Hallo, mijn Mazda 323F is het volgende overkomen :
vlak voor mijn vakantie heb ik de auto weggebracht voor een kleine beurt. De auto was zonder klachten en had 14.000 km ervoor ook trouw zijn beurt gehad. Na de kleine beurt kreeg ik te horen dat alles in orde was maar dat beide klepdekselpakkingen iets olie lekte. Na mijn instemming werden deze vervangen en kon ik mijn auto ophalen. Na ongeveer 200 km kreeg ik in de gaten dat er een flinke dikke bruine wolk uit mijn uitlaat kwam en heb de auto direkt naar de dealer teruggebracht. Deze stelde vast dat de auto 0,5 ltr op 70 km verbruikte en dat de rookontwikkeling vooral rond de 3000 toeren flink op gang kwam. Na verschillende inspekties kwam de dealer tot de conclusie dat er tijdens de werkzaamheden niets verkeerd was gegaan en dat dit na 169.000 km nou eenmaal kon gebeuren. Het advies was dan ook om een ander blok te zoeken omdat verder onderzoek van het blok tijdrovend en kostbaar was. Gezien het feit dat ik het niet met de conclusie eens was heb ik het blok laten openmaken en hierbij werd vastgesteld dat alles er normaal/perfect uitzag maar dat ALLE 6 de schraapveren door vervuiling vast zaten. Hierdoor kon er langs de schraapveren olie in de verbrandingsruimte komen.
De dealer probeert mij ervan te overtuigen dat het best wel mogelijk is dat door slijtage en vervuiling er een situatie kan ontstaan dat na 169.000 km alle zes schraapveren gelijktijdig vast komen te zitten. Ikzelf wil best wel aannemen dat door 6 niet funktionerende schraapveren er een hoog olieverbruik ontstaat maar wat ik niet kan geloven is dat het mogelijk is dat na 9 jaar alle schraapveren precies op dezelfde dag vast komen te zitten.
Vraag 1 : hoe groot is de kans dat er bij normale slijtage er een dag komt dat alle schraapveren gelijktijdig vast zitten en het olieverbruik van 0 naar 0.5 ltr per 70 km gaat ?
Vraag 2: Wat moet men tijdens een onderhoudsbeurt doen om 6 schraapveren gelijktijdig te vervuilen ?
Graag verneem ik jullie mening hierover,
Groeten en alvast bedankt,
Karel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vraag 1 ; ik denk dat dit een kans heeft van 1 op 10000000?? dus dat alle schraapveren in een keer spontaan vast gaan staan.
vraag 2 ; verkeerde olie erin ??? , zonder olie laten draaien ??
Verder kan ik niets bedenken
Zou een teveel aan olie ook tot de gelijktijdige vervuiling van de schraapveren kunnen leiden ??
20 jaar
De garage heeft de klepdekselpakking vervangen , is daarbij niet een of meerdere klephoekjes kapot gegaan, als die echt lekken kan dat ook een behoorlijk olie gebruik geven.
Of zijn de kleppen gesteld met verkeerd gereedschap ?
20 jaar
Ik neem aan dat je klephoedjes bedoeld. Er was wel slijtage zichtbaar maar geen beschadigingen. Daarnaast blijft de vraag open hoe je dan in één keer 12 klephoedjes aan het lekken krijgt.
Suggestie van een revisie-bedrijf ;
door verkeerde olie (synthetisch of half synthetisch) zijn er kooldeeltjes opgelost en/of losgeweekt en hierdoor zijn de schraapveren gelijktijdig vastgelopen.
Vraag: heeft iemand dit meegemaakt en/of een mening hierover ??
Graag reaktie.
Bedankt, Karel
20 jaar
ik heb hetzelfde probleem, mijn auto rookt ook. mij is ook aangeraden om een ruilmotor te plaatsen of een revisie.
als er iemand een persoon weet die dit wil doen hoor ik het graag. ik heb een 323f 2.0 v6 GT
Mvg mike
20 jaar
Ik ben blij dat ik besloten heb om de ruilmotor niet te doen maar dat we het motorblok hebben opengemaakt. Bijna alles was in uitstekende staat en zelfs de orginele patronen van het honen van de cylinders waren nog zichtbaar. Als het bij jou ook om de olie-schraapveren gaat is het volgens mij mogelijk om via de onderkant van het blok de zes zuigers eruit te nemen en dan de schraapveren te vervangen.
Groet, Karel
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar