De weerstand tegen draaien van de airco compressor wordt snel zo groot, dat de aandrijfriem begint te slippen. Riem meer aanspannen helpt niet meer. Zolang de compressor draait koelt de airco wel.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het slippen van de riem alleen met airco aan ?
Ja, zonder airco aan draait alles vrij. De electrokoppeling werkt normaal. Zonder koelgas draait de pomp ook vrij. ( Proef door 12 v. rechtstreeks op electrokoppeling aan te sluiten.)
12 jaar
Als alles vrij draait zonder airco, is de compressor niet bekrachtigd, die wordt pas bekrachtigd als de spoel spanning krijgt, die op zijn beurt de koppelingsplaat aantrekt.
Dus als je de airco aanzet, begint de riem te slippen... dan vrees ik voor je dat de compressor met een burn-out (vast lopen) bezig is.
De compressor kan namelijk niet meer volgen op het motortoerental, waardoor de riem begint te slippen over de poelie van de compressor, bij een volledige burn-out zal de multieriem overgetrokken worden.
Het is een oude installatie met aparte V - riem. Als ik de compressor laat draaien met alleen lucht, zonder koelgas, blijkt hij normaal te werken. Kan de gasdruk te hoog worden?
12 jaar
Wacht even nu kan ik niet meer volgen ?
De compressor kan niet werken zonder koudemiddel (koelgas) omdat het systeem beveiligd is d.m.v. een lage druk schakelaar, als er geen koudemiddel meer aanwezig is in het systeem en je stuurt de compressor rechtstreeks aan d.m.v. 12 V rechtstreeks op de magneetkoppeling te zetten bij draaiende motor ! zal de compressor wel werken, goed is dat niet voor de compressor en kan niet normaal werken omdat het systeem drukloos is !
Indien de motor NIET draait en je sluit rechtreeks 12 v aan op de magneetkoppeling, draait de compressor niet, dan hoor en zie je alleen dat de koppelingsplaat wordt aangetrokken.
[quote]Kan de gasdruk te hoog worden?[/quote]
De druk in het systeem wordt bepaald door de vulgraad (hoevelheid koudemiddel) en de omgevevingstemperatuur, om dan een antwoord te geven op je bovenstaande vraag ?
Ja, de druk in het systeem kan te hoog worden, met name bij een verstopping in het systeem (kan overal liggen), verstopping kan veroorzaakt worden door vuil, vocht, defect expansieventiel enz, enz.
Een verstopping betekent dan ook dat de compressor nauwelijks of geen koudemiddel meer krijgt aangeleverd, wordt niet meer gesmeerd/gekoeld enz, met nare gevolgen.
Wat jij doet doet door de compressor te laten draaien zonder koudemiddel, zal die echter niet op prijs stellen.
Ik stel me nu dus de vraag ?
Wanner heb je gemerkt dat de V-snaar begon te slippen ?
Is het systeem leeg ? of is er nog koudemiddel aanwezig ?
Er is nu geen gas meer in de installatie, en de compressor heeft maar even gedraaid zonder gas, om te testen. Nu zal ik eerst proberen te laten vaststellen of er ergens een verstopping kan zijn. Alvast bedankt voor de hulp.
12 jaar
Of een lek , afpersen dan.
Dat klopt Ferrie, systeem leeg ! zal afgeperst moeten worden, zelfs als terug winning van het koudemiddel wordt toegepast...maar ja wie doet dat nog tegenwoordig ?
Gezien het bouwjaar en type vermeld van deze auto? klopt er iets niet..: (Het is een oude installatie met aparte V - riem.)
De Defender heeft de compressor aangedreven via multieriem, en is niet van bouwjaar 1987.
Het is een oude installatie met aparte V - riem, dat is de Landrover 1, ik steek mijn handen in het vuur dat deze ac installatie werkt op R12 en mag er geen airco service meer voor worden toegepast, laat staan gevuld worden met R12.
R12 is een hcfk koudemiddel dat invloed heeft op aantasting van de ozon laag, is dus ook verboden te gebruiken of te verhandelen.
Het slippen van de riem is niet voor niets, ik denk dat het systeem is lek geslagen, compressor niet meer gesmeerd/gekoelt en met een burn-out bezig is geweest...
Of een aftermarket systeem , maar kans is groot dat het inderdaad R12 is .
Misschien is het niet onverstandig dat ze hier eens naar kijken , dan is al deze moeite vergeefs
Bij toch R134A ook grote kosten om systeem weer betrouwbaar temaken.
Afpersen doe ik altijd , ben nog van de eerste generatie koelmonteurs , wij deden niet anders dan wist je het zeker.
Al dat geknoei met fluoriserende vloeistof ben ik geen voorstander van , levert meer storingen op dan je er mee oplost.
We horen/lezen het wel.
De Landrover is een type 110 2,5 TD, maar in de lijst waar je de wagen aanduidt staat alleen de Defender, daardoor de verwarring. Het is een aftermarket installatie maar wel met R 134 A koelmiddel. Is het mogelijk dat de compressor te groot is voor de verdamper ? Van in het begin was de aandrijving nogal zwaar belast, de riem moest altijd al strak gespannen staan. Zonder koelmiddel is de compressor volledig vrij, kan dit na een burnout? Voor het ogenblik is de wagen niet rijklaar. In mijn buurt is er ook geen airco specialist. Veel kan ik nu niet doen, behalve informatie inwinnen.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Defender of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar