Mazda 626: motor slaat niet meer aan

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 1800

Hallo, ik hoop dat hier iemand mij kan helpen.
Ik heb vandaag een ander blok gemonteerd in mijn 626, het oude blok had verbrande kleppen.
Na alles weer in elkaar te hebben gezet zijn we gaan proberen.
Motor sloeg aan, maar liep slecht, dus uitgezet.
Gaan zoeken, bleken we bougiekabel 2&3 te hebben verwisseld, dus die goed gestoken.
toen sloeg de motor niet meer aan.
omdat we ook de ontsteking moesten overzetten zijn we daar nog een tijdje mee aan het proberen geweest om af te stellen, maar geen resultaat meer. de distributieriem is ook meteen vervangen, motor stond toch naast de auto, staat volgens ons op tijd.
We krijgen het idee dat we iets heel stoms over het hoofd zien, maar zien het alletwee na 10 uur sleutelen even niet meer.
Graag suggesties!!

alvast bedankt!!

edwin1979

Geplaatst door edwin1979 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

kasperht (0), 17 jaar geleden

Ik zou toch nog een keer de timing controleren: krukas op 0 zetten, dan moeten de I&E op de krukastandwielen naar elkaar wijzen en de distributeut op onsteking voor cyl. 1 staan. 180 graden ernaast en je hebt een niet werkende motor...
Daarna de krukas- en nokkenassensor controleren
Spanning op ontsteking controleren
Worden de bougies nat (oftewel, is er brandstofinspuiting)
Geen problemen met startblokkering?

edwin1979 (0), 17 jaar geleden

ga ik doen, bedankt voor de snelle reactie!
startblokkering is het niet, met deze blokkering draait de startmotor niet als hij geactiveert is.
ik zal gelijk controleren of de bougies nat worden, denk het wel want hij heeft gelopen, hetzij slecht doordat 2 bougiekabels gewisseld waren, dus ik neem aan dat bougies vonken en dat benzine aanwezig is.
wat moet ik controleren aan de krukas- en nokkenassensor?
en hoe kan ik zien dat de distributeur op ontsteking voor cilinder 1 staat?
(ben het sleutelen met iemand die vroeger in een garage heeft gewerkt, dus hij zal dat wel weten, maar ik vraag het toch maar voor het geval dat)

kasperht (0), 17 jaar geleden

Ik zal morgen even de weerstand voor je opzoeken die je bij beide sensoren zou moeten meten.

Bij onsteking voor cylinder 1 staat de rotor onder de verdeelkap bij het puntje waar de kabel naar cylinder 1 vastzit.

edwin1979 (0), 17 jaar geleden

bedankt alvast!!

kasperht (0), 17 jaar geleden

Ik had het toch wel hier liggen de gegevens:
krukassensor: connector zit helemaal links-vooraan op kleppendeksel - 3 draden. weerstand over de 2 voorste pinnen zou ca. 550 ohm moeten zijn.
nokkenassensor testen is iets lastiger, omdat je daarvoor de verdeler moet uitbouwen...

edwin1979 (0), 17 jaar geleden

Ik ga het allemaal bekijken. begin met ontsteking, heb toch sterk de indruk dat daar het probleem zit. motor heeft namelijk gelopen, het zij slecht.
Omdat we de ontsteking niet verder konden draaien hebben we hem een tandje terug gezet en vanaf toen wilde de motor niet meer...
Misschien nog een domme vraag: kan de volgorde van de brandstofslangen nog een oorzaak zijn? we hebben ze nu hetzelfde aangesloten als op het defecte blok, maar de vorm van de slangen op het nieuwe blok kwamen totaal niet overeen met de brandstof-verdeler...(als je de vorm van de slang aanhoud zouden de slangen op een andere positie komen op de verdeler)

kasperht (0), 17 jaar geleden

Is het donorblok van hetzelfde bouwjaar als het verwijderde blok?
Want ik geloof dat brandstof en vacuumslangen niet allemaal identiek zijn....maar op zich kan je het vaak wel logisch volgen hoe het hoort te zitten als je bedenkt hoe de boel moet stromen...

kasperht (0), 17 jaar geleden

Je moet trouwens nooit een tandje verstellen aan de riem als je de ontsteking niet goed krijgt. Als zelfs het maximum van de verdeler niet goed is, heb je waarschijnlijk elders iets fout gedaan in de timing...

edwin1979 (0), 17 jaar geleden

donorblok is van zelfde bouwjaar, en ondanks dat het een jap is, paste zelfs alle elektrische aansluitingen, alles klopte, vandaar dat ik dat bij de brandstofslangen zo vreemd vond. we hebben ook niet versteld aan de riem, maar aan de ontstekeking. op het donorblok ontbrak de ontsteking, dus die moesten we oversteken.

edwin1979 (0), 17 jaar geleden

we hebben het opgegeven, morgen gaat hij naar de garage. we hebben nogmaals de timing nagekeken, controle van bougies, bougies vonken en worden nat. het enige wat we bereikt hebben is dat de motor aanstalten maakte te starten, af en toe een plof uit de uitlaat, maar meer wilde hij niet.
het lijkt wel of er ergens wat gereset moet worden, of inderdaad een van de 2 sensors.
toch bedankt voor de moeite, en ik zal de oplossing posten als de garage erachter is.

edwin1979 (0), 17 jaar geleden

Nou, auto loopt weer als een zonnetje, in de garage even met de lamp erop de ontsteking afgesteld, draaien....
Beetje gemengde gevoelens, blij dat alles werkt en dat we alles goed gedaan hebben met de motorwissel, gefrustreerd omdat we een halve dag aan het proberen zijn geweest de ontsteking op tijd te krijgen...
allemaal bedankt voor de hulp!!

grtzz edwin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.