Land Rover Freelander: motor problemen, start niet meer

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2000 cc TD4 commenrail

Beste collega's
Toen ik op verlof vertrok met de caravan begon plots het oranje controle lampje van mijn motor manigement te branden en viel de motor stil.
Na een korte demarage starte hij opnieuw maar bij een weinig gas gaven viel hij opnieuw stil, mijn eerste indruk brandstof te kort opvoerpomp defect, wel volle brandstoftank.
Ik heb me moeten laten naar huis slepen en met de wagen van de vrouw onze vakantie verder zetten.

Volgens het uitlezen van de motor heb ik de volgende resultaten, druk lage en hogedrukpomp oké, sturing injectoren oké, stuurdoos motor oké, luchtdebietmeter geeft geen storing, nokkenas sensor heeft geen storing, brandstoffilter werd aan 68.761 km vervangen ook alle overige filters en olieen, motor, boite, tussen boite, pong enz.
Toch eens de lagedrukpomp vervangen geen resultaat.
Er zat wel een opgeslagen foutmelding in de computer dat de ABS sensoren eens te weinig spanning hebben gehad ? geen problemen waargenomen.

Ik heb vernomen dat er drie pompen aanwezig zijn bij deze wagen, één aan de branstoftank, één ongeveer in het midden van de wagen en één hogedruk pomp aan de motor, klopt dit ??
Zou het de nokkenas sensor kunnen zijn die af en toe niet werkt.

Wie heeft dergelijk probleem al eens voor gehad en/ of kan me helpen...........dank.

moltje

Geplaatst door moltje (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Land Rover Freelander? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Luchtgekoeld (0) PRO, 16 jaar geleden

Hendrik,

Dat is toevallig, ik heb exact hetzelfde probleem, met exact dezelfe auto. En ook ik heb het probleem nog niet gevonden. De auto loopt wel, start ook, maar valt bij koude motor stationair stil en hapert en valt soms helemaal weg in de lage toetentallen en dan begint hetzelfde lampje te branden. Bovenin toeren geen probleem en de problemen zijn niet concequent. Ik moet het motormanagement nog uitlezen.

Ik heb een lektest gedaan aan de retourleidingen van de vier verstuivers en vond na een half uur stationair draaien met warme motor de volgende waarden:
1: 220 gr
2: 242 gr
3: 203 gr
4: 192 gr

Ik vind dat er een aardig groot verschil is tussen cilinder 2 en 4 dus het zou kunnen duiden op twee slecht functionerende verstuivers (cil 4 en 3). Maar ik weet niet wat de marges mogen zijn. Weet jij dit toevallig?

Als ik het probleem gevonden heb laat ik je het wel weten..

mvg,
Dennis

Witte Ad (0) PRO, 16 jaar geleden

Water in systeem gekomen? Ik heb dit vervelende probleeem wel eens met een Fiat Diesel gehad.
alles vervangen, nooit iets kunnen meten, ten einde raad tank en leidingen doorgespoeld- probleem verholpen.
dit kan tevens een verklaring zijn voor verschillende retour hoeveelheden..

Luchtgekoeld (0) PRO, 16 jaar geleden

Witte Ad,

Hmm Zou kunnen, maar er zit een vochtvanger vlak na de tank voor het brandstoffilter. Deze heb ik afgetapt en er zat geen vocht in. Daarnaast zou vocht in de common rail verschillende retourhoeveelheden veroorzaken bij steeds verschillende verstuivers en dit is niet het geval. Ik heb twee keer een test gedaan en de waardes zijn constant, steeds dezelfde verstuivers blijven achter..

mvg,
Dennis

moltje (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo ik ben er terug.
Jullie zullen het niet geloven, we hebben de oorzaak gevonden, allé bijna.
Tijdens het uitlezen zakt de druk van de lagedrukpomp.
Na demontage van de voorfilter, lagedruk pomp en filter aan de brandstof tank, hebben we de aanzuigkorf via de kofferruimte uit de tank gehaald, wat lag er op de bodem van de tank niets anders dan ijzervijzel ????
Nu nog uitzoeken vanwaar deze komt, lagedrukpomp of hogedrukpomp ???

Nu een vraagje, stel dat het van de hogedrukpomp komt, zou de motor dan nog aanslaan ?

Berichte voor Dennis, heb info genomen bij een bosch diesel centrum "Ide in Pittem"
Druk lagedrukpomp 2 a' 3 kg druk hogedrukpomp 250 kg testdruk.
Van lekdruk weet ik geen getallen, zal morgen eens bellen en laat iets weten
Inderdaad veel verschil tussen de verschillende verstuivers, slijtage ??

Luchtgekoeld (0) PRO, 16 jaar geleden

Ijzervijzel! Dat is wel een heel grof probleem, dat moet een verwoestende werking hebben op vrijwel het gehele systeem... (productiefout??)

Over mijn auto nog geen update's...

moltje (0) PRO, 16 jaar geleden

stand van zaken,
HD pomp defect, revisie ongeveer 560 €, wordt vervangen ook filter cassette bij de tank met bezinkpot en brandstoffilter.
Ben van plan een extra additieve aan de brandstof toe te voegen " diesiel" wat denken jullie daarvan, iemand daar ervaring mee.
Diesiel reinigd en geeft extra smering aan pomp en injectoren

jan5047 (0) PRO, 16 jaar geleden

Toevallig nooit verkeerd getankt bezine ipv diesel komt wel meer voor en als men alles er niet uithaalt dan krijgt men problemen met de pompje zal alles grondig moeten reingen en vervangen pomp en injectoren en de leidingen grondig spoelen anders heb je het binnen kort weer
succes jan

moltje (0) PRO, 16 jaar geleden

Jan, ik heb de wagen tweedehands gekocht, wat er voordien mee gebeurd is dat is een raadsel.
ik heb een tip gekregen per tank van 60 liter dieselbrandstof 1/2 liter gewone motorolie bijvoegen ipv diesiel
groeten Hendrik

moltje (0) PRO, 16 jaar geleden

stand van zaken
motor hersteld, nieuwe lagedrukpomp, hogedrukpomp, filtercasette aan de tank vervangen, filter aan de tank vervangen, leidingen proper gemaakt, draaid perfect, veel meer macht dan voordien, HD pomp moet al een tijdje aan het gaan zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Freelander of stel zelf een nieuwe vraag.