Twee , drie liter koelvloeistof moet je onder je auto terug kunnen vinden of je kachel radiator is ergens lek en zie ook wat kaleido 1 zegt .
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste forumleden,
Ten eerste bedankt voor het lezen van mijn bericht.
Ik ben absoluut geen automonteur, maar ik heb tot nu toe alles zelf gedaan, m.b.v. de servicemanual, Google, en veel geduld.
Ik zal eerst proberen een kleine voorgeschiedenis te geven.
Misschien zijn het meerdere problemen wat mijn 323F heeft.
Of heeft het één met het ander te maken.....
Dat weten jullie denkelijk beter dan mij.
Sinds 3 weken werd het steeds moeilijker om mijn 323F te starten.
De ene keer startte hij meteen, dan pas na 8x proberen, en dan soms helemaal niet.
Meestal hielp aanduwen wel, en startte hij weer.
Maar af en toe kon ik van alles proberen, maar startte hij pas weer 1 of 2 dagen later.
Waarschijnlijk een defecte startmotor, vermoed ik.
Helaas kon ik deze niet meteen vervangen.
De enigste optie was, 9 van de 10 keer, om hem in zijn 2de versnelling te zetten, en dan startte hij vaak wel.
Maar dit werd ook steeds moeilijker.
Sinds een week of 2 moet ik iedere dag 2 tot zelfs 4 liter koelvloeistof bijvullen!!!
Ik zag wel een kleine lekkage bij een rubber slangetje, maar dat kon niet de oorzaak zijn van zoveel koelvloeistof verlies.
Uiteraard toch gemaakt, maar het probleem bleef zich voordoen.
En ik kan zelf geen zichtbare lekkages meer vinden.
Ik heb eens alle koelvloeistof laten weglopen.
De vloeistof was wel erg roestig van kleur.
Eergisteren parkeerde ik mijn auto, en hoorde wat onder de motorkap.
Het geluid is het makkelijkst als volg te beschrijven.
Het was net of iemand bitterballen aan het frituren was onder de kleppendeksel.
Maar die bitterballen waren ook nog gesprongen......
Volgens een kennis heb ik hoogst waarschijnlijk de koppakking defect.
Er zat ook een witte-bruine smurrie aan de binnenkant van de oliedop.
Dit heeft hij eerder nooit gehad, aangezien ik wekelijks bepaalde dingen controleerde van mijn auto.
Hij adviseerde mij om alle olie eruit te laten lopen, en dan kon ik wel aan de staat van de olie zien hoe of wat.
Vandaag heb ik dit gedaan, maar de olie zag er nog prima uit.
Geen spatje smurrie o.i.d. te zien.
Wel had ik vocht in de luchtslang die naar de luchtmassameter loopt.....
Dat ik de startmotor moet gaan vervangen is me uiteraard wel duidelijk.
Maar dit gaat ook een hels karwei worden, denk ik.
Graag zou ik willen weten, wat de oorzaak-oorzaken kunnen zijn van het koelvloeistof verbruik?
Want het zou zonde zijn om een nieuwe startmotor erin te zetten, en dan blijkt de auto alsnog naar de sloop te moeten..
In ieder geval mijn hartelijke dank!!
Met vriendelijke groet,
Raymond
Als je 2 tot 4 liter koelvloeistof bij moet vullen in 2 dagen , dan loopt het er ergens met grote stralen uit of de koppakking is zo lek als een mandje.
Laat het systeem eens af persen , maar dit moet niet zo moeilijk zijn om uit te vinden.
Laat er eens iemand naar kijken met verstand van zaken , voordat je van alles op je nek haalt.
Beste Kaleido 1 en MX3 1.6 16v,
Ten eerste bedankt voor jullie reactie, en mijn excuses voor mijn late reactie.
Helaas is de overgroot oma van mijn vrouw overleden.
Aangezien zij in Duitsland woonde, zijn we een paar dagen daar gebleven..
De garage heeft pas over minimaal 1 week tijd, om het systeem af te persen, helaas.
De startmotor heb ik vervangen, en de auto start weer gelukkig.
Maar het probleem met de koelvloeistof, (ondertussen is dat water geworden, lol), heb ik nog steeds.
Olie met filter vervangen, maar de oude olie zag er nog perfect uit.
Geen enkele smurrie o.i.d. te ontdekken.
Nieuwe thermostaat erin gezet, want die bleek er niet in te hebben gezeten. :(
En de radiateur dop vervangen, want deze bleek ook defect te zijn.
Kleppendeksel pakking lekt wel, maar deze ga ik vanmiddag vervangen.
Deze heb ik gisteren wel ff los gehad, maar ook daar zag alles er, volgens mij, prima uit.
Deze is ook keihard, en daar kwam wel redelijk wat olie doorheen.
Maar als ik water heb bijgevuld, en de auto wil starten, dan spuit het water er zeker 80 cm omhoog uit de radiateur. Ook kont er dan rook uit, ondanks dat de motor koud is, en ruikt ook licht naar benzine! Nu zegt de ene medewerker van de automaterialenzaak, dat dat kan, ivm lucht wat nog aanwezig is in het gehele koelsysteem.. Hij is ook mee naar de auto gaan kijken, en vertelde mij dat hij ook zo 123 niets kon ontdekken wat op een defecte koppakking duidt. Een klant die ook kwam kijken, zei dat hij zeker weet dat het de koppakking is.....Tja...
De nieuwe thermostaat doet netjes zijn werk, en de ventilator springt ook netjes aan.
Maar de temperatuur loopt wel redelijk snel tot in het rood.
Nu snap ik de logica ff niet.
Met het doorspoelen van het koelsysteem vorige week,liep het water netjes door de radiateur, en kwam er beneden ook weer netjes uitgelopen.
Dit gold ook voor de rest van het koelsysteem.
Wel zag ik een scheurtje, van ongeveer 7 cm, in het plastic rechts van de radiateur dop.
Maar als de motor een paar minuten heeft gelopen, dan wordt de slang boven naar de radiateur erg warm, wat me ook logisch lijkt.
Ik had het advies gekregen om na het bijvullen, even goed in alle waterslangen te knijpen, i.v.m. lucht wat nog in het systeem zit. Dit heb ik uiteraard ook gedaan.
Maar de slang onder aan de radiateur, die blijft leeg,
Dus volgens mij gaat er dan ook geen koelwater meer retour richting het motorblok....., toch?
Maar tijdens het doorspoelen liep het water dus wel netjes aan de onderkant eruit....
Rara, hoe kan dit???
Alvast weer mijn hartelijke dank!!
8 jaar
P.s. Kan het misschien ook de waterpomp zijn wat defect is??
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar