Lancia Lybra: Airbag

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo,

Enige tijd geleden heb ik met een lege accu gestaan. De ANWB heeft hem toen m.b.v. startkabels weer aan de praat gekregen. Sindsdien blijft echter mijn rode lampje branden van mijn airbag.

Daarnaast was ik vandaag bezig met het kijken of er een zekering kapot was (nr. 13). Nadat ik die zekering weer terug had gestopt (hij was toch niet kapot), is mijn lampje van mijn passagiersairbag gaan branden.

Nu branden er dus 2 lampjes van mijn airbags.

Wat kan ik hier aan doen?

Gr.
Danido.

Danido1907

Geplaatst door Danido1907 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Lancia Lybra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

danido je moet lang de garage dan kunnen ze de storingen van de airbags uitlezen en wissen dan zal het wel voor elkaar zijn.
groetjes jan.

Integrale (0), 17 jaar geleden

Fout fout fout...nooit een lybra overstarten. Mensen doe dit niet want je airbag module gaat eraan. Veel mensen zeggen dat dat niet kan of dat je grote stroomverbruikers aan moet zetten vanwege piekspanningen, het maakt niet uit, gewoon niet doen.
Ik spreek uit veel lybra ervaringen.

Nieuwe module kopen!!!!!

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Nou nou nou.....vertel es even dan: volgens mij heeft een lybra ook gewoon een dynamo met een accu en laadspanning. Wat is daar in vredesnaam anders aan dan? Je mag mij wel overtuigen waarom deze lybra niet over een externe stroombron zou kunnen die exact dezelfde spanning op de accupolen geeft dan die accu zelf hoort te geven. Gaat er iets stuk als er laadspanning op de accu staat terwijl de auto nog niet op contact staat?
Ik ben één en al oor Ronald!

Sytze

Integrale (0), 17 jaar geleden

Je zegt het precies goed ja.
Ik heb een keer met een 1.9jtd gehad en toen dachten we dat het om een incident ging.
2 maanden terug idem dito met een 2.4jtd. Aan de computer (van lancia zelf bij AEI in Hem) en was niet te resetten.
Beide autos hadden een schadevrij verleden en hadden alleen maar motor schade. Ik moet er wel bij zeggen dat het hele blok eruit geweest is, maar daarna heb ie nog gereden zonder airbag lampje. Na het overstarten van de lancia met een astra dtl (gelijke accu) module stuk.
Zeg het maar...maar ik doe het niet meer! Ik heb m'n conclusie getrokken.

Riel (0) PRO, 17 jaar geleden

beetje on-onderbouwd gegeven inderdaad.

Dan ligt het eerder aan de klem die je erop zet op dat moment, en dat lijkt me sterk, want dan zou de boel ook stuk moeten zijn als je de polen opnieuw aansluit.

Contact af, polen erop, contact weer erop en gaan.

jeroenmonteyne (0) PRO, 17 jaar geleden

Vaak wordt de fout gemaak dat men de wagen die "helpt" ook laat draaien. En dan nog eens goed gas durft te geven ermee.
't ene moment geeft de dynamo van de helpende wagen alles wat ie geven kan. Op het moment dat de andere wagen aanslaat begint die ook te laden. De dynamo van de helpende wagen moet hier dan heel heel plots van z'n maximale naar z'n bijna minimale capaciteit gaan. En hier ontstaan de spanningspieken naar mijn inzien.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Oke, maar de laadspanning zal niet boven zijn max. waarde uitkomen normaal.
Kan alleen maar zijn dat er een probleem ontstaat dat er 14,5 volt is zonder dat het gestarte voertuig op kontakt staat......

jeroenmonteyne (0) PRO, 17 jaar geleden

ja, maar die de laadstroom kan niet in 0,000000s van max naar min gaan (het moment dat 2de alternator ook begint te laden.)wat in een spanningspiek zal resulteren. Het gaat misschien wel heel heel snel, maar volgens mij niet snel genoeg om een heel korte piek te voorkomen.

jeroenmonteyne (0) PRO, 17 jaar geleden

er bestaan zo toch al verhalen genoeg over electronische schade na het starten met startkabels? Zefls aan beide wagens.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Wil er dit nog over kwijt: ik heb in mijn hele leven nog nooit iet kapot gekregen op deze manier. Een ander maakt alles wel mee. Het zou best kunnen allemaal, maar als iemand mij niet vertellen kan waarom iets stuk gaat ben ik er ook nog niet bang voor. Voor mij is het storm in een glas water totdat iemand me kan uitleggen waarom het niet kan. De rest is zuiver speculatief.
Zou het iets met kleurenblindheid te maken kunnen hebben??! Krijg ze met enige regelmaat, auto's van de handel met een kapotte module, dynamo en teller. Mag je 3 maal raden wat er gebeurd is met het overstarten! Heeft meer met polariteit te maken dan met spanningspieken.

jeroenmonteyne (0) PRO, 17 jaar geleden

ik heb ook nog zo nooit iets kapot gekregen, maar wij laten de stroomgevende wagen wel nooit draaien...
We zou het eens met 2 oude wagens zonder elektronica in moeten proberen. Een ervan met lege accu en motor die niet zo heel goed aanslaat. Met een scoop het spanningsverloop meten. Misschien dat dat enige duidelijkheid brengt in de situatie.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat zou ik es kunnen proberen komende week, al ben ik er van overtuigd dat beide wagens, of ze lopen of niet, een spanningsregelaar aan boord hebben en dus nooit boven 14,5 volt uit kunnen komen. Maar ik ga het toch proberen en zal mijn bevindingen hier melden zodra ik de uitslag heb!

Sytze

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Lybra of stel zelf een nieuwe vraag.