Mazda 323: 323f BG. stotteren motor, nu uitgevallen en start niet meer..

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Motor stotterde soms, al een aantal maanden tijdens rijden, dacht eerst door slecht weer ivm vocht, mss lekke verdeler oid, maar ook met mooi weer dus iets anders.
Gisteren viel de motor stil tijdens het rijden en weg laten slepen. Wanneer ik probeer te starten draait de startmotor maar de motor slaat niet aan.
Alle zekeringen nagekeken en in orde. Brandstofpomp er uit gehad en deze werkt ook naar behoren.
Waar zou ik eventueel verder moeten zoeken?

L2e

Geplaatst door L2e (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Vonken de bougie´s tijdens het starten.?
Distributie timing in orde? Riem ligt er nog op?

L2e (0), 10 jaar geleden

Distributieriem zit er nog op zie ik, maar of de timing klopt weet ik niet.
Ik heb er zojuist een bougie uit gehaald en gekeken of deze vonkt, maar dat doe hij niet.
Verdelerkap er af gehad, is dit de zogenaamde delco? waar de 4 bougiekabels uit komen, niets aan kunnen zien verder.
Als ik de brandstoftoevoerslang los trek van het filter en probeer te starten komt ook hier niets uit, of wordt dit geblokkeerd door iets anders?

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Komt er tijdens het starten géén brandstof? Dan aansturing op benzinepomp controleren.

Maar als deze óók niet vonkt (tijdens het starten), dan mogelijk startonderbreker actief. Of mogelijk geen signaal van krukassensor.

L2e (0), 10 jaar geleden

Inderdaad geen brandstof. Ik heb de pomp er uit gehad en getest op een externe voeding en draaide. Als ik probeer te starten hoor ik ook niets, en er komt geen benzine uit de slang bij de motor en de bougie vonkt niet. Waar kan ik de aansturing van de pomp vinden en of sensor? Ik heb ook wel eens iets gehoord over een relais? Is er iets wat dan de spanning voor de pomp en bougies tegelijk aanstuurt? oja, waar zit de startonderbreker? Sorry vrij nieuw voor mij wat dit betreft.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Startonderbreker (mits aanwezig) is een verbinding tussen je contactsleutel en een ´opname-ring´. probeer als eerste je reserve sleutel

L2e (0), 10 jaar geleden

Ik heb geen reserve sleutel meer, die is 2 weken geleden gebroken, heb ik na laten maken en heb dus met de auto gereden, zou het aan de sleutel kunnen liggen, en zit er op deze oude auto al een onderbreker? Maargoed geen andere sleutel meer, is er nog een andere optie om te kunnen testen of het aan de sleutel ligt?

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Of dat op jouw auto zit, weet ik zo niet.

L2e (0), 10 jaar geleden

De auto zojuist naar een garage gebracht en hoop morgen te horen wat het is. Ik laat het hier nog wel even weten, bedankt voor de reacties.

L2e (0), 10 jaar geleden

Volgens de garage is het de ontsteking. vervangen kost in totaal zo'n 500,-
Ik zag op MP een unit voor 25 euro incl. kabels.
Is deze ontstekingsunit zelf te vervangen, met wat standaard gereedschap en of zijn er nog dingen waarmee ik rekening moet houden, ik wil voor dat bedrag nog wel even proberen het weer aan de gang te krijgen.
En zou dit verhaal ook kloppen, dat wanneer deze unit stuk is de brandstoftoevoer ook geblokkeerd wordt?

Hans4040 (355) PRO, 10 jaar geleden

Ontstekingsunit/stroomverdeler kan je zou vervangen.
Je moet hem daarna wel even in de basisstand laten zetten.
De prijs die de garage noemt vind ik erg overdreven...
http://www.ebay.de/itm/ZUNDVERTEILER-MAZ...


Ik zou echter beginnen met een nieuwe set bougiekabels, want daar zijn deze motortjes erg gevoelig voor.
Bougies zelf ook even schoonmaken en afstellen.

L2e (0), 10 jaar geleden

Oké. Dit kan dus ook nog een oorzaak kunnen zijn van defecte bougies of kabels? En dan alle 4 tegelijk of als 1 niet goed meer is doet hij het helemaal niet meer? En wat moet er precies gebeuren om het in de basisstand te krijgen. De garage bedoelde met de prijs inclusief. Monteren, maar wel met een nieuwe unit.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Die prijs is zeker niet overdreven. Zo´n unit kost normaal ca. 375,- een beetje arbeid erbij dan kom je daarop.
Geloof nou niet dat er een bougies vervuild is. Hoogstens loopt de motor dan minder goed

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.