Mazda 323: Locatie binnenverlichting vertrager

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: ZL, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 65

Mijn accu raakt snel leeg door een lekstroom, als ik de zekering van 10amp van de binnenverlichting/ radio en klokje eruit haal ben ik de lekstroom kwijt.
kan iemand mij verstellen wat er nog meer op deze zekering zit en waar eventueel de unit van de binnenverlichting vertraging?

Alvast bedankt.

Gergo

Gergo

Geplaatst door Gergo (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

limbra (565), 8 jaar geleden

Hoe hoog is de Lekstroom ?

of er nog meer verbruikers op deze zekering (groep) aangesloten zitten durf ik niet te zeggen ,
aangezien het een 10A zekering is vermoed ik dat het alleen de Radio, klokje en binnenverlichting is.

De vertraging van de binnenverlichting zit in de verlichting unit .
aangezien je weet in welke groep de Lekstroom zit , kun je het beste beginnen met het 1 voor 1 los koppelen
van de verbruikers op deze groep ,
byv. eerst de Radio uitbouwen en los koppelen en daarna meten of de Lekstroom weg is ,
(indien de radio een anti diefstal code heeft zorg dan dat je deze hebt, voordat je de radio los koppelt) .

indien de Lekstroom daarna nog aanwezig is dan de verlichting unit afkoppelen , enz ........... ,

succes .

Gergo (0), 8 jaar geleden

Beste Limbra
Bedankt voor je reactie.

Het je aandraag had ik al gedaan, ben op zoek naar de locatie van de verlichtings -unit ik heb hem niet gevonden bij de dakverlichting.
en wat zit er nog meer op die 10A interieur zekering?

De lekstroom is 30mA
Zonder radio en klok nog 22 mA
wanneer zekering 10A eruit is blijft er nog 3 mA over
heb je nog suggesties?

Alvast bedankt

Gergo

limbra (565), 8 jaar geleden

Hier is geen sprake van een lekstroom maar van een ruststroom ,
30mA is geen lekstroom maar een rust stroom die sommige verbruikers in rust opnemen .
30mA = 0,03A , dit wil zeggen dat als je accu een capaciteit heeft van byv. 60Ah
dat deze na 2000 uren geheel ontladen is , ( 60Ah : 0,03A = 2000 uren , +/- 83 dagen) ,

Ik denk dat je de oorzaak niet in de "verdachte" zekering (groep) moet zoeken ,
maar dat de accu op zijn einde is of de dynamo doet zijn werk niet meer goed .

meet de laadspanning eens met draaiende motor bij +/- 2000 / 2500 tpm ,

succes .

Gergo (0), 8 jaar geleden

Oké duidelijk,

Maar nu weet ik nog steeds niet waar de verlichtings-unit zit?
en of er nog meer op de interieur zekering van 10A is aangesloten, buiten de radio, klok en binnenverlichting en kofferbak verlichting.

Hoop dat u hier ook een antwoordt op weet.

Gergo

limbra (565), 8 jaar geleden

Zoals ik in mijn eerste reactie al vermeld heb denk ik dat er op de 10A groep niet meer verbruikers zitten dan dat
je nu al weet ,(Radio , interieur/kofferbak verlichting , klokje)
Wat betreft de vertraging van de binnen verlichting: deze zit zo ver ik weet in de verlichtingsunit zelf en als hij daar echt niet aanwezig is in of nabij het zekeringenkastje (ik heb geen documentatie bij de hand daarvan).

Ik zou in ieder geval eerst eens de laadspanning meten en de accu laten testen / doormeten .
(zie mijn vorige antwoord).

Succes .

Gergo (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor je advies,
De accu is inmiddels vervangen.
De dynamo spanning is +/- 13,6 V.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.