Wie o wie heeft de gouden tip ? Als ik rij voel ik regelmatig schokken als de airco aanstaat , op het moment van zo’n schok is er ook een korte piep te horen . Overigens voelt de airco prima koud aan . Als ik de airco uitzet is er niks aan de hand .
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn ?
Zelf zit ik te denken aan de magneetkoppeling of multiriem (niet aan de pomp zelf want dan was lucht niet koud geweest lijkt me )
Overigens gaat het om een 2.0 disi blok 151 pkdus lijkt mij dat er ook vermogen zat is om de airco goed te moeten aansturen ( al ben ik geen automonteur )
Geplaatst door MadhouseNL (0) , lid sinds 3 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 3 of stel zelf een nieuwe vraag.
3 Reacties
JdeP (5), 3 jaar geleden
Na 10 jaar kan het idd dat de riem versleten is en daardoor af en toe slipt.
Deze (airco) heeft een elastische multiriem (Stretch Fit) als ik het goed heb.
Succes
mazda3ie (0), 3 jaar geleden
Ik ben zeer geïnteresseerd in dit antwoord. Zelfde probleem. Airco riem vervangen, opnieuw afgevuld. Uiteindelijk kapotte condensor, deze vervangen, helaas zelfde probleem nog steeds. Mijn garage heeft geen idee. Bij hitte hoor je de motor vd airo fanatiek draaien. Piep is regelmatig om de 30 seconden. En inderdaad als je de airco aanzet houdt de auto even in. Als je auto start en hij is warm vd zon en dan de airo aanzet hoor je een ontluchtingsgeluid. Hoe warmer hoe harder. Hoorde recent een zelfde mazda voorbij rijden met exact dezelfde piep. Dus probleem komt vaker voor.
Hoop dat benoemen vd problemen bij de oplossing helpt.
MaartenR (0), 2 jaar geleden
Ik heb dit topic ook met veel interesse gelezen. Heb momenteel exact hetzelfde probleem, met daarbij de ongelukkige bijkomstigheid dat dit zich is gaan voordoen op vakantie in Italië. Omdat het zo’n ‘vaag’ probleem is, ga ik liever niet naar de lokale garage hier met daarbij het risico door door taalproblemen een niet passende oplossing te krijgen (incl. dito rekening!).
Ook bij is er de bekende piep gecombineerd met een schokje. Niet zo regelmatig als hier boven beschreven overigens; onder de 3000 rpm doet het zich minder vaak voor. De airco werkt verder prima.
Is iemand die inmiddels de definitieve oorzaak van dit probleem heeft weten te vinden?