Uit de accu van deze auto lekt stroom van ca. 0,1 Ampere. Ook als de motor uit is. Anders gezegd, het chassis (de massa) staat onder een spanning van 12 volt. En dat heeft de genoemde stroom tot gevolg. Deze auto is nog in goede staat, zelfs de bekabeling. Om het lek te vinden heb ik een aantal posten uitgeschakeld om te zien of de spanning zou verdwijnen. Niets helpt. Eerst alle stoppen verwijderd uit de stoppenkast, daarna de bobine losgekoppeld op zoek naar apparaten die niet gezekerd zijn via de stoppenkast.
Alleen wanneer ik de verbinding tussen de accu en de dynamo losmaak is de spanning op de massa van 12 volt veranderd in 3 volt, Omdat het me een raadsel is wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn kom ik niet verder met mijn probleem. De dynamo werkt goed, laadt bij stationair draaien al de accu bij. Zou hij toch stroom kunnen laten weglekken?
Ik los het tijdelijk op de de accuklem regelmatig te verwijderen. Waar moet ik het zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je 12 volt met op de min (chassis) dan moet je de storing zoeken in een slechte massa verbinding ergens.
Hans
zekering kastenzijn ook storing gevoelig
Als de diodebrug in de dynamo kapot is, krijg je toch ook hetzelfde probleem ?
Alleen de meeste mensen komen daar achter omdat de accu elke keer leeg is ;-)
12 volt op het chassis ( indien de metingen juist zijn ) betekent een onderbroken massaverbinding vanaf de accu-minpool naar het chassis.
een andere oorzaak KAN het niet zijn, omdat, als deze verbinding in orde is, je 0 op het chassis moet hebben.
Groeten Marcel
De zekeringenkast heb ik al een keer los gehad en schoongemaakt. Ook als hij los is blijft er spanning op de massa staan.
Ik ga de diodebrug van de dynamo laten doormeten.
bedankt voor de tips.
arno
16 jaar
De diodebrug van de dynamo is het ook niet.
16 jaar
Nu ben IK wel benieuwd hoe je dat meet?
Meet je dat met een universeelmeter, 1 pootje op de plus van de accu en het andere pootje op het chassis?
Of hoe?
mvg,
Hans.
Heb ik laten meten door auto-electro in Ewijk. Dynamo losgehaald en weggebracht. Nu heb ik de hele auto daar maar achtergelaten. Weet het anders ook niet. Uitslag zal ik hier melden.
De spanning op het chassis meet ik tussen de min van de accu (met de klem los) en het chassis met een multimeter, 12 Volt, 0,1 Ampere. Mijn eerste indruk was dat er gewoon iets aan staat met een dergelijk stroomverbruik. Dan heb je dat toch ook?
vr gr
arno
16 jaar
binnenverlichting
zitten er toevallig koplampwissers op? dan stekkers wissermotoren lostrekken motor gaat niet in 0 stand
[quote=bajonaise]De spanning op het chassis meet ik tussen de min van de accu (met de klem los) en het chassis met een multimeter, 12 Volt,[/quote]
En dan heb je dus 12 volt ja, omdat je een ONDERBROKEN MASSAVERBINDING TUSSEN ACCU EN CHASSIS HEBT, en je meting dus feitelijk waardeloos is, zoals ik al eerder heb gezegd.
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lada Samara of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar