auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Land Rover Freelander 2004: Aanjager airco

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 18K4F, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 86

Sinds 2 jaar bezit ik een freelander type 1 ( facelift 2004), waar volgens mij het ene probleem het andere veroorzaakt kan hebben maar dit weet ik niet Zeker en hoop dat een van jullie hier de oorzaak van weet.
De laatste paar maanden zag ik continu water onder mijn auto liggen en dacht dat dit lekwater van het paravaan was.
Echter een paar weken geleden kreeg ik problemen dat mijn aanjager er mee stopte onder het rijden ( vriest niet dicht maar stopt met draaien) en reageert dan niet meer op alle standen van de handmatige airco, stop je dan even een half uur dan doet hij het weer een tijdje soms 10 minuten maar 3/4 uur komt ook voor, als hij gaat weigeren gaat hij bv in stand 4 heel erg onregelmatig draaien.
Toen ging mij een lichtje branden en ben eens naar de airco aansturing gaan kijken, echter met de airco knop uit blijft hij gewoon ingeschakeld op stand 1 t/m 4 maar draai je de knop naar 0 dan stopt de pomp wel ( gemeten met airco apparaat), dus pomp poelie werkt gewoon.
Wat kan de reden zijn dat de airco altijd bekrachtigd blijft, en heeft de aanjager motor nu de geest gegeven omdat hij verzopen is geweest van al dat water in het kachelhuis.

Ik hoor jullie mening graag

Geplaatst door

ronjan (0)
badge

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je echt monteur bent, weet je dat je dit probleem kunt tackelen met een multimeter op de aanjagermotor.

hellbat 0
badge

8 jaar

En dat de airco ingeschakeld blijft, zit waarschijnlijk in het feit dat je de keuzeknop van de verwarming op ontwasemen hebt staan. Dat pakt hij automatisch de airco erbij.

hellbat 0
badge

8 jaar

Betreft meten met de multmeter snap ik, maar ik heb totaal geen schema of andere documentatie van deze auto en kan ook niets op internet vinden, had daarom gehoopt op wat hulp op dit gebied.
Betreft de airco op ontwaseming is niet zo bij dit model, je moet hem er altijd handmatig bijzetten.
Bij deze auto is de helft nieuwe elektronica en de andere helft conventioneel.
Wat ik graag wil weten hoe de aanjager geschakeld wordt, is dit elektronisch of nog met een kachelweerstand, is niet zo gemakkelijk te demonteren vandaag dat ik graag vooraf info wil hebben

ronjan 0
badge

8 jaar

Of de kachelmotor PWM of conventioneel gestuurd wordt is niet belangrijk. Je zet de meetpennen erin, en als je 8 of 12 volt meet, en de motor draait niet is deze defect. Hoe deze spanning wordt opgebouwd doet op dat moment niet terzake. Indien je GEEN spanning meet kan de weerstand of PWM regeling defect zijn, maar in 99 van de 100 gevallen is er dan altijd een overbrugging in de hoogste stand, dat de ventilator nog op volle kracht werkt. Dan is het tijd genoeg dit uit te gaan zoeken. Indien de hoogste stand ook niet werkt, begin dan eerst met de zekering te controleren. Kachelbediening en ventilator zijn meestal apart afgezekerd.

Voor wat betreft de airco, deze schakelt wel, en gaat ook uit als je de ventilator op 0 zet, dus is er een voorwaarde actief dat deze mee moet gaan werken. Meestal dus de ontwasemingsfunctie.
Zet deze eens volledig op interieur ( Hoofd of voetenruimte) en je zult zien dat je dan alleen met de aircoknop kunt schakelen.

hellbat 0
badge

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Freelander of stel zelf een nieuwe vraag.