Lancia Lybra: duidelijke tik of klonk hoorbaar bij gas geven of gas loslaten

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2 liter, 5 cilinder, 20v

Onlangs is de distributieriem van de motor verwisseld, een hele ingreep bij deze auto. Na de ingreep is een duidelijke tik of klonk hoorbaar als je gas geeft of gas loslaat, dus het verschil tussen dat de motor aandrijft of aangedreven wordt. De garage heeft alle boutverbindingen gecontroleerd en alles zat vast. Volgens de garage komt het geluid, dat ze zelf ook geconstateerd hebben, door speling of ruimte in het differentieel, het zou slijtage betreffen.
Waar ik moeite mee heb dat voor de distributieriem ingreep die tik of klonk er niet was en na de ingreep ineens wel.
Kan een Lancia specialist hier wat zinnigs over zeggen?

dupl-u-20350-5dd14a303a2e7+Frank Schaap

Geplaatst door dupl-u-20350-5dd14a303a2e7+Frank Schaap (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Lancia Lybra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

hennep (0), 15 jaar geleden

dan is ie wel heel snel gaan slijten . motorsteunen wel vast ? of defct

Alfamenke (0) PRO, 15 jaar geleden

Laat het geluid eens door iemand anders beoordelen....

Het is heel erg moeilijk om via een pc geluiden te analyseren.

dupl-u-20350-5dd14a303a2e7+Frank Schaap (0), 15 jaar geleden

Heren, Dat "snelle slijten" is inderdaad wat mij dwars zit.
De garage die het onderhoud uitgevoerd heeft, is met mij meegereden en heeft zelf ook duidelijk het geluid gehoord. Men dacht eerst dat een moer die een flens op de aandrijfas vasthoudt door niet goede borging losgeraakt was maar dat was niet het geval. Alle bevestigingen, ook motorsteunen, zijn gecontroleerd en goed bevonden. Daarna kwam men met het slijtage verhaal.

Het geluid door iemand anders laten beoordelen.... op zich heel zinnig maar dan moet het wel iemand zijn die weet waar hij het over heeft. Misschien een tip voor een persoon of organisatie ?

Ik hoor het graag.

dupl-u-20350-5dd14a303a2e7+Frank Schaap (0), 15 jaar geleden

Ter lering en vermaak van de forum deelnemers hierbij de ontknoping van het in het eerste bericht beschreven probleem.
Ik heb advies gevraagd bij de ANWB. Zij raadde mij aan de auto te laten keuren bij het ANWB keuringstation. Dat heb ik gedaan. Het werd een specifieke keuring gericht op het probleem, zeg maar een "second opinion".

De mening van de keurmeester was als volgt; er zit wat speling tussen de tandwielen van differentieel en versnellingsbak wat op zich normaal is maar wat ook speelt is teveel ruimte voor de veren die in de koppelingsplaat zitten die radiale stoten opvangen. Door deze te grote ruimte wordt de tik veroorzaakt. Het is dus toch een kwestie van slijtage. Het heeft zich dus al eerder voor gedaan maar toen was het wellicht niet goed hoorbaar. Door het losnemen van de motor en aandrijfassen, wat allemaal nodig is om bij deze auto de distributieriem te vervangen, is het een en ander onder wat andere spanningen gekomen waardoor de slijtage zich wat duidelijker manifesteerd en de tik duidelijker hoorbaar is.
Alle motor- en aandrijfasbevestigingen waren ok.

De oplossing is de koppelingsplaat vervangen. Het probleem levert verder geen gevaar op. Het vervangen van de koppelingsplaat hoeft dus niet perse te gebeuren nu. Ik ga dat nu ook niet doen.
Ik vindt het een erg plausibel verhaal, ik kan mij erin vinden en ben er tevreden mee. De garage had dus geen ongelijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Lybra of stel zelf een nieuwe vraag.