close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda Premacy: Afstellen van het stationair toerental

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel

Hoe kan ik het stationair toerental afstellen.

bedankt

Geplaatst door

andy1956 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kan niet.

Wat is het probleem?

kasperht 0

17 jaar

Als ik met dit warme weer heb gereden en de airco staat aan of uit en ik moet stoppen, dan valt de motor uit. Als ik een beetje gas geef wil hij wel blijven draaien, maar hij blijft onregelmatig stationait draaien tossen de 500 en 800 toeren bij een koude motor heb ik hier geen last van.
Andy

andy1956 0

17 jaar

als de airco uitstaat en het is buiten zeg 20 graden, hoe loopt de motor dan op bedrijfstemperatuur?

kasperht 0

17 jaar

Bij 20 gr loopt de motor goed 800 toeren,

andy1956 0

17 jaar

Als die bij 20 graden goed loopt is de basisafstelling van het stationair toerental in orde.

En bij dit warme weer heb je ook problemen als de airco uitstaat?

Probleem met stationair toerental kan komen door vervuilde stappenmotor. Maar dan verwacht je ook bij normale buitentemperatuur dat het toerental niet helemaal stabiel is....
En tijdens het rijden merk je niks afwijkends aan de auto?

kasperht 0

17 jaar

Bij het rijden merk je niet veel, maar vandaag om 20.00 uur airco aan voelde je hem wel wat stotteren bij ongeveer 120 km. Tevens met uitgeschakelde airco viel de motor wel uit bij het stilstaan voor een verkeerslicht en begon het toerental te schommellen tussen de 500 en 800 toeren.
Andy

andy1956 0

17 jaar

Da's een lastige. Als het ook optreedt tijdens het rijden.
Schoonmaken stappenmotor en luchtmassameter is denk ik toch een goed begin. Kan mogelijk ook de EGR klep zijn die niet meer goed afsluit...maar die is minder makkelijk te reinigen...

kasperht 0

17 jaar

Je kan ook eerst eens je gasklap huis reinigen. Als daar koolaanslag zit kan dit ook gevolgen hebben voor het stationaire toerental. Dit mag echter geen gevolgen hebben voor schokken tijdens rijden, maar het proberen waard. Wij pakken vaak een tandenborstel en wat remmenreiniger en dan maar poetsen.

Siem Bijman 625
badge vip badge

17 jaar

Bij deze motor gaat de gasklep vaak plakken als die vies is: dit merk je aan weerstand bij het intrappen van het gaspedaal vlak na starten van koude motor. In dat geval is het idd verstandig de gasklep mee te pakken.
Maar instabiel toerental wordt vaak door vervuiling rond de gasklep (constante lucht by-pass/stappenmotor) veroorzaakt.

kasperht 0

17 jaar

Oke heren bedankt voor jullie antwoorden, maar waar kan ik de stappenmotor, luchtmassameter, gasklephuis en ed vinden.

Andy

andy1956 0

17 jaar

Als je mij een mailtje stuurt via de E-mail button onder mijn naam kan ik je wel wat foto's en instructies toesturen...

kasperht 0

17 jaar

Eeeeh, Kasper,
Dit is een Diesel. Zit daar een stappenmotor en een gasklep op?

oldford 0
badge

17 jaar

Dit is heel stom (SCHAAM)...ik dacht dat het om een benzinemotor ging....mijn opmerkingen kan je dus negeren :(

kasperht 0

17 jaar

Oke foutje, maar hoe nu verder. Wie kan mij verder helpen.

Andy

andy1956 0

17 jaar

Ik verdenk de EGR klep nog het meeste. Hoeveel km heeft de auto gereden?

Nico8119 0

17 jaar

310.000, waar kan ik de ERG klep vinden.

andy1956 0

17 jaar

Dat zijn behoorlijk wat kilometers! Bij een ditd motor zit er rechtsvoor (als je vanaf de voorbumper naar de motor kijkt) een paddestoelvormig ding. Dat is de EGR klep. Aan de onderkant loopt een buis naar de achterkant van het motorblok. De EGR klep zit met 2 moertjes vast aan de luchtinlaat. Als je deze moertjes losdraait, dan kun je de EGR klep iets naar voren halen en een dun plaatje blank staal tussen de EGR klep en de luchtinlaat schuiven. Daarna de moertjes weer aandraaien (niet te vast). Op deze manier is de EGR buiten werking. Gezien het bouwjaar zal waarschijnlijk het motorstoringslampje gaan knipperen omdat de 'computer' ziet dat de EGR dicht is, maar de motor gaat niet in noodloop. Als de klachten weg zijn, dan zit de oorzaak in de EGR klep.

Mocht het probleem in de EGR zitten en het motorstoringslampje gaat niet knipperen, dan heb je mazzel en kun je het plaatje gewoon laten zitten: probleem opgelost (een EGR klep is duur!).

Nico8119 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Premacy of stel zelf een nieuwe vraag.