Hallo een vrolijke kerst allemaal,
ik ben een eigenaar van een Lancia Musa, de auto startte deze morgen niet meer. Ik start de auto door een kwartslag te geven aan de sleutel, ik laat dan de gloeikaarsen verwarmen tot het lampje is uitgeschakeld. Hierna draai ik met de sleutel om te starten maar gebeurd er helemaal niets. De startmotor maakt helemaal geen geluid, deze is ook 6 maanden terug vervangen.
1. Hoe kan ik nagaan als de startmotor het doet?
2. Hoe kan ik nagaan als de stuurkast van de gloeikaarsen werkt?
3. Hoe kan ik nagaan als de contactslot het doet?
4. Wat zou ik volgens jullie het beste doen? Om mijn probleem na te vinden?
Alvast mijn dank
Francesco
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je de sleutel draait om te starten moet je spanning kunnen meten aan zijn startrelais op de startmotor, dun kabel dat naar de startmator gaat.
Gr.Jantje
Zit er een startonderbreker op ?
Gloeispiralen hebben niets te maken met het niet draaien van de startmotor.Waar je dus mee moet beginnen is te onderzoeken waarom de startmotor het niet doet.
Eerst moet je controleren of je blok wel een goede massa heeft. Dit doe je door de spanning tussen de minpool en het motorblok te meten terwijl je iemand de auto laat starten (sleutel op starten laat houden). Moet ongeveer 0,3 tot 0,7 Volt zijn. Meet je meer spanning, dan is de massaverbinding naar het blok een mogelijke oorzaak)
Als dat echter wel goed is, dan doen wat firedriver aangeeft.
Je hebt dan 2 mogelijkheden
1. geen spanning,
dan kan het de startonderbreker of contactblokje zijn.
Je zet de auto in zijn vrij - heel belangrijk - en pakt dan het stekkertje los van de startmotor en zet daar een losse draad op die je daarna even tegen de plus van de accu aantikt. Als de startmotor reageert, dan weet je dat de startmotor goed is.
2. wel spanning,
dan kan het stekkertje gecorrodeerd zijn en moet je deze aansluiting goed schoon maken.
Maar als je er geen of niet genoeg verstand van hebt kun je beter iemand met kennis van zaken vragen om er naar te kijken, want voor je het weet maak je kortsluiting of krijg jej je vingers ergens tussen...
Hallo dank je voor de suggesties.
Ik heb de massa nagemeten en meet tijdens het starten 11,56 V.
Dus waarschijnlijk iets met de massa?
Waar nunaar kijken?
8 jaar
Ik merk het volgende op.
1. Bij het in schakelen van het contact hoor ik iets aan de motor, alsof er iets ingeschakeld wordt en beweegt ofzo.
2. Ik meet dan meteen 12V tussen -pool en motorblok. Ik blijf ook 12V meten bij het proberen te starten
3. Na een tijdje schakelt de ding waar ik het over heb bij 1 uit en zakt de spanning naar 8,.. V.
8 jaar
Heb je niet een lege of defecte accu , daar lijkt het na dit verhaal wel op .
Ik heb de batterij laten laden en meet 12,6 V onbelast. Voor de rest blijft in de auto ook alles functioneren. Er valt niets uit tijdens het starten. Lijkt me niet de batterij maar hoe kan ik het nagaan. Batterij is van 11/2014 nieuw geplaatst.
8 jaar
Je zegt dat je 12 volt meet tussen motorblok ( Kaal metaal) en accu minpool ???????, 100 tegen 1 dat je een rotte massakabel hebt.
Controleer de minkabel vanaf de accu naar het chassis, en naar het motorblok. Hier zal wel ergens een breuk of rot aansluitpunt inzitten.
Hallo ik heb hier een filmpje van gemaakt want ik vind dingen erg vreemd.Ben aan het proberen deze op Youtube te posten.
1. als ik meet tussen min-pool batterij en motorblok meet ik dus bij het starten 12 V en anders 8 V en daarna zakt deze naar 1 V
2. als ik meet op de dunne kabel van de starter dan meet ik 12V meteen inschakelen van het contact. bij het doordraaien van de sleutel meet ik nog steeds 12 V.
Misschien ook nog een detail ik heb vorig jaar de starter verbrand doordat deze bleef doordraaien ookal ging de sleutel uit de contact. De mechanicien heeft toen een nieuwe starter geplaatst en zei dat het opgelost is.
Het lijkt wel erstig probleem. Denk dat ik schema's moet hebben om er wijzer uit te worden.
ik ga zo meteen de massakabel na. Volgens mij zit deze vast op de versnellingsbak.
8 jaar
Zoals ik jouw verhaal nogmaals lees, 100% slechte massakabel aan het motorblok.
Spanning van 12 volt gegenereerd door de gloeispiralen, als gloeiers stoppen, spanningsval naar 8 volt, en tijdens startpoging 12 volt, kan niet anders dan dat er een massakabel verrot is. Meting tussen motorblok en accu - moet onder alle omstandigheden nagenoeg 0 zijn.
Volg de dikke kabel vanaf de accu -pool richting motorblok, trek er eens flink aan, en/of controleer de ogen/bouten op roestvorming loszitten etc.
Sorry voor mijn onkunde, maar van waar haalt de motorblok dan 12V ? Is er dan in de motor blok een verbinding met de plus-pool op een of andere plaats?
8 jaar
Indien je een losse startkabel hebt, kun je de massa eventueel ook even overbruggen door de ene kant op de minpool te zetten, en de andere kant op een blank stuk metaal van het motorblok bijvoorbeeld aan een hijsoog, of dynamosteun. Dan zal hij wel starten.
Alle componenten die 12 volt vragen, bijvoorbeeld de gloeiers, geven dan 12 volt aan het motorblok. Deze spanning kan niet "WEG" doordat de massa onderbroken is.
Klassiek verhaal als je een beetje electronicakennis hebt, en HET voorbeeld van een V4 meting. De 12 volt spanning staat dan niet over het component, maar over de breuk in het circuit. Deze breuk is in jouw geval de massakabel ( Tussen blok en accu) waardoor je hier de 12 volt meet.
Ik zou er bijna een krat bier om verwedden dat dat je probleem is,
Volgens mij moet je er iemand bij halen die dit even kundig kan annaliseren.
Als je 12v meet op het dunne draadje op de startmotor , met het draadje los genomen , op contact , is dit niet goed , er mag bij het op contact zetten nog geen 12v op dat draadje komen , contactblokje defect.
Daardoor startmotor defect geraakt .
De vorige keer is de startmotor vervangen , maar niet de oorzaak verholpen , namelijk het defecte contactblokje .
[yt]https://www.youtube.com/watch?v=DGPT-QEt...[/yt]
8 jaar
Ik durf te zeggen, dat de 12 volt in dit geval over de startmotor komt, richting contactslot.
Dus draad los, meet je GEEN 12 volt op de draad, maar WEL op de aansluiting daarvan op de startmotor.
Laat TS de truuk met de losse startkabel uitvoeren, Als de auto dan start heb ik gelijk.
Dus begrijp ik het goed?
1. Ik doe het dun kabeltje van de starter los.
2. Ik meet dan de spanning tussen het dun kabeltje en min-pool batterij en zou in een goed geval enkel bij het starten 12V moeten meten.
8 jaar
kabeltje los, en meten vanaf minpool op kabeltje, meet je alleen in de startstand 12 volt. Meet je op de aansluiting op de startmotor waar het kleine kabeltje opgaat, meet je nu 12 volt. Normaal zou dit 0 moeten zijn.
Voor ciccio1983
Zoals jij aangeeft om 14.27 precies zo doen.
Probleem gevonden. Ik heb net de massa overbrugt met een kabel van 6mm² rechtstreeks aan te sluiten op de motorblok. En hij starte meteen. Nu zoeken in de massakabel waar het probleem zit. Als ik het probleem in de kabel heb maak ik een foto. Allemaal bedankt voor jullie hulp.
8 jaar
Probleem opgelost. Kabel was gebroken op de klem. Klem opengeplooid en kabel ontmanteld en terug vastgemaakt allemaal. Auto start weer. Probleem opgelost. Ps: foto posten lukt me niet.
Nogmaals allemaal bedankt voor jullie hulp.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Musa of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar