Land Rover Freelander: koppelingproblemen en trillen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Heren collega’s,

Met een Landrover Freelander van 2000 hebben wij de volgende problemen:

De koppeling grijpt helemaal onder aan.
Hiervoor hebben wij drukgroep en plaat al vervangen, er is enige verbetering maar zeker niet genoeg.
Koppeling is al op meerdere manieren ontlucht, zoals op problem-car en het forum van Landrover wordt voorgesteld.
Nog steeds onvoldoende resultaat.
Daarnaast schakelt de bak krakend naar de achteruit, hetgeen ik zie als gevolg van het niet helemaal vrij lopen.

Volgend probleem is het trillen van de auto bij een snelheid van rond 60 km/h.
Er zijn al gelijkwaardige (nieuwe) banden gemonteerd, geen resultaat. Het werd eerder erger.
Van een zusterauto is de aandrijfas (incl. visco koppeling) al over gezet, resultaat alleen maar erger. De as die onder onze Freelander uit kwam hebben wij op deze zuster auto gemonteerd. Daar blijft alles heerlijk stil.

Wie heeft er goede ideeën, het betreft een auto die net geleverd is, dus allemaal garantie. De auto heeft een normale onderhoudshistorie.

Groeten,

Willie

willie12162

Geplaatst door willie12162 (0) PRO , lid sinds 22 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Land Rover Freelander? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

RobDuijf (0), 16 jaar geleden

Met de koppeling heb ik hetzelfde probleem gehad, nl het bijna niet vrijkomen. Na diverse pogingen om de koppeling te ontluchten ook eens hier op de site gekeken. Hier staat ergens dat je dan beide cilinders inclusief leiding moet vervangen omdat het systeem niet ontlucht kan worden. Dat vond ik geen optie omdat de werkcilinder in de bak zit, en die wil er niet af halen om de koppeling te ontluchten.

De oplossing is simpel: het viel mij op dat de hoofdcilinder geen remvloeistof uit het reservoir pakt bij het ontluchten. (Om bij de ontluchtingsnippel te komen even de accu en accubak demonteren.) Ik heb de borgring van de hoofdcilinder losgehaald zodat de zuiger verder terug kan komen. Dit kan zonder demontage van de cilinder. Daarna komt het compensatiegaatje wel vrij en kun je gewoon ontluchten. Als dat nog niet voldoende is kun je van onder naar boven ontluchten. Als de lucht er uit is wel even de borgring terug plaatsen.

Tip: Sluit een schone slang aan op de ontluchtingsnippel van de remklauw en op de werkcilinder van de koppeling. Zo kun je gemakkelijk van onder naar boven de koppeling ontluchten.

Ik heb weer een prima werkende koppeling.
Als je nog vragen heb stuur je maar een mailtje.

Suc6,
Rob

landrover ruud (0) PRO, 16 jaar geleden

Bij een 1.8 motor vaak problemen met kopp.cilinder. dit is een compleet geheel van bovenste en onderste kopp.cilinder. Ontluchten is niet mogelijk.Als de drukgroep en plaat al zijn vervangen dan moet het in de kopp.cilinder zitten.Zou deze laten vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Freelander of stel zelf een nieuwe vraag.