Goedemiddag
Ik heb bij mijn mazda 323 1.3i 16v uit 1992 antivries bijgevuld.
Omdat mijn systeem beveiligd was tot +10
Het volgende heb ik gedaan onder op de radiateur het kraantje
opengedraaid en er 2 liter water uit laten lopen vervolgens boven 2 liter antivries bijgevuld.
Alleen nu wordt mijn kachel niet meer warm wel een beetje maar zeker niet zoals voorheen.Ik vermoed dat er ergens lucht zit,maar hoe krijg ik dat eruit?
Alvast bedankt
Koen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij deze auto weet ik niet precies hoe ontluchten gaat. Maar volgens mij:
Radiatordop en vuldop eraf
Motor aanzetten en stationair laten lopen
Vul bij draaiende motor indien nodig bij in vulopening
Wachten tot koelsysteem warm wordt (bovenste radiatorslang moet warm worden).
Radiatordop en vuldop erop
Motor nog even laten draaien dat radiator goed warm wordt.
Motor afzetten
Vloeistofniveau controleren en evt. bijvullen.
Inmiddels ontlucht en dat heeft niks uitgehaald
even bij mijn monteur langsgeweest en die zegt dat
door de leeftijd van mijn auto de verwarmingskanalen dicht zitten en dat daar niks aan te doen is (behalve het doorspoelen met een speciaal hogedrukapperaat)Of het hele dashboard demonteren.Mischien heeft iemand nog ideeen hoe dit verder op te lossen??
alvast bedankt.
Koen
18 jaar
Kachel wil wel eens verstoppen, ja. Vervangen is dan vaak de enige echt oplossing (alhoewel prijzig doordat deze inderdaad goed verstopt zit in het dashboard).
Maar het lijkt me raar dat net nu je de koelvloeistof ververst heb je het opeens opmerkt. Weet je zeker dat je tot het moment van verversen geen last had?
Als je nu de radiatordop loshaalt, zie je dan koelvloeistof in de opening? Want in dat geval is het systeem in elk geval goed ontlucht...
18 jaar
Iets anders. Als je met warme motor aan de 2 slangen voelt die door het schutbord naar de kachelradiateur gaan. Zijn deze dan warm?
18 jaar
Hoi Kasper
Als ik de radiatordop loshaal zie ik vloeistof tot aan de bovenste rand.En beide slangen die door het schutbord lopen worden warm!
Bestaat er dan geen spul om het koelsysteem schoon te maken of werkt dat allemaal niet.
Groeten Koen
18 jaar
trouwens voor het verversen van de koelvloeistof is mij inderdaad nooit iets opgevallen,maar goed het kan natuurlijk stom toeval zijn.
18 jaar
Ik heb zelf in het verleden het koelsysteem wel eens gespoeld met soda om ketelsteen te verwijderen.
Omdat jouw systeem blijkbaar met water gevuld is (op basis van geen vorstebeveiliging zoals jij hebt gemeten) kan het kalk uit het kraanwater het systeem doen dichtslibben. En de kachelradiateur heeft de fijnste kanalen en slibt dus het eerste dicht. Een sodaoplossing (0,5 kilo voor het hele koelsysteem) kan dit helpen verwijderen. Wel goed naspoelen met schoon water, totdat het water kraakhelder is aangezien soda op de lange duur niet goed is voor het koelsysteem. Hiervoor is het handig de thermostaat te verwijderen, zodat je met een tuinslang het systeem goed kan spoelen...
18 jaar
Ook zag ik op internet een spul dat speciaal gemaakt is voor het reiningen van het koelsysteem.Ik weet zo niet van welk merk maar het is hetzelfde merk dat ook spul maakt om gaten te dichten in het koelsysteem.
je moet dit spul gewoon erbij gooien en dan een hortje rijden
en vervolgens het koeilsysteem leeg laten lopen en weer vullen.
Is dit spul wat of is soda beter?
en kan ik ook de termostaat laten zitten en de tuinslang aansluiten op een slang uit het schutbord of eentje die uit de radiateur komt of is dit niet verstandig?
Koen
18 jaar
Het spul dat je in je koelsysteem moet gooien werkte bij mijn vorige auto voor geen meter. Daarom heb ik de motor een half uur op soda-oplossing laten draaien. Dat werkte wel. Maar het zal ook afhangen van het type vervuiling.
Voordeel van soda is trouwens dat het geen resten achterlaat in het koelsysteem (en de blikjes poeder van Bars doen dat wel) en heel goedkoop is.
Het voordeel van thermostaat verwijderen is dat water goed door het hele systeem kan spoelen, zonder dat de thermostaat doorstroming hinderd. Maar noodzakelijk is dat inderdaad niet.
18 jaar
Nou Kasper
de soda zit erin nu maar even een dagje of wat rond rijden
en dan maar hopen dat het heeft geholpen
ik zal je op de hoogt houden.
Koen
18 jaar
Hallo
Een paar dagen rondgereden met de soda vervolgens het systeem goed doorgespoelt,maar helaas het heeft niks geholpen.
Ik snap er niks meer van de termostaat en waterpomp kunnen volgens mij niet kapot zijn. Dus als er iemand nog ideeen heeft
zijn ze echt van harte welkom.
Alvast bedankt
Koen
18 jaar
Hallo Koen
Ik lees dat je op 28 november schrijft dat de 2 kachelslangen warm worden. Dat betekend dat je toch doorstroming hebt door de kachel.
Je moet eens kijken of de koud warm klep wel open en dicht gaat.
Je moet bij het bedienen van de schuif een doffe tik horen, bij geheel koud en geheel warm.
succes, gr. Jack
Hallo Jack.
Ik heb gekeken naar de bediening van de schuif.
Als ik hem van warm naar koud zet hoor ik een doffe tik,maar als ik hem van koud naar warm zet hoor ik niks.Ik weet niet of dit zo hoort of niet?
Koen
18 jaar
Is er mischien een manier dat ik bij die koud warm klep kan komen of moet ik dan de halve auto slopen.
Koen
18 jaar
Hallo Koen
Jouw koud warmklep beweegt dus wel, anders hoor je geen doffe tik, dus ik zou niet het dashboard demonteren voor aan de klep te komen, je ziet ook aan de linkerkant van het kachelhuis het mechanisme bewegen als je de schuif beweegt.
Ik denk toch dat je niet voldoende doorstroming hebt door de kachelradiateur. Probeer eens beide kachelslangen los te nemen aan het schutbord en de tuinslang op 1 van de pijpjes te zetten, en kijken of er voldoende water uit het andere pijpje komt (wat er in gaat moet er ook uit komen)en dan de slang op het andere pijpje zetten.
succes,
gr Jack
Hoi Jack,
Je hebt gelijk de koud warm klep beweegt gewoon goed.
Dit kun je zien onder het dashboard aan de bestuurderskant.
Dit weekend toch nog maar eens een keertje proberen de radiateur door te spoelen.Hopelijk helpt het.
Ik hou jullie op de hoogte.
Eventuele andere oplossingen zijn altijd nog welkom.
Koen
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar