Een goede middag,
motor (diesel) begint te schokken tijdens optrekken, milieuklep EGR is een tijd terug afgestopt door hetzelfde probleem en was een hele tijd ok, dieselfilter ook vernieuwd. ????
Tweede probleem, controlelamp defecte gloeikaars blijft flikkeren, de vier kaarsen zijn vervangen en was ook een hele tijd ok ????
Graag jullie mening.
Mvg en dank
Aimé
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien een pomp probleem of een verstuiver probleem.
Is dit nog een comprex diesel ?
Peter,
dank je wel voor de reactie, verstuivers zijn vervangen 2 maand terug, heb ze nu uitgemeten en heb op de 4 bij opstart( voorgloei) 34Amp verbruik, denk dat dit voldoende is?
Pompprobleem zou kunnen maar zie niet goed wat ik er kan aan testen. Wat bedoel je met comprex ?
Grts Aimé
10 jaar
Gloeibougies werken uitsluitend tijdens de koude start, dus die kunnen tijdens het rijden nooit problemen veroorzaken, hooguit tijdens de eerste minuten na het starten.
Ik begrijp uit het verhaal dat de auto nog niet is uitgelezen?
Dat is altijd de kortste weg naar het vinden van een oplossing dus dat raad ik aan om dat even te laten doen.
Ik ben er geen voorstander van om systemen uit te schakelen zoals b.v. het egr systeem. bij het uitschakelen van deze systemen moet er dikwijls ook softwarematig een aanpassing gedaan worden om toekomstige problemen te voorkomen.
Het systeem zit er niet voor niets op, en als het gewoon correct werkt zal het ook geen problemen opleveren.
Het blijven knipperen van een voorgloei lampje duidt vaak op een problem in het diesel injectiesysteem, dus pomp of verstuivers.
Omdat ik de auto hier niet voorhanden heb is het vaak makkelijker om een advise te geven aan de hand van storingscodes en de omschrijvingen ervan.
p.s. een comprex diesel is een dieselmotor met i.p.v. een turbo een mechanisch aangedreven compressor, maar ik weet niet tot welk bouwjaar ze gemaakt zijn.
Eerlijk gezegd denk/hoop ik dat ze niet meer toegepast werden in 2003.
Deze diesels waren n.l. heel gevoelig, je mocht er ook geen roetmeting bij uitvoeren bij de APK keuring want daar konden ze niet tegen....
Ok Peter,
ga hem laten uitlezen en eventueel de injectors laten testen.
Hou je op de hoogte.
Mvg en dank
Aimé
10 jaar
ok!
Hoi Peter,
naar mazda garage geweest en het verdict luid, stuurdoos defect. Ga nu ergens een tweedehands zien te krijgen en dan zien we verder.
Het schokken zou te wijten zijn aan teveel korte afstand, waarschijnlijk egr klep die steeds vol komt met roet.
Mvg Aimé
10 jaar
ok! dank voor de feedback.
Probleem inmiddels opgelost?
Na het zuiver maken van de EGR klep is het heuvel van schokken voorbij, gloeikaarscontrole laat ik knipperen tot we een stuurdoos gevonden hebben (prijselijk) .
Mvg Aimé
10 jaar
Als dit een DITD is, zoek dan even terug naar mijn berichten. In de IDM module zitten condensatoren die vrij makkelijk door iemand met enige electronica ervaring te vervangen zijn.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar