Hallo,
Ik heb sinds een paar weken een fijne Ypsilon in mijn bezit.
In het begin viel het me bij deze auto op dat de temperatuurmeter niet erg ver op liep.
Hij bleef hangen op zo'n 70 graden.
Nu ben ik echter een paar weken verder en de meter loopt steeds verder op en zakt pas weer wanneer ik ga rijden.
Ook wordt mijn kachel niet warm.
Ik heb vanmiddag de motor even laten draaien op de parkeerplaats en op een gegeven moment stond de meter bijna in het rood, maar de koelvin sloeg niet in.
Heb de auto af laten koelen en het koelwaterniveau stond net onder het minimum. Deze heb ik nu bijgevuld tot net onder het maximum.
Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar is mijn koppakking hoogstwaarschijnlijk kapot? Of kan ik zelf nog iets proberen om te kijken wat het is?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kleine update...
Heb zojuist een stukje met de auto gereden en de kachel werd al vrij snel warm. Echter bleef de temperatuurmeter op ongeveer 60 graden staan.
Na een kilometer of vier werd de kachel weer koud en liep de temperatuur op naar 80 graden...
Het heeft een beetje de symptomen van een defecte (openstaande) thermostaat.
Motor temperatuur die terug loopt bij rijden en kennelijk wat afhankelijk is van de buiten temperatuur.
2e probleem is dat de koelvin niet aangaat als de meter bijna in het rood staat.
Kan de koelvin zelf zijn, een defecte zekering of defecte temperatuur schakelaar. Gol ik erop dat de meter niet overdrijft.
Zekeringen kontroleren en dan de thermo schakelaar zoeken die de vin aan stuurt. Zal wel onder in de radiateur zitten.
Stekker van de schakelaar af en pennen in de stekker doorverbinden met contact aan. Denk om je vingers!
Draait de vin nu wel?
Sorry voor mijn late feedback.
De temperatuurschakelaar bleek inderdaad kapot te zijn. Schakelaar is vervangen , de koelvin slaat weer in en de auto loopt niet meer warm.
Overigens werden mijn ramen ook vet aan de binnenkant. Dit probleem is ook verdwenen.
Echter heb ik nu weer een ander probleem met de auto. Hij houdt in, stottert en bokt onder de 2500 a 3000 toeren.
Heb inmiddels de bougies vervangen, maar heeft niet geholpen. Wat is de volgende stap? Bougiekabels of kan ik het beter in een andere hoek gaan zoeken?
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Ypsilon of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar