close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 323: 323F gekocht. Graag wat technisch advies

Bouwjaar: 1994

Hallo allemaal.
Ik heb een Mazda 323f 1.5 16v uit 1994 met airco gekocht. (het type na die met de Bassie en Adriaan koplampen)
Nu wil ik nog een paar dingen weten:

Wat voor klepbediening heeft deze motor? Als ze gesteld moeten worden, wat is de gewenste klepspeling?

Heeft deze auto een interieurfilter? Zo ja, waar zit deze?

De a/c condensor in vermoedelijk lek. Wat is de beste optie? 2e hands, orgineel, imitatie of laten herstellen?

Wat is de onderhoudsinterval?

Welke oliespecificaties moeten aangehouden worden. Ik heb namelijk een stuk op dit forum gelezen over iemand die een V6 had waar alle 6 de olieschraapveren uitgefikt zijn door waarschijnlijk gebrekkige smering.

Waar moet ik nog meer op letten met het onderhoud?

Graag hoor ik het van jullie!

Geplaatst door

The11311 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Deze auto heeft mechanische klepstoters. Deze moeten elke 90.000km gesteld worden. Gelijk aan interval distributieriem. Deze 2 zaken worden dus vaak gelijk gedaan.

De auto heeft een interieurfilter. 95% kans dat deze tegen de achterwand, achter het dashboardkastje zit (waar voeten van passagier zitten). Hier zie je een vleugelmoertje dat je los kan draaien, en dan trek je het filter er zo uit (als je het ziet snap je wat ik bedoel).

Condensor nieuw kost ca. 300 euro ex btw ex montage. Is een aardig bedrag, maar ik zou niet zo snel voor 2e hands gaan. Ze gaan nu eenmaal makkelijk lek door steenslag o.i.d. Repareren is vrijwel nooit mogelijk.

Onderhoudsinterval zou in je boekje moeten staan. Volgens mijn gegevens is het gewoon 1x per 15.000km/1 jaar. Gewoon de standaard dingen moeten gebeuren.

Aan te raden olie is semi- of volsynthetische 5W30 (SJ-A2/96). Dit is redelijk dunne olie. Ik kan me voorstellen dat als je gewone minerale 15w40 pakt, dat dat niet zo goed is....

Als je verder nog specifieke vragen hebt hoor ik het wel!

Succes

kasperht 0

19 jaar

We gebruiken bij ons in de garage 10w40 halfsyntheet. Hij is ook bij ons in onderhoud geweest. SJ specificaties weet ik zo niet. Is het niet zo dat de dunnere 5w30 een minder goede smeerfilm heeft als het blok echt goed warm wordt?

Wat is de gewenste klepspeling voor de klepstoters? Dit zijn zeker komstoters met klepstelplaatjes?

Staat er ook nog een jaartermijn voor de disributieriem?

Bedankt alvast voor de hulp!

The11311 0

19 jaar

Tip :
Koop een vraagbaak van P.H Olving
ISBN nummer : 90-201-2954-6
Verkrijgbaar bij de betere autoshop of boekhandel.

mvg,
Hans.

Hans4040 1205
badge vip badge

19 jaar

0,25-0,31mm is de koude klepspeling voor zowel in- als uitlaatkleppen.

5w30 geeft geen slechtere smeerfilm hoor bij warme motor. Hij is koud wel iets dunner, waardoor je sneller over een goede smeerfilm beschikt.

Voor zover ik kan zien staat er alleen een kmtermijn en geen jaartermijn voor de distr.riem.

kasperht 0

19 jaar

Veel plezier dan met de auto gewenst!

kasperht 0

19 jaar

Ik heb nu 5w30 erin geknikkerd ook omdat ik veel korte stukjes rijd. Het interieurfilter zit onder een klepje verborgen wat mer twee kruiskopschroefjes vastzit. Deze is driedelig en behoorlijk vol met stof.
Condensor wacht ik nog even mee omdat deze toch nog 230 euro imitatie kost. Na de winter maar eens kijken.
Bedankt tot zover voor al het advies.

The11311 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.