Land Rover Range Rover Classic 1990: inhouden en afslaan (warme motor)

Bouwjaar: 1990, Brandstof: LPG, Motorcode: 4.6

het probleem: ik heb een tweede/derde hands range rover classic gekocht maar er tot op heden weinig plezier van gehad.

Wanneer de motor op temperatuur is en ik 10-15 min gereden heb begint de motor af en toe te hikken en in te houden. Het probleem wordt erger als ik doorrij. De motor blijft wel stationair lopen.

Het betreft een range rover classic die alleen op LPG loopt en start. De auto overigens start prima op gas, ook als het nat en koud buiten is.

De ontsteking is door de vorige eigenaar al fors opgewaardeerd naar mallory unalite electronische verdeler, hyfire IV multispark, MSD 2 bobine en magnecor kv85 bougiekabels. Ik heb gedacht aan een probleem met de bougiekabels (hoewel onbeperkte levensduur wordt geclaimd), in het donker zag ik nl kleine vonkjes tussen de kabels. Als ik de kabel van de bobine naar verdeler tussen mijn vingers hield zag de kabel er bijna uit als een tl buis met allemaal kleine vonkjes in de kabel. Ik heb toen deze kabel vervangen door een andere magnecor kabel maar het verschijnsel bleef. Nat spuiten met een plantenspuit van de kabels en verdeler maaket absoluut niet uit voor het starten of lopen bij koude motor.

De auto heeft net een grote beurt gekregen bij een RR kenner en er zitten nieuwe bougies in, dat lijkt me dus ook niet de verklaring...

De lpg verdamper is niet bevroren als het probleem zich voor doet.

Het inhouden heeft één keer geleid tot een luide plof onder de auto, maar voor de rest niet (voorzover ik kan beoordelen). Wel hoor ik sinsddien een zacht stjoef-stjoef geluid aan de rechter zijde van het blok (pakking die eruit geblazen is?)

Kan het probleem de brandstof toevoer zitten (in het injectie deel zitten)?

dank voor het lezen en meedenken!

groet,

Rogier Heide

rogier heide

Geplaatst door rogier heide (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Land Rover Range Rover Classic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

range (0), 17 jaar geleden

Hallo Rogier,

Je geeft aan dat het een 4.6 motor is, in een RR van 1990 zit orgineel geen 4.6 motor maar een 3.9 injectie. Het kan zijn dat er een motor van het nieuwere type in gezet is, het tweede model RR had namelijk wel een 4.6 motor.
Het lijkt erop dat de motor te weinig brandstof (LPG) krijgt, dit kan aan diverse zaken liggen zoals verkeerde afstelling, fout in het motormanagement, verstopping in een leiding.
Je geeft ook aan dat er kleine vonken zichtbaar zijn tussen de bougiekabels, dit is geen normaal verschijnsel.
Ik raad je aan om naar een goed LPG specialist te gaan zodat de motor goed wordt afgesteld op zowel gas als benzine en dat de ontsteking gecontroleerd wordt.
Succes
Nico

rogier heide (0), 17 jaar geleden

Beste Nico

Ik geloof dat het rare ontstekingsprobleem is opgelost:

In de verdelerkap met optische electronische ontsteking roteert een schijf met 8 gaatjes (signaal naar de bougies).

Vlak onder deze schijf lopen 3 draadjes (+,- en signaal). De draadjes lopen o.m. naar de bobine.

Normaliter worden ze door een klemmetje uit de buurt van het roterende deel gehouden. Op één of andere manier was er aan de draden getrokken en deze waren ''opgespannen" in de verdeler tot tegen de onderkant van het schijfje.

Het roterende schijf had de draadjes vervolgens bijna helemaal doorgeslepen en uiteindelijk kortsluiting veroorzaakt..

Nu alles weer op zijn plaats terug zit lijkt het probleem van inhouden, hikken en afslaan bij een warme motor voorbij!!

(eerllijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik de WW gebeld heb nadat alle stroom naar de onsteking was uitgevallen)


Groet, Rogier

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Range Rover Classic of stel zelf een nieuwe vraag.