Mazda 323: Auto word niet warm na 10/15 km rijden.

Bouwjaar: 1991

Hoi mijn 323 die ik net heb word niet warm tijdens het rijden.
Ik heb de auto gekocht als zijnde niet lopend.
Ik ben erachter gekomen dat er een pijp van het koelsysteem lek was maar ook er geen thermostaat gemonteerd was.
Dit is dus gebeurt. Ik twijfel nu of er iets van een segerring oid gemonteerd had moeten worden.
Aangezien de auto tijdens rijden steeds kouder word en bij stilstand en of laag toeren oploopt.
Wie weet hier een antwoord op...

Bikerdevil

Geplaatst door Bikerdevil (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

kasperht (0), 18 jaar geleden

Is de juiste themostaat op de juiste manier gemonteerd?

Hoe snel wordt de bovenste radiatorslang warm (moet na ca. 3 minuten stationair lopen gebeuren)

Bikerdevil (0), 18 jaar geleden

Daar twijfel ik dus ook aan. of deze dus niet geborgd moet worden... En wat warmte betreft na 3 min is deze zeker al warm aan het worden en dus veeeeels te vroeg. Ik heb het idee dat de thermos. gekanteld is oid. Ik heb nu de radiateur afgedekt met platen karton en het probleem is opgelost. Hij word warm. en dus ook niet meer continu rond de 1200 tpm stationair lopen.
Dus de thermostaat doet zn werk gewoon niet en blijft open of is niet goed gefixeert. ik heb geen werkplaats handboek anders had ik t zelf al losgehaalt en gekeken. maar als iemand weet hoe dat ding gemonteerd moet zitten??
hoor ik t graag.

kasperht (0), 18 jaar geleden

Heb je de thermostaat met de juiste kan richting motorblok gemonteerd (veer moet richting motorblok)

Verder is het handig om ontluchtingsgaatje boven te hebben, alhoewel dat niet voor jouw problemen zorgt als je dat niet doet.

Ik heb wel gehad met een B-merk thermostaat van de automaterialenhandel dat die veel te vroeg openging. Toen een originele bij de dealer gehaald (3x zo duur, maar ja) en die werkte probleemloos.

Vervanging is vaak een kwestie van thermostaathuis openmaken, thermostaat eruit en pakkingresten verwijderen. Nieuwe thermostaat erin (met veer richting motorblok en onluchtingsopening naar boven), nieuwe pakking ertussen en weer vastzetten. Motor warm laten draaien met vuldop&radiatordop los om te onluchten en continu koelvloeistofpeil controleren en evt. bijvullen. Bij warm worden systeem beide doppen erop. En na afkoelen koelsysteem evt. op peil brengen.

Bikerdevil (0), 18 jaar geleden

Ik heb maar besloten om de auto eruit te doen, krijg nu een bedrijfswagen dus ook bijtelling.

thnx voor de tip

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.