Calibra met 4WD. Wiellager linksvoor heeft weinig tot geen speling, heb er niet op gelet of er verschil zit in 2WD en 4WD modus (is bij mij zekering 19). Ik reed toen nog met oude banden die inmiddels helaas weg zijn, voor en achter waren van een verschillend merk/profiel.
14 jaar
Er is een soortgelijk probleem met een waarschijnlijke oplossing door een technisch expert. Misschien heb je er iets aan. http://goo.gl/fMvBxn
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Kia Sorento of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar