auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Lancia Y: Lancia Y (1997) Draagarm reviseren of vervangen?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 8V

Onze Ypsilon heeft speling op de rechter draagarm achter. Moet ik nu de hele arm (100 euro) vervangen of kan ik ook met een rivisie-set (50 euro) het probleem oplossen?

Geplaatst door

aijelt (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

de speling zit niet in de draagarm zelf maar de rubbers hiervan dus als jij een revisiesetje kunt kopen en deze rubbers kunt verwijderen en weer monteren ben je inderdaad geholpen

Hoi Robby,

Bedankt voor je reactie. Ik ga inderdaad toch maar reviseren. Waarom ik de vraag stelde is dat bij veel merken reviseren niet mogelijk is. Bij Lancia/Fiat kennelijk wel dus waarom dan de hele arm vervangen als ik nu voor het zelfde geld (en dubbel zoveel werk) beide armen weer als nieuw kan hebben. Ik zal het hier laten weten zodra de operatie geslaagd is.

aijelt 0

14 jaar

Even ter info: bij elk merk is reviseren mogelijk...dat de dealer geen losse rubbers verkoopt is een ander verhaal.

Hans4040 1435
badge vip badge

14 jaar

Beste Bert,

tuurlijk is het mogelijk om de rubbers te vervangen.
alleen is het zo wanneer je het in de werkplaats moet laten uitvoeren ben je met rubbers vervangen langer bezig en is het vaak goedkoper om de hele arm te vervangen.
Je had mij hierover gemaild, je mag met de losse armen en rubbers ook langskomen dan pers ik ze erin.

groetjes
Bart

kijk-- dat is nog eens service--

Helemaal top!

Hans4040 1435
badge vip badge

14 jaar

@Bart:

Ah okay. Ja die werk-uren hè? Had ik even niet bij stil gestaan. Heb twee setjes besteld voor revisie. Waarom ik gevraagd heb voor een prijs-indicatie is omdat ik altijd even een inschatting wil maken of ik zelf de handen vies moet maken of niet. Het schroef-werk zelf ben ik niet zo bang voor ('t is immers zweet, vloeken en... geduld), 't tijd-duiveltje is echter wat vervelender. Mocht ik er niet uitkomen dan neem ik contact op.

aijelt 0

14 jaar

Rubbers ga je niet vinden in deze draagarm (of enkel een rubberen afdichtingetje). De draagarm scharniert over lagertjes, en die verslijten waardoor je speling krijgt.

Zo, dagen van vloeken verder dan eindelijk de update. De lagers zijn vervangen (bedankt nog Bart voor de tips). Maar iedereen die er ooit aan denkt om het te gaan doen wil ik dit zeggen: Geef een paar centen meer uit en vervang gewoon de hele draagarm (en aangezien we in de sectie 'particulieren' zitten, LAAT HET VERVANGEN!!!!). Ben je toch sadomasochistisch aangelegd? Neem in dat geval rustig de tijd. Neem de oude draagarm helemaal los van de auto, het lijkt wat meer werk maar... het zal je uiteindelijk een hoop tijd schelen. Zorg voor een flinke bus kruipolie, zal je nodig hebben.

De lagers kan je op z'n plaats trekken door gebruik te maken van de bout waarmee de draagarm aan de auto wordt bevestigd (tip van Bart). Het kan zijn dat het schroefdraad wat aan de korte kant is. Neem in dat geval een paar sluitringen of ga naar de dhz voor een lange bout met volledig draad.

Kortom: Veel geleerd de afgelopen dagen.

aijelt 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lancia Ypsilon of stel zelf een nieuwe vraag.