Goededagdeel ;-)
We zitten hier met de volgende uitdaging:
We hebben een Lybra uit 2002, iets meer als 150dkm op de teller welke 500 km geleden een groete beurt gehad heeft. Onderhoud doen we om de 15dkm omdat we zo lang mogelijk plezier proberen te hebben van de auto en tot dusver hebben we niet echt grote problemen gehad buiten de typische kwaaltjes om (knopje ICS welke afbrak, ruiten die niet meer omhoog willen).
Sinds ongeveer 1500 km is het "noodloop" lampje gaan branden. We hebben onze auto bij Siem gehad (hier op het forum meer als bekend ;-) ) welke de auto heeft uitgelezen (lambdasensor had een fout gemeld) en gereset. Na ongeveer 100 kilometer (met aanhanger) begon het lampje weer te branden. Auto weer naar Siem gebracht, goed laten nalopen. Bij uitlezen weer storing op lamdasensor en dit keer ook op het "gas"pedaal, buiten bereik volgens de ECU. Viergasmeting gedaan, perfecte waarden volgens Siem, toch de boel weer gereset en een additief voor de injectoren in de tank gedaan. Wij blij met de goede service van genoemde monteur, hadden goede hoop dat de storing opgelost was.
Helaas, ongeveer 1 dag en +- 100 km later sprong het lampje spontaan aan tijdens het uitvoegen vanaf een provinciale weg (dus tijdens vertragen op de motor).
Vanavond onder de motorkap gedoken en alles nagelopen wat ook maar enigzins met de communicatie te maken heeft tussen gaspedaal, ECU en lambdasonde. Alle contacten gecontroleerd op draadbreukjes of slechte massa, connectoren schoongemaakt en ingespoten met WD40, accu losgehad om de hele auto een "reset" te geven (ICS moest uiteraard weer opnieuw ingesteld worden etc) maar helaas... noodloop blijft branden.
De auto voelt niet anders aan tijdens het rijden (hoewel ik het idee heb dat hij bij versnellen nu niet meer inhoudt rondom de 4200 toeren wat hij buiten noodloop wel deed) en het verbruik is ook niet anders (1 op 13 bij rustig optrekken en "het nieuwe rijden" zoals mijn vrouw doet, 1 op 11 als ik er met mijn lompe voeten in rij). Volgens Siem waren de waarden van de viergasmeting tijdens de storing ook prima in orde dus de lambdasensor lijkt in orde.
Omdat Siem ruiterlijk toegeeft dat hij de wijsheid niet in pacht heeft (respect daarvoor, daarom kom ik graag bij hem want hij weet wanneer het buiten zijn macht gaat en durft dit ook aan te geven) probeer ik nu via deze weg of er mensen zijn die nog ideeën hebben.
Wat mij het meest verbaast is dus dat de storing tot dusver steeds na ongeveer 100 km weer optreedt, ongeacht het type belasting dat op dat moment plaatsvindt...
- Update 20-7 -
Vanochtend de auto weer laten resetten bij Siem, vervolgens 350 kilometer gereden zonder storing. Helaas, op de laatste 5 kilometer voor dat we terug kwamen, ging eerst het ASR lampje branden en 10 tellen later weer het noodloop lampje. ASR ging weer uit na motor uit en opnieuw aan, noodloop brandt nog steeds...
Het verbruik was vandaag ook hoger als normaal, wind achter 1 op 11 (normaal als mijn vrouw rijdt 1 op 13) en met tegenwind 1 op 8.5 . Dit waren dan wel 300 snelwegkilometers (over de 350 km een gemiddelde van 100.x km/h) maar toch vrij fors.
De storingen die vanochtend in de computer stonden waren Katalysator voor (langzaam) en Katalysator achter (storing) . De errorcodes heb ik niet onthouden helaas. Ik weet dat Siem momenteel redelijk onderbemand is dus ik denk niet dat hij nog de viergasmeting waardes heeft :-S . Morgenochtend ga ik maar weer eens bij hem langs ...
- update 21-7 -
Errorcode vanochtend welke steeds terug blijft komen nu is P0141 . Volgens het boekje bij onze Lybra is een continu geel brandend lampje een storing in het uitlaatgasgedeelte. Hij kan ook groen zijn en variëren tussen continu of knipperen. Geel knipperend is reden voor paniek, toeren moeten dan zo laag mogelijk gehouden worden en asap de auto naar de garage of uit....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Exacte foutmeldingen met de daarbij behorende nummers zouden kunnen helpen om je op weg te helpen.
Verder waardes van de 4-gas test en waardes van de lambda-signalen.
Siem, kun je die plaatsen?
4-gas waarden waren perfect, ook op toeren. Foutkodes die ik had waren P1133, zuurstofsignaal voor kat (afwijkend). P1135, circuit zuurstofsensorverwarming voor kat. P0134 signaal zuurstofsensor na kat
Na wissen is het een lange rit goed gegaan, maar na 350 km weer een brandend lampje. Vanmorgen weer uitgelezen en toen zaten er 8 kodes in mbt de lambdasensor/verwarming. Alles gewist, maar de P1135 bleef erin staan, circuit zuurstofsensorverwarming voor kat. Lampje was wel even uit na het wissen, maar ik weet niet voor hoe lang.
We hebben na de vakantie tijd om er verder onderzoek naar te doen, maar alle tips zijn uiteraard welkom
old ford.
P0134 is lambda-signaal VOOR de kat en niet na. Tikfout of zegt je scanner dat? Welke scanner gebruik je?
Heb je alle foutcodes van vanmorgen nog? Zo ja, post die eens.
Voltage van lambda-signalen uitgelezen of gemeten? Zo ja, post die dan ook eens.
En zet de 4-gas waardes er dan ook eens bij.
Ik heb hem vanmorgen even gereset en niet alle kodes meer genoteerd. En na de vakantie gaan we verder kijken wat er aan de hand kan zijn. Ik heb trouwens een Snap-on scanner en ik heb dat vorige week genoteerd, dus dacht niet aan een tik-fout. Ik weet dat het lastig is om zo een idee te kunnen aanreiken old ford, maar vandaag bleek dat de akkupool niet 100% vast zat en dat heeft misschien ook invloed gehad op de codes.
Ik kom er zo snel mogelijk op terug als de vrije dagen weer voorbij zijn.
is niet toevallig de Lambda sensor voor kat smerig cq defect (keer verkeerkt getankt)
De auto is alleen maar getankt met euro loodvrij 95 het afgelopen jaar (zolang als we hem hebben dus). Overigens is na vanochtend de storing na het resetten vrij snel weer opgetreden. Zodra Siem vorbij de vrije dagen is brengen we de wagen weer naar hem toe om uitgebreid storing te zoeken. Wij gaan nu 3 dagen met de auto weg (minivakantietje) met storing, vanochtend na het bezoek aan Siem afgetankt met Shell Fuelsave vanwege de daarin toegevoegde stoffen. We houden iedereen op de hoogte en alvast bedankt voor het meedenken!
15 jaar
Afspraak voor langsbrengen gemaakt voor 18 augustus, meten is weten ;-) ?
We houden zoals beloofd iedereen op de hoogte. Verbruik is aardig stabiel momenteel maar wel fors (binnen bebouwde kom 1 op 6.5! en erbuiten 1 op 10). Auto ruikt ook naar onverbrande benzine als je er bij staat na een eindje gereden te hebben. We zijn benieuwd.
15 jaar
Goed, even weer een update.
Vanochtend de auto door Siem onder handen laten nemen en de conclusie tot dusver is dat de achterste lambdasensor stuk was. Hij heeft stuk voor stuk de sensoren gewisseld / vervangen en nadat de achterste sensor vervangen was zijn de foutcodes niet meer teruggekomen. Hij heeft een uitgebreide proefrit gemaakt en wij hebben er vandaag ook weer 80 kilometer mee gereden, geen storing meer waargenomen!
Het verbruik is ook weer normaal (heel even zelfs 1 op 14.5 op de ICS gezien!) dus we hebben goede hoop dat het nu opgelost is. De benzinewalm is ook weg als je een stuk hebt gereden ;-) .
15 jaar
Nou, is mooi dat het is opgelost.
Top Siem :)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Lybra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar