Hi, sinds enige tijd krijg ik op het display steeds de melding 'Motor Steuer Anlage Defect'. Op het moment dat deze melding verschijnt, houdt de motor iets in. Wanneer ik vervolgens gas geef en boven de 2300 toeren kom, verdwijnt de melding en is het vermogen ook weer ok.
Ik heb de volgende zaken gecontroleerd / vervangen:
- Alle luchtslangen
- Alle zekeringen
- Verstuiver cilinder 1 met klopsensor vervangen
- Injectorreiniger toegevoegd (aantal keer)
- Distributie afstelling laten controleren door de dealer, omdat deze melding verschijnt sinds nieuwe cilinderkop en distr met spanrollen.
Het lijkt dat wanneer het kouder wordt, de motor meer inhoudt.
Boven de 2300 toeren is dit probleem er dus niet, onder de 2300 toeren verschijnt de melding zo om de 10 seconden. Het vermogen valt dan weg alsof de auto in een soort veilige modus rijdt. Wanneer ik de verbinding van de klopsensor losmaak, verschijnt de melding niet, maar rijdt de auto in veilige modus.
De melding bij het uitlezen van de computer is 'electronische voorinspuiting mislukt'
Heeft iemand een idee?
Alvast bedankt!
Dylan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
eens kijken,een kappa 2.4 tds.is dat niet de bekende VM-Motor.
wat ook kan (uit ervaring)is dat het stelwerk van de brandstofpomp kuren soms geeft.dit kun bijna nergens uit terug afleiden en er komen ook geen foutcode mee uit.staat de pomp nog wel op tijd.als het een VM-Motor is zijn er type's met een dist-ketting aandrijving (net als bij chrysler RAM-VAN )en deze worden langer en dat gaat niet helemaal goed dan.
Bedankt voor de reactie. De distributie is vervangen en sindsdien heb ik dit probleem. Ik heb begrepen dat de brandstofpomp niet af te stellen is (FIAT-dealer). Is dat inderdaad zo?
20 jaar
Volgens mij is dit niet de VM-motor, want dat is een viercylinder. Dit is een vijfpitter, volgens mij een eigen FIAT-motor want hij ligt ook in de Marea.
Succes, Thijs
Klopt, het is een vijfpitter en volgens mij niet de VM-motor....
20 jaar
Pomp kan nog worden afgesteld volgens de methode met meetklok achteraan in het pomphuis.
Bedankt iedereen! De fout is gevonden! De distributie-afstelling was niet correct (twee tandjes te slap!), terwijl dit twee keer door de Lancia-dealer zou zijn gecontroleerd. Het probleem is ook gekomen na een koprevisie en nieuwe distibutie... Dit is aan het licht gekomen nadat ik de auto bij een goede dieselspecialist in Utrecht heb gebracht (EDSK).
Liever de dealer? Niet de Lancia-dealer in ieder geval..... Ook de verstuivers 2, 3 en 4 zaten los en de brandplaatsjes zijn niet vervangen...
20 jaar
Nou lekker zo'n dealer !
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Kappa of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar