Ligier Prima 1986: Ligier Prima start niet

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1 cylinder 315 cc

Beste mensen,

Ik heb de volgende vraag; ben overigens totaal geen expert op het gebied van auto's , brommobielen etc.

Onlangs is zijn de bouten uit mijn motorblok getrild. Daardoor helde het motorblok naar voren in de auto en schudde de wagen als een gek. Dat was voor mij het teken om er maar niet mee te gaan rijden.
Helaas beschikte ik niet over de financien om hem naar de garage te brengen. Uiteindelijk heeft mijn schoonvader de motor vastgezet en daardoor startte hij weer en reed goed.

Echter 1 euvel komt elke keer weer terug...namelijk s'morgens start hij niet. Ook al ben ik een leek, aan de accu ligt het volgens mij niet, want de verlichting, ruitenwisser en verwarming ligt het niet...dit werkt allemaal top.
Als ik de sleutel in het stopcontact omdraai, slaat deze niet aan...dat wil zeggen....de ene keer maakt ie volgens mij een wenteling en lijkt ie contact te krijgen..maar merendeels doet ie gewoon niets.
En dat is al frustrerend...zeker als je naar je a) werk moet...b ) je kinderen naar school moet brengen.
Ik heb geen flauw idee waar ik naar moet kijken....
Uiteraard overweeg ik naar een garage te gaan, maar dan moet ik er eerst wel kunnen komen.

Heeft iemand wat tips wat ik zelf zou kunnen uitvoeren of wat ik kan aangeven aan de reparateur.

Hopelijk heeft iemand een idee / tip. Hij heeft het altijd goed gedaan. Want het is mij echt een raadsel waarom hij s'morgens geen zin heeft om te starten en sávonds wel.

Een ieder bij voorbaat bedankt voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Marcel - Breda

Marcel65

Geplaatst door Marcel65 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ligier Prima? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

aixam rider (0), 15 jaar geleden

ik demk dat het een electra probleem is.
ik heb dat ook een mee gemaakt, het ligt misschien aan de massa.
mijn aixam had ook ligt,kagel etc. maar op het moment van starten gaf hij de geest.
kijk maar of de accu polen goed schoon zijn en niet geoxideerd. (grijze prut op de polen)
of de kabel naar de startmoter is beschadigd,( door het kantellen van de moter)
maakt het nog uit of het s'morgens vochtig is?
zo ja dan is het zeker dat er een electra kabel stuk is DUS geen goede massa.
grotjes jim

Marcel65 (0), 15 jaar geleden

Beste Jim,

Bedankt voor je reactie. Dat wordt dus naar de garage gaan...want ik heb 2 linkerhanden als het gaat om auto's etc. Mijn schoonvader heeft eergisteren de motor rechtgezet en daarna heeft ie een stuk gereden zonder problemen. Veel later in de avond heb ik nog een testrit ondernomen ..zonder problemen. Gewoon starten en wegrijden maar.

Zoals ik al eerder aankaartte...in de morgen heeft ie dus startproblemen...nog sterker hij start dus helemaal niet. Het kan dus best zijn dat een electra-kabel zoals jij omschrijft stuk of beschadigt is door het kantelen van de motor. Maar mijn inziens zou hij dan ook na het goed zetten van de motor niet moeten starten. Dan had mijn schoonvader die helaas aan de andere kant van het land woont ( hij is speciaal overgekomen afgelopen weekend om het euvel te verhelpen ) moeten zien. En hij deed het gewoon....
Hij had zelfs de accu erafgehaald om een bout bij de achterzijde van de motor te plaatsen....dat is het probleem ook niet...misschien moet ik de accu wel x-tra opladen...
Maar zoals ik al eerder aangaf ...ben dus een leek...durf niet eens de polen van de accu eraf te halen...er zitten verschillende kabels aanvast en ook nog eens getaped met ducktape.

Ik zal het in ieder geval meenemen naar de monteur....

Nogmaals bedankt, Jim ;-)

kleijn (0), 15 jaar geleden

ik had met de micro car van mijn vrouw iets soorts gelijk heb het opgelost door nieuwe plus
draad van accu naar start motor te trekken

mvg willem2

Marcel65 (0), 15 jaar geleden

Thnx Willem2 voor je reactie.

Ik zal jouw bevindingen ook meenemen naar de garage.

Grtz.Marcel

john.breuker (0), 15 jaar geleden

als dit een ligier prima betreft, is het volgende aan de hand. vooraan waar je motorkapje scharniert zit een soort blok met koelribben. dit is een relais die vitaal is voor je stroom toevoer, vermoedelijk is er door het kantelen van je motorblok een stroomkabeltje bij het relais beschadigd of het relais zelf, indit geval moet je het relais vervangen. de stroomkabel zelf is wel te repareren

john.breuker (0), 15 jaar geleden

dit euvel had ik zelf ook

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ligier Prima of stel zelf een nieuwe vraag.