close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 323: Banden slijten scheef af

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: ditd

Ik heb gezien dat mijn voorbanden na bijna 30 dkm aan de binnenkant scheef zijn afgesleten (beide zijden evenveel). Is dit een kwestie van uitlijnen of wellicht een probleem in de ophanging? Na het monteren van de banden is een 4-wiel uitlijning gedaan met een computergestuurd uitlijnapparaat. De auto rijdt redelijk netjes rechtuit op een vlakke weg.

Geplaatst door

Nico8119 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

versleten draagarm rubbers of fuseekogels.
Of te veel uitspoor en dat kan na het raken van een stoeprand ofzo, je hebt tenslotte al 30000 Km gereden met die banden.
Dus.....ophanging controleren en als dat goed is sporing controleren.

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

Hoe zijn de ophanging en fuseekogels te controleren? De draagarmrubbers zijn volgens mij nog origineel en er zitten best wat droogtescheurtjes in (niet erg diep; zeg 1 a 2 mm).

Nico8119 0

16 jaar

Steek een grote bandenlichter of iets dergelijks tussen de draagarm en het chassis ,in de buurt van de rubbers
en beweeg op die manier de draagarm.
Zo kan je zien of er overmatige speling op de rubbers zit.
De fuseekogels controleren is wat ingewikkeleder uitleggen.
Er kan ook nog speling op de wiellagers zitten.
Krik de auto op onder de normale kriksteun, dus niet onder een draagarm.
Beweeg nu het wiel door het van boven en onder vast te pakken en heen en weer te bewegen.
Voor een wat nauwkeuriger controle van de fuseekogel, zet je een 2e krik onder de draagarm om zo het gewicht van de draagarm af te nemen,
zo komt de fuseekogel vrij en kun je de speling beter zien / voelen.
Succes.

P.S: kom je er zo niet uit , of je vertrouwd het niet ga dan langs een garage.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

Tja, wat is overmatige speling van een rubber. Dat is voor mij als leek moeilijk te bepalen. Als je maar hard genoeg wrikt gaat de draagarm altijd wel iets opzij :-) De auto moet eind van de week APK gekeurd worden. Ik denk dat de banden nog wel door de APK komen. Het hoofdprofiel is nog prima in orde alleen het stuk tussen het hoofdprofiel en de wang is afgesleten. Ik hoor dan waarschijnlijk wel of de rubbers goed zijn of niet.

Nico8119 0

16 jaar

gewoon uitlijnen want dat is gewoon de oorzaak.

ulbert 0

16 jaar

Vandaag voor de APK bij de garage geweest. 1 fuseekogel is vervangen. De rubbers zijn nog goed. Het advies van de garage is laten uitlijnen.

Nico8119 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.