Lincoln Lincoln Navigator: Lincoln Navigator

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5.4 V8

Mijn broer kocht net voor een prijsje een Lincoln Navigator met een Ford 5,4 V8 erin , van '97 , met uiteraard een hoop problemen , het belangrijkste is alvast hetgeen volgt .

hij ging ermee naar de gas-specialist , omdat de wagen wel op benzine , maar niet op gas reed !
Die heeft de wagen toch enkele km op gas laten rijden , maar zodra er kickdown werd gegeven was er een stevige backfire en stopte de motor met draaien . De boel bleek bij de spanringen uit elkaar te zijn geklapt , gelukkig waren de spanringen net niet hard genoeg dichtgetrokken , zodat er geen schade is .

Wij dachten aan een falende ontsteking , ofwel de timing niet juist , ofwel met storingen , omdat de motor ook niet zuiver draait op benzine . Zo'n Lincoln heeft bobines op elke bougie (geen kabels dus) , loont het de moeite om ze alle 8 , samen met de bougies , te vervangen ?

We hebben al opgemerkt dat de vorige eigenaar mogelijk gewoon geen onderhoud liet uitvoeren !

Uiteraard moet na het vervangen van de bougies ook weer de timing van de ontsteking nagekeken worden , maar vraag is of alleen de bougies (en de bobines liefst achteraf ...) de oorzaak kunnen zijn dat die motor niet op gas blijft draaien , alhoewel hij op gas mooier draaide dan op benzine ?

Omega 2,5 tds

Geplaatst door Omega 2,5 tds (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Lincoln Navigator? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Spijtig genoeg ook hier geen mogelijke hulp , we hebben dus maar de gok genomen om de bougies en de bobines te vervangen , kostprijs was aanzienlijk wegens 8 stuks van elk ...

Spijtig genoeg draaide die ketel nadien nog slechter dan ervoor !!! Effe stevig vloeken dus , want véél geld en een hoop uren werk naar de ... tuuuut !

Mijn broer heeft dus ten einde raad de Navigator naar het bedrijf gebracht dat de lpg-installatie erin heeft gelegd , in de hoop dat die mensen kunnen helpen .

Graag toch nogmaals herhalen dat alle info uit ervaring van mensen die zo'n Lincoln Navigator kennen , hebben of ooit hadden in dank aanvaard wordt , wij zijn wel liefhebbers , maar geen kenners van dergelijke Amerikaanse motoren !

Highway (115) PRO, 11 jaar geleden

Ik heb geen idee ook maar backfire kan ook door klepspeling komen. Kan de klepspeling gesteld worden? cilinder lek test doen of er geen lekkende klep is of iets dergelijks.

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Dat zou het bedrijf in kwestie sowieso gaan doen , gezien zij de nodige ervaring hebben met motoren draaiend op beide brandstoffen en het compromis dat daarbij moet gemaakt worden qua afstelling .

Compressiemeting , cilinderlektest en checken van de ontsteking per cilinder .

Wij hadden zelf de motor met onze (beperkte) middelen al zo precies mogelijk op punt gezet , zo'n V8 is niet echt handig om aan te werken , er is zeer weinig werkruimte .

Daardoor vermoeden wij dat er nu door het plaatsen van de nieuwe bougies en bobines ergens een schuldige in de slechte draaicultuur van de motor getoucheerd werd , waardoor onze V8 nog wat slechter is gaan draaien ...

Mijn broer hoopt deze week meer te weten , zodat we eraan kunnen beginnen .

Omega 2,5 tds (0), 11 jaar geleden

Mijn broer was zeer gelukkig te mogen horen dat zowel compressiemeting als cilinderlektest bevredigende resultaten opleverden .

De boosdoener was dus de ontsteking . Er bleek via obd uitlezing een communicatiefout tussen enkele van de 458 stuurdozen :-) die er in dat ding zitten te bestaan , die nu is opgelost door het solderen van de slechte stekkerverbindingen .

Hij heeft echter ook wel te horen gekregen dat de bobines OP de bougies horen te zitten , twee (van de acht) zater er niet goed op , zodat ze slechts af en toe een vonkje wisten te produceren , wat meteen verklaart waarom die motor nadien nog slechter draaide ....

Conclusie : toch beter vooraf obd doen , want nu zitten er 8 nieuwe bobines op , terwijl het merendeel van de oude nog zeer goed waren , de grootste storing zat in de communicatiefouten , waardoor de ontsteking onmogelijk juist kon functioneren .

So far so good , nu kunnen we dus het mechanische deel afwerken en vervolgens de gatenkaas in het koetswerk weer fatsoeneren . Update daarvan later !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Lincoln Navigator of stel zelf een nieuwe vraag.