beste mensen,
Ik heb de aanbevolen platina bougies en heb ook de indruk dat ze op gas maar half zo lang meegaan. Wie heeft ervaring?
auto begint te stotteren op lagere toeren, in drie door de bocht is vragen om problemen. bij eerdere vervanging probleem verholpen maar dat het nu alweer gebeurd op precies de helft van de aanbevolen vervangingsinterval...?
Ant
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
inderdaad, bougies iets krapper zetten, komt zowel de rijeigenschappen als de emissie ten goede.
Groeten Marcel
bougiekabels waren toen ook gelijk vernieuwd. Vialle zegt dat je gewoon de normale bougies en intervallen moet aanhouden! (vergeten te melden: Het is dus een LPi installatie voor als dat nog wat uitmaakt voor de bougies.)
Ant
18 jaar
BKR6E-11 zijn de NGK bougies die je het best op LPG kan gebruiken. Ik vervang ze elke 25.000km (ca. 15 euro voor 4 stuks) op mijn 626 met LPi installatie. Voor de 626 uit de GE wordt BKR5E-11 of BKR6E-11 aangeraden, en aangezien BKR6E-11 een koudere bougie is, heeft dit de voorkeur bij LPG.
18 jaar
beste mensen,
jullie zijn het niet met elkaar eens over de bougies: robert verbeek zegt bprce6 11, en kasperht bkr6e -11! geldt wel het verhaal van 7mm? ik heb nu de dure platina bougies zou ik die eens kunnen nazien op 7mm? zouden ze dan nog een tijdje meegaan?
Ant
18 jaar
Mijn mening is dat in een mazda op gas platina bougies weggegooid geld is, doordat je de levensduur niet haalt.
Ik laat de BKR6E-11 gewoon op 1mm staan wat ze origineel als opening hebben. Weet niet of het verstandig is ze zo ver te verbuigen dat het 0.7mm is...
Ik heb nooit problemen met bougies, ik vervang ze gewoon preventief bij 25.000km. En met zulke goedkope bougies kost je dat ook niet heel erg veel....
18 jaar
bij sommige installaties ( zoals bij mijn Prins-systeem), werd een sticker onder de kap geplakt dat electrodeafstand 0.7 zou moeten zijn bij nieuw te plaatsen bougies.
Navraag of dit nog steeds moest, en de fabrikant vertelde mij dat dit niet perse hoefde, daar dit vooral gedaan werd om aan de G3 eisen te kunnen voldoen.
Alleen als de wagen met originele electrodeafstand niet lekker zou lopen, deze terugzetten naar 0.7 Dit was het advies wat iki gehad heb.
Mijne loopt lekker met gewone bougies AS-IS indraaien, maar kan me voorstellen dat er motoren hier minder op reageren.
Zelf heb ik trouwens een Mitsubischi Space-Gear 2.0 16v met G3 uit 96. Blokkie heeft nu zowat 180.000 op gas gelopen en loopt nog steeds perfect ( gasinbouw na ongeveer 10.000 km)
Groeten Marcel
iedereen heeft een stukje gelijk. Denk ik.
Ik heb een wat gedetailleerder antwoord gekregen van Vialle:
Het is verstandig om alleen de voorgeschreven bougie te gebruiken.
Waarom worden de bougies vervangen ?
Platina bougies hebben geen slijtage tussen de elektrode punten.
Hierdoor gaan deze langer mee.
Tijdens LPG gebruik kan het wel voorkomen dat aan de buitenzijde van de bougie een kruipspoor ontstaat.
LPG heeft nl meer spanning van de ontsteking nodig.
Om nu het verschil in brandstof te compenseren is het advies om de elektrodeafstand kleiner te maken ontstaan.
Een afstand van 0.7 MM is in de meeste gevallen geen enkel probleem.
tot zover uit het antwoord van Vialle. Wat opvalt is dat er iets wordt genoemd over kruipspoor wat ik in verband breng met het luchtdicht afsluiten van de bougiedoppen. Je leest van mensen die vet in de doppen stoppen. Kan iemand dit bevestigen? Ik ga de huidige bougies, die nog duizenden kilometers mee moeten, terug zetten naar 0.7 en contactvet in de doppen doen. Eerst het een en dan het ander zodat ik kan vergelijken wat wat doet. Ik zal jullie berichten. Maar ik weet niet wanneer.
Ant
18 jaar
beste lpg rijders,
Ik ben naar de ford garage gegaan en gevraagd of ze wat van hun ford contactvet op de bougies wilden doen. Dat was ongeveer 500 km geleden. resultaat: geweldig! het is ongelooflijk wat een beetje contactvet kan doen. Auto rijdt veel soepeler, reageert veel directer op gas geven en belangrijkste: ik kan met lage toeren door de bocht, waar hij voorheen begon te stotteren.
Ik zal nu mijn eigen garage gaan overtuigen dat ze toch van dat spul moeten inslaan. en dan nu de bougies op 0.7 afstellen. eens kijken wat dat weer voor extra's opleverd.
Ik zal jullie berichten.
Ant
18 jaar
Mooi dat dat werkt. Ik heb het zelf ook in mijn bougiedoppen zitten (maar het wordt bij elke keer bougies vervangen minder wat er achterblijft). Dus moet binnenkort ook maar eens bij de ford langs voor een tubetje :)
18 jaar
even een up date;
toch een paar duizend kilometer verder is het effect van het contactvet helemaal weg. vet is helemaal uit de dop gelopen. Was te verwachten met de hitte van de motor zei mijn garage!
Nu dus de electrode terug gezet naar 0.7 mm. slechts 30 km verder en het lijkt goed te werken!
Toch stom van vialle dat ze dat niet meteen zeggen maar vasthouden aan: de gebruikelijke afstellingen blijven geldig. Pas bij navraag komt er zo'n advies.
Ant
17 jaar
Ik rijd ook een 626 met een LPG installatie van Vialle (LPi) en contactvet blijft bij mij mooi in de dop zitten, loopt er niet uit. En ook met de normale electrode afstand van 1mm gaat het prima...
Ant, heb jij de BKR5E-11 gewoon verbogen van 1 naar 0,7mm, of heb je een andere bougie gekozen?
17 jaar
Ik kom niet aan de motor anders dan olie pijlen;) Ik heb dus ook de bougies in de garage laten verbuigen.
en dat type nummer, dat weet ik niet. de platina bougies die volgens opgave erin horen neem ik aan. Ik denk dat ze bij de garage dat wel uitzoeken.
Ant
17 jaar
OK :)
De platina bougies hebben van zichzelf al een kleinere electrode afstand (0.8mm geloof ik), dus dan is naar 0.7mm verbuigen niet heel erg veel...
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar