We hebben een Landrover Discovery 4 staan. Bouwjaar 10-2003. Met TD5 motor.
Klant moet met regelmaat veel koelvloeistof bijvullen, en klaagt over warmlopen.
De motor loopt goed, bouwt geen extreme druk op, rookt niet en slaat bij het starten aan op alle cilinders.
Maar de motor lekt inderdaad veel koelvloeistof aan de linker zijde.
Maar omdat de motor ruimte zo dicht gebouwd is, is zeer moeilijk te constateren waar hij exact lekt.
Het lijkt er op dat het koelwater tussen de kop en het onderblok uit komt.
Maar het uitlaatspruitstuk mist ook bouten en moeren blijkt bij nadere inspectie.
Indien met lopende motor het koelwater wordt weggeblazen met een lucht pistool, zie je het koelwater weer redelijk snel naar buiten stomen tpv het spruitstuk.
Het lijkt wel of het koelwater bij het uitlaatspruitstuk vandaan komt, ipv tussen de kop en het onderblok.
Zou het zo kunnen zijn dat de bouten van het van het uitlaatspruitstuk in verbinding staan met koel kanalen?
En omdat de bouten / moeren missen op twee plaatsen misschien de koelvloeistof een weg naar buiten vind,
Of zou de kop gescheurd zijn ter plaatse van het uitlaatspruitstuk? En op die manier voor lekkage zorgen.
Koppakking uitwendige lekkage zou natuurlijk ook mogelijk kunnen zijn.
De kop demonteren kan natuurlijk altijd nog, maar ben er niet zeker van dat daar de oplossing in zit.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik weet het niet zeker of het een TD5 motor was, maar heb bij een discovery motor gezien dat de kop flink gescheurd was. Weet niet meer of dit inlaat of uitlaat was, maar het was goed te zien. Ik vermoed als je het spruitstuk verwijderd je de scheuren goed kunt zien.
Heb even gegoogle op TD5 motor afbeeldingen en de motor die ik gezien heb was ook een TD5. Was een afbeelding te zien van een gescheurde kop, maar het schijnt wel eens voor te komen.
Probleem opgelost!
Achter het uitlaatspruitstuk blijkt een geschroefde plug in het water kanaal te zitten. En deze was iets losgelopen.
Deze was niet zichtbaar met het spuitstuk er op. Na demontage was deze pas zichtbaar.
Plug vervangen, en stevig aangedraaid met Loctite.
Draait nu weer perfect, zonder lekkage!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Discovery of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar