Wij zijn benieuwd of meer mensen ervaring hebben met een Freelander die vanaf 140 km/h begint te dweilen over de straat (links-rechts zoeken). Wij hebben Bridgestone Dueller A/T 195/80-15 gemonteerd op deze auto. Met een caravan erachter is de auto bijna niet op de straat te houden.
Bij voorbaat dank voor reacties die tot een mogelijke oplossing leiden.
Vriendelijke groet,
H. van de Koek
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zit er voor en achter wel banden met even veel profiel,of is de hoogte van de banden even hoog?
omdat deze wagens een permenente vierwiel aandrijving is.als de hoogte niet het zelfde is gaat de wagen dweilen over de weg. vraag maar aan een bandenman.wij hebben het zelfde gehad, wagen laten uitlijnen maar het hielp niets, toen vier zelfde banden gemonteerd toen ging de wagen weer als nieuw over de weg.
Je kunt van alles doen aan een Laro,het helpt niet. Heel lang heb ik eraan gesleuteld. Het was ooit een technisch rampenplan (versnellingsbak-tussenbak,enz!) Oh,ja...remmen. Ik heb er nog 1 lopen als klant en die gaat gelukkig wat anders zoeken. Laro's en Rangers, inderdaad in technisch oogpunt en rijcapaciteiten..dweilen!!!!
Ik zal het nodige wel weer over me heen krijgen, maar het is mijn mening. Groeten allemaal. Ad
Ik heb het zelfde probleem gehad.
2 nieuwe banden aan de voorzijde laten monteren,en de auto reed als een dweil over de weg.
Nu ik ook de achterbanden heb vervangen (deze waren nog niet op) is het probleem opgelost.
17 jaar
Beetje late reactie, maar ik heb me vandaag pas ingeschreven op dit forum.
De bandenspanning die in de handleiding staat is niet correct. Bij mijn
Freelander bevalt het volgende heel goed: 2.4 voor, en 2.6bar achter.
De 'truuk' zit 'm in de 0.2bar verschil tussen voor en achter (achter harder).
Hierdoor krijg je verschillende 'trilfrequenties' voor en achter, en die gaan
elkaar tegenwerken. Werkt bij de meeste auto's. Exacte spanning zul je
proefondervindelijk vast moeten stellen, maar een goed startpunt is:
de door de autofabrikant voorgeschreven spanning (voor) + 10%, en dan
de achterbanden 0.2bar hoger. (controleer raakvlak met de weg)
Groeten,
Evert Jan.
14 jaar
Bij 'n Freelander de banden met het meeste profiel altijd op achteras monteren. Banden nooit kruiselings wisselen, enkel op de betreffende as, mits geen rijrichting op de band staat aangegeven.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Freelander of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar