Land Rover Range Rover: motor wordt te warm na lang stuk rijden

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.2 v8

als ik een lang stuk rijdt ongeveer 200 km dan wordt de motor te warm en gooit die de koelvloeistof er uit,
met kortere stukken rijden(100km) is er geen probleem en blijft de temperatuur mooi in het midden.
recent is de waterpomp vervangen, en ik heb gister het koelsysteem onder druk gehad 2bar en er lekt dan niets!.
kan het de visco koppeling zijn van de ventilator, en hoe test je dat ding??

michiel de B

Geplaatst door michiel de B (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Land Rover Range Rover? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

ja zeker michael dat kan de visco koppeling zijn van de ven normaal laat je de motor warm draaien en wacht je toot de ven in slaat hij zit dan vast doet hij dat niet dan is hij stuk.
ik weet dat bij bmw de thermostaat daar ook in vloed op heeft want daar heb ik wel eens mee in mijn vinger gesneden door de koppeling tevervangen maar het niet hielp en toen bleek het aan de thermostaat te zitten.
dus kijk bij jou wagen ook goed of bij het warm draaien de thermostaat niet door laat als hij niet warm is dat voel je door de slangen tevoelen zolang de slang na de thermostaat koud of koeler blijft en dan op zijn temperatuur open gaat dan is dat goed.

groetjes jan.

michiel de B (0) PRO, 15 jaar geleden

hallo jan,

ik heb de thermostaat gecontroleerd en deze werkt goed. de ventilator draait altijd mee dus denk niet dat het probleem daar in zit. heb de auto vandaag 6 uur laten draaien en na 6 uur ging de temperatuur omhoog en komt er koelvloeistof tussen de dop van het resevoir vandaan.
heb zelf nog geen idee. dus had ook de landrover dealer gebeld en deze zei dat er misschien een barst in het blok zit?? is dat mogelijk??

iemand anders ook nog iedeen??

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

ja dat is mogelijk als ze dat zeggen dan lijkt me dat het meer voor komt misschien vertandig om hen telaten kijken.


groetjes jan.

michiel de B (0) PRO, 15 jaar geleden

kan je dat ook met een compressie test meten?

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Als je op het moment dat hij koelvloeistof uit de dop duwt even een CO test in het expansievat doet kan je zien of je ergens een lek hebt in de kop of blok, niet in de koelvloeistof duwen want dan gaat je 4 gas-tester eraan.

Radiateur goed open? Waterpomp schoepenwiel?

michiel de B (0) PRO, 15 jaar geleden

waterpomp is pas vervangen en de onderste en bovenste slangen komen snel op temparatuur.

ik zal morgen testen of er uitlaatgassen in het resevoir vrij komen.

grt

marcel7031 (0) PRO, 15 jaar geleden

"de thermostaat is goed" Vervangen is vaak toch de beste optie. Wordt de radiateur gelijkmatig warm?
Laat anders de radiateur goed reinigen en evt vervangen

Range1 (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo.
Als de motor warm loopt en koelvloeistof eruit gooit en veel druk op bouwt in het systeem,dan wordt het een kostbaar probleem.
Als het gehele koelsysteem goed werkt dan is alleen een co lektest nog uit te voeren ter controle op uitlaatgassen.Komt daar niks uit de
bus is helaas de motor overleden.Zeer waarschijnlijk gescheurd blok of cilinderbus.Het addertje onder het gras is namelijk dat dat niet te
meten valt.Ter informatie,het komt zeer veel voor bij de Land Rover V8 3.9,4.2,4.0,4,6.Alleen de 3.5 heeft hier weinig last van.
De latere 4.6 en 4.0 zijn helemaal erg.We hebben ze gehad met 60.000km op de teller!!!
De enige redemie is een nieuwe motor helaas!

Sterkte,

Menno

michiel de B (0) PRO, 15 jaar geleden

hoi menno,

heb verder alles uitgesloten en denk inderdaad het een nieuwe motor wordt.
heb net 30 km gereden en nadat ik de motor uit heb gezet gooit deze alle koelvloeistof er uit via de vuldop vooral als ik wat harder rijdt 140 km/u.
heb trouwens toch nog de thermostaat vervangen maar dit helpt niets en volgens mij is de visco ook stuk maar dit zal volgens mij geen invloed hebben op dit probleem.
weet je wat dit kost een nieuwe motor??

grt michiel.

Range1 (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo,Michiel,

Dat is mooi balen!
De kosten zijn erg afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden enof je de motor er zelf in wilt leggen.Ik zou zelf geen gebruikte motor durfen kopen,tenzij je 110% zeker weet dat die niet het zelfde probleem heeft.In geval van een nieuwe motor zijn er eigenlijk nog maar 2 types goed te leveren,de 4.0 en de 4.6.Het prijsverchil tussen die twee is te verwaarlozen,mmar groter is niet altijd beter.De 4.0 is een soepele motor die vloeiend toeren opbouwd.De 4.6 voelt somslomp aan en heeft meer toeren nodig voor vermogen.Beide uitvoeringen gaan probleemloos in jou Range Rover lse,zelfs een 3.5 gaat er nog gewoon in,en loopt probleemloos op het inlaat en computer gedeelte.Er is ook een keuze voor een verbust blok.Dat is een ingeruild blok dat een speciale behandeling heeft ondergaan en speciale cilinderbussen heeft gekregen dat het probleem dat jij nu hebt voorkomt.De prijs is ongeveer vergelijkbaar met een nieuw blok.Het zijn kale onderblokken met het draaiende gedeelte en de rest bouw je over van je oude blok.Nokkeas,stoters en distributie moeten altijd vernieuwd worden!!Ik geloof dat een ander blok rond de 2500 euro kost en je oude blok moet ingeruild worden.Daar komen alle andere onderdelen en pakkingen dan nog bij.Reken daar ongeveer 500 euro voor.Het is veel werk,maar goed te doen en onderdelen zijn zeer goed te krijgen bij diverse specialisten.Ga niet naar de automatrialenhandel om de hoek!!Die doen hun werk wel goed,maar te duur en de computerprogramma's kloppen vaak niet bij deze auto's!!
Ik wil geen reklame maken op deze site,daar is hij niet voor,maar in het zuiden van het land zit een bedrijf die daar erg veel in doet en alles op voorraad hebt wat je nodig mocht hebben.Shop rond op internet is mijn advies en veel succes.

Groeten

Menno

Chris en Pat (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=michiel de B]hoi menno,

heb verder alles uitgesloten en denk inderdaad het een nieuwe motor wordt.
heb net 30 km gereden en nadat ik de motor uit heb gezet gooit deze alle koelvloeistof er uit via de vuldop vooral als ik wat harder rijdt 140 km/u.
heb trouwens toch nog de thermostaat vervangen maar dit helpt niets en volgens mij is de visco ook stuk maar dit zal volgens mij geen invloed hebben op dit probleem.
weet je wat dit kost een nieuwe motor??

grt michiel.[/quote]
Hallo,

ik heb op dit moment een soort gelijk probleem met een 4.6 HSE Range Rover van 2000. Kun je me laten weten wat je uiteindelijk gedaan hebt en wat je kosten geworden zijn? M'n klant is nie zo blij meer... Hij is al met 4 verschillende problemen stil gevallen waarvan 2 in het buitenland :( Niks als problemen met die wagen...

Groet Chris

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Land Rover Range Rover of stel zelf een nieuwe vraag.