Ik heb sinds kort een RX300 die perfect rijdt. Een ding.
Als de motor trekt, ik geef in D (van Drive, het is een automaat) gas, hoor ik bij lage snelheden, tot een kilometer of 80 (daarboven wordt het overstemd door de wind) een soort woewoewoe geluid. Alsof het van de banden komt. Laat ik de auto uitrollen in N (Neutral) dan is het vrijwel weg. In scherpe bochten naar lonks of rechts wordt het niet erger of minder erg.
Het woewoewoe-geluid correspondeert met de omwnetelingen van de wielen. Meer of minder gas geven met de autmaat maakt niet uit. Dus ik denk niet dat het de bak is.
Wat kan dit zijn. Banden, wiellagers, aandrijfas(sen),....?
Ik ben benieuwd.
pjm
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat zijn gecupte banden die je hoort.
Vaak achter zijn ze gecupt.
Je kunt dit voorkomen door ze regelmatig met voor twe wisselen.
[quote=primera p11]Dat zijn gecupte banden die je hoort.
Vaak achter zijn ze gecupt.
Je kunt dit voorkomen door ze regelmatig met voor twe wisselen.[/quote]
Primera,
Dank voor je vlotte reactie, dan zal ik zodra de RX terug is van de spuiter de banden kruislings van achter naar voor wisselen en andersom. Ik houd je op de hoogte.
pjm
14 jaar
ho ho ho even, kruislings wisselen is van vroeger, waarschijnlijk hebben jouw banden een rotatie richting, en die moet je aanhouden!!!! dus gewoon van voor naar achteren wisselen, niet kruislings!!!!
gr'
Peco Power
[quote=Mercury]ho ho ho even, kruislings wisselen is van vroeger, waarschijnlijk hebben jouw banden een rotatie richting, en die moet je aanhouden!!!! dus gewoon van voor naar achteren wisselen, niet kruislings!!!!
gr'
Peco Power[/quote]
Ok. In de juiste richting. Staat er een pijl op de band. Ik heb Bridgestone Potenza's.
Groet,
pjm
14 jaar
indien ze rotatie gevoelig geproduceerd zijn, staat er inderdaad een pijl met rotation op, ik kan zio niet zien welk type potenza er bij jou onderzit, maar neem geen risico en wissel gewoon links voor naar linksachter en visa versa en de rechterzijde dus ook net zo.
[quote=Mercury]indien ze rotatie gevoelig geproduceerd zijn, staat er inderdaad een pijl met rotation op, ik kan zio niet zien welk type potenza er bij jou onderzit, maar neem geen risico en wissel gewoon links voor naar linksachter en visa versa en de rechterzijde dus ook net zo.[/quote]
OK. Dank. Ik moet helaas nog een week wachten voordat ik deze wielendans kan uitvoeren. Stel je voor dat het woewoewoe-geluid blijft, kan het dan ook de tussenas zijn naar de achterwielen. In een Duitse test van 2e-handsauto's http://www.autobild.de/artikel/lexus-rx-... werd er op gewezen dat bij onhandig off-road gebruik er water in de differentiëlen en bakken kan komen.
Citaat: "Schon ein leichtes Singen oder Heulen aus dem Antriebsstrang deutet auf überstrapazierte Baugruppen hin. Dies kann sich beispielsweise aus zu tiefen Wasserdurchfahrten ergeben (Wattiefe nur 300 Millimeter). Überschreitet man die zulässige Wattiefe, kann Wasser in Differenziale und Getriebe eindringen, sich dort mit dem Öl vermengen und die Schmierwirkung drastisch herabsetzen, was für rasanten Verschleiß sorgt." Iets van bekend?
Groet,
PJM
14 jaar
[quote=pjmbour][quote=primera p11]Dat zijn gecupte banden die je hoort.
Vaak achter zijn ze gecupt.
Je kunt dit voorkomen door ze regelmatig met voor twe wisselen.[/quote]
Primera,
Dank voor je vlotte reactie, dan zal ik zodra de RX terug is van de spuiter de banden kruislings van achter naar voor wisselen en andersom. Ik houd je op de hoogte.
pjm[/quote]
Nou, het heeft iets langer geduurd maar nu zijn mijn voorwielen naar achter en mijn achterwielen naar voor verhuisd.
Resultaat? Geen. Het woe-woe-woe geluid is nog steeds aanwezig. Enig idee wat het kan zijn als het geen gecupte banden zijn.?
Zelf denk ik:
Niet de wiellagers. Ik hoor bij strak genomen bochten, klaverblad enzo, helemaal niets.
Lager tussenas 4-wielaandrijving?
(Tussen)as niet in lijn?
Iemand enig idee?
PJM
14 jaar
Kun je de vierwielaandrijving ook uitschakelen,hoor je dan verandering?.
14 jaar
[quote=primera p11]Kun je de vierwielaandrijving ook uitschakelen,hoor je dan verandering?.[/quote]
Bij mijn RX kun je de vierwielaandrijving niet uitschakelen.
Ik ben vandaag voor een (second) opinion van de specialistische dealer bij Lexus Amsterdam geweest. Volgens hen kwam het woe-woe-woe-geluid doordat de linker voor remklauw redelijk vastzit. Dit zou wat meer druk op het voorste differentieel geven met een woe-woe-woe geluid als gevolg. Deze diagnose duurde 27 minuten en kostte 52!!! Vaststelling van Lexus was ook dat er niets mis is met lagers of aandrijfas(sen).
Het rare is dat mijn garagist hier in hilversum, waar ik al jaren met vertrouwen kom, net afgelopen woensdag de linker voor rem weer gangbaar heeft gemaakt. Toen hij de wielen heeft gewisseld om cuppen uit te sluiten. Merkwaardig.
Toen ik trouwens naar huis reed van Lexus Amsterdam heb ik het volgende gedaan. +/- 50 rijden. Toen remmen en tegelijkertijd gas geven. Achterliggend idee: als ik rem sluiten de remblokjes aan en als ik tijdens het remmen gasgeef oefen ik alleen wat meer druk op de aandrijving. Resultaat: Niets. Het woe-woe-woe-geluid bleef aanwezig. Niet harder, niet zachter.
Binnenkort gaat mijn garagist de remmen bekijken.
Iets heel anders: 2 jaar geleden heeft de auto schade gehad links voor. Toen is onder andere de wielophanging bij Lexus volledig vervangen. Deze informatie komt uit de historie van Lexus. Zou het kunnen zijn dat ondanks dat deze reparatie goed is uitgevoerd dat er toch zaken niet meer helemaal kloppen volgens de maatvoering en wringen opleveren dat weer verantwoordelijk is voor het woe-woe-woe-geluid?
PJM
14 jaar
Dan heeft het ook niks met de remblokken te maken,want dan had het geluid moeten veranderen.
Veranderd het geluid als je naar links of recht stuurd?.
Of op een snelweg lichtjes naar links of naar rechts stuurd?.
Als je op een parkeerplaats met een beetje ruimte het stuur volledig naar links draait en dan voor en achteruit rijd en dat zelfde doet de andere kant uit,hoor je dan afwijkende geluiden?.
Of als je het geluid hoort en je trapt de koppeling in,is het dan weg of nog steeds aanwezig?.
14 jaar
Ik denk niet dat er in deze lexus een koppelingspedaal zit, want volgens mij is het een automaat.... geluid zou best bij de auto kunnen horen?
Je hebt gelijk Peco.
Dat was ik vergeten.,
Jij denkt dat het geluid bij de auto hoort,vanwege de 4 wielaandrijving?.
Of afrol geluiden van de banden in combi met aandrijflijn.
Het zijn van binnen zeer stille auto's,tenminste geen motor geluiden die het interieur binnen dringen.
14 jaar
Allereerst dank voor jullie meedenken.
Primera p11, het is inderdaad van binnen een zeer stille auto. Ik vergelijk hem met mijn vorige auto, Laguna GT. Juist daardoor is het geluid zo irritant. Juist omdat de auto verder zo stil is krijg ik het idee dat het niet bij de auto hoort.
Natuurlijk het mooiste zou zijn als ik een keer, al is het maar 5 minuten in een andere RX300 zou kunnen rijden. Weet ik gelijk hoe of wat. Volgende week maar eens achteraan.
En inderdaad, een koppelingsplaat zit er niet in, wel een 5-traps automaat en een paar differentieëlen.
Idee van parkeerplaats ga ik onderzoeken.
Nog andere ideeën?
PJM
14 jaar
Ik lees dat tie ook op lpg loopt?.
Wat voor installatie zit erin?.
Is het een vialle met pomp in de tank,die zou je ook nog kunnen horen brommen/zoemen.
Schakel eens over op benzine en kijk wat het geluid doet.
Ik wist trouwens niet dat lexus dit nog op lpg kon.
14 jaar
Hoi, het is een superluxe Vialle installatie. Zit er nu 60.000 km (twee jaar) in.
Idee van LPG-pomp. Ik hoor de pomp ergens achter/onderin. Ken ik ook nog van mijn Laguna. Bijna 270.000 km op gas. Na 200.000 km pomp vervangen. Nu bij 3e eigenaar.
Irritant woe-woe-woe-geluid zit meer naar voren en is harder. Maar dank voor het idee.
PJM
14 jaar
Hey, lpg...... dat had ik dus weer over het hoofd gezien. Nou heeft deze motor een pingelsensor en nou heb ik wel eens gehoord dat met lpg die wat raar kan gaan doen.... of een verkeerde brandstof.. ik lees dat je het hoort als ie trekt, tot 80.... als ie dan iedere keer het motormanagement bijstelt? en dus ook de aandrijving? gas los en het is weg.... Oei, dit wordt een lastige, ik had m graag even bij mij in de werkplaats om dit uit te vinden..... jammer dat je een 150 km van me af woont. Ik vindt er namelijk wel wat over op internet
http://repairpal.com/pinging-noise-in-th...
Zal het wel niet zijn, maar toch.
hier wordt je niet vrolijk van: http://www.carsurvey.org/reviews/lexus/r...
http://townhall-talk.edmunds.com/direct/...
nou, eerst weer genoeg te lezen, ik ben benieuwd.
gr
Peco Power
Over pingelgeluid. Ik acht de kans klein. Pingelgeluid ken ik. Is metalig. Dit absoluut niet. Eerder wat overdreven alternerend banden geluid/transmissiegeluid.
Pingelsensor: Of ik op benzine of LPG rijd maakt niet uit. Geluid blijft.
De transmissieellende verhalen van de RX300 ken ik. Gaan over de 4-trapsautomaat uit de RX300 1e generatie. 2e Generatie, heb ik, met 5-trapsautomaat schijnt (veel?) beter te zijn. Ik ga eerst eens rondjes draaien op parkeerplaats.
PJM
14 jaar
Na duizelig te zijn thuisgekomen ben ik weer iets wijzer. Wat voor rondjes ik ook draaide, hoe hard ik ook aan het stuur trok, het maakte niets uit. Woe-woe-woe werd niet erger of minder bij welke actie dan ook. Ik begin steeds meer te denken aan iets dat met tandwielen/lagering te maken heeft. Een van de differentieeëlen? Versnellingsbak?
PJM
14 jaar
patrick, je hoeft niet alles te citeren als de tekst er vlak boven staat.
gewoon direct antwoorden volstaat.
mvg,
Hans
Vanochtend bij mijn garagist geweest om te laten controleren of de remklauwen, vooral Links Voor nog gangbaar waren. Zie in een eerder bericht. Volgens Lexus zou de Linker Voor klauw aardig vastzitten. Daardoor zou de druk op het voordiff. groter worden met het woe-woe-woe-geluid als gevolg. Niet erg aannemelijk. Vanochtend dus gangbaarheid van klauwen gecontroleerd. Tja, het zijn geen fietswielen die super licht lopen, maar om nou te zeggen vast. Nee, ik kon de wielen prima ronddraaien. Garagist, 25 jaar ervaring!, kon zich niet voorstellen dat dit woe-woe-woe-geluid zou veroorzaken.
Verder heeft mijn garagist de oliedichtheid van de tussenbak en de 2 diff's gecontroleerd. Zelf ook even gekeken. Zag er prima uit. Ook gekeken naar de kruiskoppelingen en de assen. zag er prima uit. Niet beschadigd. Advies: olie in diff's en tussenbak controleren (metaalresten, slijtage) en verversen. Advies vooral: doorrijden. Probleem is te klein om je druk te maken.
Als iemand nog een idee heeft op basis van de verhalen tot nu. Ik blijf het graag horen.
Patrick
14 jaar
Zo. De RX is weer bij mijn garagist geweest. Hij heeft de diff's en tussenbak afgetapt. Olie zag er zeer goed uit. Geen tekenen van overmatige slijtage. Ook geen slijpsel aan de aftapplug. Mijn garagist heeft alleen een beetje olie bijgevuld.
Verder heeft hij speling gecontroleerd. Volgens hem is er weinig met de auto aan de hand. Toch maar leren leven met geluid. Blijft jammer want het gewoefwoef doet toch afbreuk aan het comfort.
PJM
14 jaar
IK zag op marktplaats nog en boombox met een 800 watt versterker, voor een koopje...
Ik heb liever BOOM BOOM BOOM dan geblaf onder de auto......
gr
Peco Power
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lexus RX300 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar